تهدید ایران، عامل تقویت‌ روابط اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس

در نشست اخیر اسرائیل، یونان، قبرس و امارات متحده عربی، ایران یکی ازمحورهای اصلی گفت‌وگوها بود

وقتی ائتلاف سه‌گانه اسرائیل، یونان و قبرس درسال ۲۰۱۶ برقرار شد، پیوستن امارات متحده عربی به آن قابل تصور نبود- Iakovos Hatzistavrou / POOL / AFP

از زمانی که اسرائیل در مردادماه گذشته پیمان ابراهیم را در واشینگتن امضا کرد و روند عادی‌سازی روابط این کشور ابتدا با امارات متحده عربی و در ادامه با دیگر کشورهای عربی آغاز شد، تهدیدی که ایران برای اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس ایجاد کرده است، به‌عنوان عامل تقویت‌کننده این روابط عمل کرده است.

روزنامه اسرائیلی اورشلیم‌پست، روز یکشنبه، ۲۹ فروردین‌ماه، در گزارشی تحلیلی درباره نشست اخیر نمایندگان اسرائیل، یونان، قبرس و امارات متحده عربی، از جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به‌عنوان محورهای اصلی این مذاکرات یاد کرده است.

در سال ۲۰۱۶ میلادی، درپی نشست نخست‌وزیر اسرائیل، رئیس جمهوری قبرس و نخست‌وزیر یونان در نیکوزیا، پایتخت قبرس، سه کشور از شکل‌گیری یک محور راهبردی جدید در شرق مدیترانه خبر دادند و تأکید کردند که از پیوستن دیگر کشورها به این ائتلاف استقبال می‌کنند. 

پنج سال بعد از برقراری این اتحاد سه‌گانه، حالا امارات متحده عربی هم به آن پیوسته است، کشوری که پیوستنش به این ائتلاف شاید در سال ۲۰۱۶ برای هیچ‌کس قابل تصور نبود؛ اما با پیمان ابراهیم و برقراری روابط میان اسرائیل و امارات متحده عربی، که اصلی‌ترین محرک آن چیزی نبود جز تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران، مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف گسترش پیدا کرد.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گابی اشکنازی، نیکوس دندیاس و نیکوس کریستودولیدس، وزرای خارجه سه کشور اسرائيل، قبرس و یونان، روزهای جمعه و شنبه در نشستی در شهر پافوس قبرس شرکت کردند. از امارات متحده عربی نیز انور قرقاش، از دیپلمات‌های ارشد این کشور که به مدت ۱۳ سال (تا فوریه امسال) در جایگاه وزیر دولت در امور خارجه قرار داشت، به نشست پافوس رفته بود. 

وزیر خارجه اسرائیل پس از نشست روز جمعه در پافوس، اعلام کرد که در این جلسه درباره «چالش‌هایی که ایران، حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌های افراطی برای ثبات خاورمیانه و صلح منطقه ایجاد کرده‌اند» نیز گفت‌وگو شده است. اشکنازی همچنین تأکید کرد که اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی «رژیم افراطی و ضدیهود» ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای «هر اقدامی که لازم باشد» انجام می‌دهد.

با وجود این، هرچند نگرانی‌ها درمورد ایران یکی از عمده‌ترین مسائل منطقه‌ای مشترک اسرائیل و امارات متحده عربی است که دو کشور را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده است، اما تنها دغدغه مشترک دو کشور نیست. 

اورشلیم‌پست می‌نویسد گرچه در اظهارنظرهای علنی به‌طور مستقیم از مطرح بودن ترکیه در این نشست صحبتی به میان نیامده است، حضور قرقاش در کنار وزرای خارجه سه کشوری که بیش‌از هر چیز، برنامه‌های ترکیه در منطقه آنان را در کنار یکدیگر قرار داده است، نشان می‌دهد که امارات نیز دغدغه‌های مشابهی در این زمینه دارد.

در این گزارش همچنین به یادداشتی از دو عضو اندیشکده «شورای اروپایی روابط خارجی» اشاره شده که در آن، ترکیه «رقیبی مهم‌تر» از تمام بازیکنان منطقه‌ای، ازجمله ایران، برای امارات متحده عربی عنوان شده که از سال ۲۰۰۱ به این‌سو در هر درگیری منطقه‌ای، ازجمله در لیبی، یمن و سوریه، در جبهه مقابل آن ایستاده است. 

به نوشته آن‌ها، از نظر ابوظبی، ایران به‌‌علت «کووید-۱۹ و تحریم‌های مرتبط با کارزار فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ» بیش از پیش تضعیف شده است و از سال ۲۰۲۰ ترکیه به رقیبی مهم‌تر برای آن کشور تبدیل شده است.