تقویت واکسن کرونا از طریق ابتلای مجدد داوطلبان

در مرحله اول این آزمایش محققان بررسی می‌کنند که چه مقدار ویروس کووید‌-۱۹ برای ابتلای ۵۰ درصد داوطلبان نیاز است

در این تحقیق، گروهی از محققان دانشگاه آکسفورد اثر ابتلای قبلی به ویروس را برای بار دوم ابتلا بررسی می‌کنند - JUSTIN TALLIS / AFP

در تحقیق تازه‌ای که هدف از آن یافتن درمان‌های جدید و تقویت واکسن‌های کرونا است، بیماران بهبود یافته از این بیماری را دوباره به کرونا مبتلا می‌کنند.

در این بررسی، گروهی از محققان دانشگاه آکسفورد اثر ابتلای قبلی به ویروس را برای بار دوم ابتلا بررسی می‌کنند تا ببینند چه نوع واکنش ایمنی برای حفاظت از فرد لازم است.

می‌دانیم که برخی نجات‌یافتگان از کووید‌-۱۹ بعدا دوباره به آن مبتلا می‌شوند و با پیدایش انواع جدید جهش‌یافته خطر بی‌اثر شدن واکسن و واکنش طبیعی بدن ممکن است چشمگیر باشد.

محققان هفته پیش حکم تایید این کار موسوم به آزمایش چالش انسانی را گرفتند و قصد دارند بیش از ۶۰ داوطلب سالم را در دو مرحله جداگانه از این تحقیق شرکت دهند. «اتحادیه ولکام» پشتیبان مالی این پژوهش است و به هرکدام از داوطلبان حدود ۵ هزار پوند می‌پردازد.

پژوهش‌های چالش انسانی تا کنون نقش اساسی در یافتن درمان بیماری‌هایی همچون مالاریا، سل، حصبه، وبا و آنفلوآنزا داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان امیدوارند این آزمایش معلوم کند بدن برخی افراد چگونه از خود در برابر ابتلای مجدد حفاظت می‌کند تا از یافته‌ها برای ساختن داروهای جدید یا بهبود کارایی واکسن‌ها استفاده کنند.

در مرحله اول این آزمایش محققان قصد دارند ببینند چه مقدار ویروس کووید‌-۱۹ برای مبتلا کردن ۵۰ درصد داوطلبان نیاز است. در مرحله دوم تمام داوطلبان در معرض مقدار لازم از ویروس کووید‌- ۱۹ اصل ووهان قرار خواهند گرفت.

داوطلبان ۱۸ تا ۳۰ ساله‌اند و در سوییت‌های یک بیمارستان تخصصی دست‌کم به مدت ۱۷ روز قرنطینه خواهند شد و به طور مرتب از آنان آزمایش و ام‌آر‌آی ریه و قلب خواهند گرفت.

هرکس علایم بیماری را داشته باشد با داروی پادتن ساخت شرکت ریجنرون درمان خواهد شد و فقط وقتی مرخص می‌شود که دیگر خطر انتقال بیماری به دیگران وجود نداشته باشد.

هلن مک‌شین، استاد واکسن‌شناسی و سرپژوهشگر این تحقیق، گفت: «از پژوهش‌های چالش انسانی اطلاعاتی به دست می‌آوریم که از هیچ تحقیق دیگری نمی‌توان به دست آورد. زیرا بر خلاف مبتلایان طبیعی این افراد به شدت تحت نظر هستند.»

او افزود: «وقتی این شرکت‌کنندگان را دوباره به ویروس مبتلا می‌کنیم می‌توانیم بفهمیم دستگاه ایمنی بدنشان دقیقا چه واکنشی به اولین ابتلا به کووید نشان داده است و بار دوم ابتلا به طور دقیق کِی بوده و چه مقدار ویروس وارد بدنشان شده است.»

مک‌شین گفت: «با این کار نه ‌تنها شناخت اولیه‌ ما از این بیماری بیشتر و بهتر می‌شود بلکه ممکن است بتوانیم با کمک نتایج آن آزمایش‌هایی طراحی کنیم که دقیقاً پیش‌بینی کند افراد ایمن خواهند شد یا نه.»

این استاد و پژوهشگر افزود: «یافته‌های این پژوهش به ما در ساختن واکسن و داروهای بهتر کمک می‌کند و بر اساس آنها می‌توانیم از ایمن شدن یا نشدن این افراد و مدت دوام این ایمنی آگاه شویم.»

© The Independent