تلافی مسکو با اخراج ۱۰ دیپلمات و تدابیر دیگر علیه منافع آمریکا در روسیه

وزیر خارجه روسیه می‌گوید علاوه بر اخراج این دیپلمات‌ها، روسیه هشت مقام آمریکا را در فهرست تحریم‌های خود قرار خواهد داد

لاوروف وزیر امور خارجه روسیه - HANDOUT / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

وزیر امور خارجه روسیه عصر جمعه اعلام کرد مسکو به تلافی اقدام روز گذشته واشینگتن در اخراج ۱۰ دیپلمات روس از ایالات متحده، از ۱۰ دیپلمات آمریکایی خواهد خواست خاک روسیه را ترک کنند.

به گزارش رویترز، سرگئی لاوروف در یک نشست خبری مشترک با همتای صرب خود در مسکو گفت، علاوه بر اخراج این دیپلمات‌ها، روسیه هشت مقام آمریکا را در فهرست تحریم‌های خود قرار خواهد داد.

به گفته او، فعالیت‌هایی که در روسیه با تامین مالی ایالات متحده انجام می‌شود و سازمان‌های غیردولتی که گمان می‌رود در امور داخلی کشور دخالت می‌کنند نیز متوقف خواهند شد و تدابیر «دردناکی» نیز علیه تجارت آمریکا در روسیه در نظر گرفته خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آمریکا در واکنش به تلاش مسکو به دخالت در انتخابات آمریکا، فعالیت‌های مخرب سایبری و زورگویی در اوکراین، روز پنجشنبه شماری از شرکت‌های روس را در فهرست سیاه قرار داد، چند دیپلمات روس را اخراج کرد و بانک‌های آمریکایی را از خرید اوراق قرضه از بانک مرکزی و وزارت دارایی روسیه ‌منع کرد.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین پیشتر در روز جمعه گفت که مسکو در حال بررسی پاسخ خود به تصمیم روز جمعه واشینگتن است و افزود، «اصل مقابله به مثل منتفی نشده، اما همه‌ چیز بستگی به تصمیم‌های رییس کشور دارد.» 

پسکوف و لاوروف هیچکدام زمان دقیقی برای اقدامات تلافی‌جویانه مسکو ارائه ندادند.

روابط آمریکا و روسیه در چند سال اخیر به دلیل اختلاف بر سر برخی مسائل عمده، از جمله سوریه، اوکراین، و تلاش برای ترور بیولوژیکی مخالفان کرملین در اروپا، به شدت رو به تیرگی گذاشته است. با این حال جو بایدن رییس جمهوری آمریکا روز گذشته خواستار گفت‌وگو میان دو کشور شد.