زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ بندر گناوه را لرزاند؛ پس‌لرزه‌ها ادامه دارد 

تاکنون ۹ پس‌لرزه پس از زمین‌لرزه نخست رخ داده است

هنوز گزارش دقیقی از خسارت‌های مالی و جانی زمین‌لرزه گناوه اعلام نشده است- تصاویر از رسانه‌های اجتماعی

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ بندر گناوه در استان بوشهر را لرزاند. تاکنون ۹ پس‌لرزه بعد از آن گزارش شده است.

به گزارش مرکز لرزه‌نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، روز یکشنبه، ۲۹ فروردین‌ماه، در ساعت‌های ۱۱:۱۱:۵۰ و ۱۱:۲۵:۵۷ دو زمین‌لرزه به بزرگای ۵.۹ و ۴.۵، بخش‌هایی از استان‌های بوشهر و فارس را لرزاند. پس‌لرزه‌های بعدی با بزرگای ۴ و ۴.۴ نیز در ساعت ۱۱:۳۳:۰۸ و ۱۱:۴۰:۲۸ در همین حوالی رخ داد. بزرگای پس‌لرزه‌های بعدی همگی کمتر از ۴ بوده است.

مرکز همه زمین‌لرزه‌ها با فاصله کمی از یکدیگر در حوالی بندر گناوه و مرز استان‌های بوشهر و فارس بوده و به‌جز یکی از پس‌لرزه‌ها، همه آن‌ها در ۱۰کیلومتری عمق زمین رخ داده‌اند.

بنابر گزارش‌ها، زمین‌لرزه نخست به مدت طولانی احساس شده و حدود ۵۹ ثانیه ادامه داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این زمین‌لرزه‌ها در استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان و کهگیلویه‌وبویراحمد احساس شده است و ساکنان شهر شیراز لرزش شدید را کاملا حس کرده‌اند.

هنوز گزارش دقیقی از خسارت‌های مالی یا آسیب‌های جانی این زمین‌لرزه‌ها منتشر نشده است، اما رئیس سازمان اورژانس ایران، تیم‌های واکنش سریع اورژانس و چهار تیم ارزیاب اورژانس به منطقه اعزام شده‌اند. به‌گفته او، تاکنون تنها یک مورد آسیب‌دیدگی گزارش شده است، که فرد «هنگام فرار به‌دلیل ترس ناشی از زمین‌لرزه» مصدوم شده‌است.

نزدیکی مرکز زمین‌لرزه به نیروگاه اتمی بوشهر، ممکن است عامل نگرانی‌ درمورد ایمنی و احتمال صدمه دیدن این تأسیسات هسته‌ای شود؛ اما ساعتی بعد از زمین‌لرزه، روابط عمومی نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد که «هیچ‌گونه آسیبی به این مرکز وارد نشده و در روند انجام فعالیت‌های جاری نیروگاه نیز خللی رخ نداده است».

در سال ۱۳۹۲ پس از وقوع زمین‌لرزه‌ای با بزرگی نزدیک به ۶ در استان بوشهر و ابراز نگرانی از ایمنی نیروگاه اتمی، محمد احمدیان، معاون وقت سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد که نیروگاه بوشهر با توان مقاومت در برابر زلزله‌ای به بزرگی دست‌کم به بزرگی ۸ ساخته شده است.