ابراز تردید اولمرت درباره نقش اسرائیل در حمله به نطنز

نخست‌وزیر سابق اسرائیل، ایران را به آرامش دعوت کرد

«من مطمئن نیستم این کار اسرائیل بوده باشد و به ایرانی‌ها پیشنهادِ آرامش می‌دهم»-OREL COHEN / POOL / AFP

ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، گفت مطمئن نیست حمله اخیر به تاسیسات هسته‌ای نطنز کار اسرائیل باشد و ایران را دعوت به «آرامش» کرد.

اولمرت در گفت‌وگو با برنامه «ریتا کازبی» در رادیو «دبلیوای‌بی‌سیِ» آمریکا گفت: «من مطمئن نیستم این کار اسرائیل بوده باشد و به ایرانی‌ها پیشنهادِ آرامش می‌دهم».

در حالی که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا این هفته در وین جریان دارند، جمهوری اسلامی اعلام کرده که در پاسخ به حمله نطنز، غنی‌سازی را به ۶۰ درصد می‌رساند. آمریکا و کشورهای اروپایی از این حرکت انتقاد کرده‌اند.

رئیس‌جمهور ایران، حسن روحانی و وزیر خارجه، جواد ظریف، «صهیونیست‌ها» را متهم به حمله نطنز کرده‌اند. هر دوی آنها در ضمن گفته‌اند به این حرکت پاسخ داده می‌شود. مقام‌های ایران حمله به نطنز را «تروریسم هسته‌ای» نامیده‌اند.

 اولمرت در پاسخ به تهدیدهای مقام‌های ایرانی گفت: «این حرف‌ها واقعا ما را مرعوب نمی‌کند. ما خیلی از ایران نمی‌ترسیم … به نظرم اسرائیل دلیلی برای هراس از ایران ندارد. اما این حرف‌های خیلی خشن، این تهدیدها ضرورتی ندارند و به کسی هم کمکی نمی‌کنند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر سابق اسرائيل زمانی در حزب راست‌گرای نخست‌وزیر کنونی، بنیامین نتانیاهو بود اما سپس به همراه آریل شارون از این حزب انشعاب کرد و حزب مرکزگرای «کادیما» را تشکیل داد. او در سال ۲۰۰۶ در پی سکته و سپس مرگ آقای شارون، نخست‌وزیر شد اما در سال ۲۰۰۹ جای خود را به نتانیاهو داد که تا امروز در این سمت باقی‌مانده است.

اولمرت گفت مطمئن است رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، در مذاکرات وین منافع اسرائیل را نیز در نظر خواهد داشت. او افزود: «من هیچ‌وقت راجع به قاطعیت او (بایدن) و مصمم بودنش و تعهدش به امنیت دولت اسرائیل شکی نداشتم».

این سیاستمدار اسرائیلی، که از منتقدین جدی نتانیاهو است و در انتخابات قبلی از حزب کارگر تمجید کرده بود، روز سه‌شنبه به روزنامه «یدیعوت آخرونوتِ» اسرائیل گفته بود بمب نطنز شاید بیش از ۱۰ سال پیش کار گذاشته شده باشد. او البته تاکید داشت که اطلاع شخصی از این عملیات ندارد. اولمرت از دولت نتانیاهو انتقاد کرده بود که به مسئولینی اجازه داده با رسانه‌های خارجی گفت‌وگو کنند و مدعی شوند که حمله نطنز کار تل‌آویو بوده است. او گفت: «شکی ندارم که نخست‌وزیر اسرائیل با پز دادن خودخواهانه‌اش و با درز عامدانه اخبار که یا شخصا از آن حمایت می‌کند یا از دار و دسته اطرافیانش می‌آید این کارها را می‌کنند تا به چند هدف مختلف برسند».

او گفت نتانیاهو می‌خواهد با این کارها فضایی از ترس در جامعه اسرائیل ایجاد کند تا موفق به تشکیل دولت ائتلافی شود. اولمرت افزود: «ما این تکنیک‌ها را می‌شناسیم».

 اولمرت در دوران نخست‌وزیری خود با حمله به رآکتور هسته‌ای سوریه جلوی رسیدن دولت بشار اسد به بمب هسته‌ای را گرفت. او در ضمن در همکاری با آمریکا در سازماندهی ویروس استاکس‌نت که باعث ضربه زدن به نطنز بود، نقش داشت.

پیش از انتقاد اولمرت از نتانیاهو، وزیر دفاع دولت ائتلافی، بنی گانتز، نیز نارضایتی خود از درز کردن اخبار نیروهای امنیتی اسرائیل به رسانه‌های خارجی را ابراز کرده بود.  گانتز روز دوشنبه دستور به تحقیقاتی در بالاترین سطح در این مورد داد و گفت این‌ که مقاماتی در گفت‌وگو با رسانه‌ها عملیات نطنز را کار موساد دانسته‌اند «برای نیروهای ما، امنیت ما و منافع دولت اسرائيل مضر است».

سازمان امنیت داخلی اسرائیل موسوم به «شین بت» (شاباک) و اداره امنیت اطلاعات سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل انجام این تحقیقات را بر عهده خواهند داشت.

گانتز تاکید کرد که وزارت دفاع نقش داشتن اسرائیل در حمله نطنز را تایید یا تکذیب نمی‌کند.

رسانه‌های خارجی خبر نقش داشتن موساد در نطنز را به نقل از «مقامات غربی» منتشر کرده بودند اما گانتز تاکید داشت که این اخبار از سوی مقامات اسرائیلی آمده‌اند. او روز دوشنبه در پی دیدار با همتای آمریکایی‌اش، لوید آستین، گفت: «این ماجرای «مقامات غربی» مزخرف است». او اما تاکید کرد که قطعا از دفتر خود او کسی اخباری را درز نداده. اولمرت هم در این مورد گفته بود: «این حرف «منابع خارجی» مزخرف است. این حرف‌ها را به خبرنگاران خارجی در اسرائیل درز می‌دهند».

بیشتر از جهان