اعتراض دانش‌‎آموزان در کابل به نبود معلم و کتاب درسی

معترضان می‌گویند این مدرسه ۱۸۸معلم کمبود دارد

صدها دانش‌آموز دختر و پسر دبیرستان فیض محمد کاتب کابل، دست به اعتراض زده و به خیابان‌ها ریخته‌اند. معترضان، از کمبود معلم و کتاب‌های درسی ناراضی‌اند و دلیل عمده اعتراض‌ خود را، بی‌توجهی در رسیدگی به نیازهای ابتدایی دانش‌آموزان، عنوان کرده‌اند.

این اعتراض که مورد حمایت شماری از ساکنان ناحیه سیزدهم شهر کابل هم قرار گرفته، امروز سه‌شنبه، ۳۱ فروردین، به یک گردهمایی بزرگ تبدیل شده است.

براساس گزارش‌ها، این مدرسه برای آموزش شاگردان خود، ۱۸۸ معلم کم دارد و تعداد معلمان حاضر اندک است. مدرسه فیض محمد کاتب، در حوزه سیزدهم در شهرکابل قرار دارد و ۹ هزار دانش‌آموز، از جمله چهار هزار دختر، در آن درس می‌خوانند.

در این اعتراض، کارمندان و برخی از معلمان مدرسه هم با دانش‌آموزان همراه شده‌اند.

معترضان از این که دانش‌آموزان در شرایط بد همچنان با اشتیاق فراوان به مدرسه می‌روند اما برای تامین نیازهای آموزشی اولیه آن‌ها هیچ تدبیری اندیشیده نشده است، شکایت دارند. آن‌ها در حالی که شعار می‌دادند: «وزیر صاحب! ما معلم می‌خواهیم!»، «وزیر صاحب! ما کتاب می‌خواهیم!»، رفع مشکلات این مدرسه را خواستار شدند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های گذشته نیز این مدرسه به دلیل نداشتن ساختمان، خبرساز شده بود. گزارش‌هایی که در گذشته از این مدرسه منتشر شد، نشان می‌داد که دانش‌آموزان، آن‌هم در پایتخت، زیر چادر و در فضای باز درس می‌خوانند. این موضوع در آن زمان، اعتراض‌های گسترده‌ای را برانگیخت.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، در سال تحصیلی جدید قول داد که بیش از ۱۱ هزار آموزگار جدید استخدام کند. او همچنین تاکید کرد که امسال برای یک هزار و۸۰۰  مدرسه، ساختمان جدید ساخته خواهد شد؛ اما تاکنون خبری درباره اجرایی شدن این تعهدات، منتشر نشده است.

آمارهای رسمی نشان می دهد که بیش از ۹ میلیون دانش‌آموز در مدارس افغانستان تحصیل می‌کنند.

وزارت معارف افغانستان، یکی از نهادهایی است که جامعه جهانی بیشترین سرمایه‌گذاری را روی آن انجام داده است. بر اساس گزارش‌هایی که پیش‌تر به رسانه‌ها درز کرده بود، این نهاد به دلیل فساد اداری و مالی، در نقاط مختلف افغانستان، به ساخت مدارس و استخدام معلمان «خیالی» اقدام کرده است؛ هرچند هیچ یک از مقامات مهم این وزارتخانه بازداشت یا محاکمه نشدند.

نظام آموزشی افغانستان با مشکلات جدی روبه‌رو است و نبود ساختمان، کمبود کلاس درسی، کتاب و کادر آموزشی، باعث شده تا کیفیت آموزش و پرورش در افغانستان به شدت افت کند.