هزینه واکسن وارداتی کرونا ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان اعلام شد

واکسن‌های بخش خصوصی خارج از برنامه اولویت‌بندی واکسیناسیون سراسری، «در کارگاه‌های تولیدی» توزیع خواهد شد

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی از واردات ۶ میلیون دوز واکسن کرونا توسط بخش خصوصی به ایران خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ناصر ریاحی در حاشیه جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی با اعلام این مطلب گفت: «با دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت، ۳ شرکت خصوصی تاکنون برای واردات واکسن کرونا مجوز گرفته‌اند.»

ریاحی گفت حجم خرید این ۳ شرکت، ۶ میلیون دوز است که از شرکت‌های آسترازنکا سوئد و اسپوتنیک روسیه صورت گرفته است و «بودجه مورد نظر تهیه شده، هزینه حمل نیز پرداخت شده و هم اکنون منتظر باز شدن درگاه‌های پرداختی هستیم تا در چند روز آینده وارد کشور شوند.»

از سخنان ریاحی این گونه برمی‌آید که این واکسن‌ها خارج از برنامه اولویت‌بندی واکسیناسیون سراسری، «در کارگاه‌های تولیدی» توزیع خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریاحی با اشاره به توقف تولید بر اثر همه‌گیری کرونا گفت: «بخش خصوصی این واکسن‌ها را در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار می‌دهد و این ستاد واکسن‌ها را بین گروه‌هایی که در اولویت نیستند اما گروه‌های حساسی هستند مانند فعالان در کارگاه‌های تولیدی توزیع خواهد کرد.»

او هزینه این واکسن‌ها را بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: «شرط بخش خصوصی برای توزیع واکسن بین کارگاه‌های تولیدی این است که کارفرماها هزینه تزریق واکسن تک‌تک کارگران را تقبل کنند و در این خصوص از کارگران ریالی دریافت نشود.»

ادعای عدم دریافت هزینه از کارگران واحدهای تولیدی برای تزریق واکسن واردشده توسط بخش خصوصی در حالی عنوان می‌شود که در چند روز گذشته در ایران دست‌کم دو مورد از سو استفاده مقامات از سهمیه واکسن گروه‌های اولویت‌دار ازجمله پاکبان ها گزارش‌شده است.

در مورد دیگری نیز، سهمیه سالمندان در یک مرکز نگهداری، به افراد دیگری تزریق شد. به گفته فرماندار شهرستان اسفراین در مرکز نگهداری از سالمندان در این شهرستان، مؤسس این مرکز واکسن کرونای دریافتی جهت تزریق به کارکنان و افراد مقیم این مرکز را به تعدادی از اعضای خانواده‌اش که ارتباط مستقیم با سالمندان نداشتند، داد.

شایعه فروش واکسن‌های وارداتی، همچنین قاچاق واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی به ایران در پی انتشار ویدئویی از واکسن کرونای فایرز در ایران بالا گرفته است. سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به این فیلم که یک پالت کوچک واکسن فایزر در ایران را نشان می‌دهد گفت: «اصالت فیلم منتشرشده در خصوص پالت واکسن فایزر را نمی‌توان تائید کرد که در ایران ضبط‌شده یا در کشورهای همسایه بوده، اما ممکن است به‌صورت قاچاق وارد کشور شده باشد.»

ورود ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونای شرکت فایزر که توسط خیرین قرار بود به هلال احمر ایران تحویل داده شود، به همراه تمامی قراردادهای دیگر واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی در پی دستور رهبر ایران در ممنوعیت خرید آن‌ها لغو شد.

واکسن اصلی در برنامه واکسیناسیون کرونا در ایران از روسیه می‌آیند. همچنین مقادیر کمتری نیز از کشورهای چین و هند با ایران فرستاده‌شده است.

بنا به گزارش وزارت بهداشت ایران، در پایان فروردین‌ماه ۳۰۱ شهرستان در وضعیت قرمز، ۹۵ شهرستان نارنجی، ۴۵ شهرستان زرد و ۷ شهرستان آبی هستند. همچنین رنگ قرمز تیره برای نشان دادن شهرهایی که شیوع کرونا در آن‌ها اوج گرفته است، به نقشه رنگ‌بندی کرونا اضافه‌شده است.