احمد مسعود: در صورت شکست مذاکرات صلح آماده دفاع از ملت خود هستیم

فرزند احمدشاه مسعود، بار دیگر مخالفتش را با نظام متمرکز در افغانستان اعلام کرد

احمد مسعود نظام متمرکز را مشکل اساسی در افغانستان می‌داند-Christophe ARCHAMBAULT / POOL / AFP

احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، که طرفدارانش وی را آمر جوان نیز خطاب می‌کنند، آمادگی‌ا‌ش را برای دفاع از ملت این کشور در صورت شکست احتمالی گفت‌وگوهای صلح میان هیئت مذاکره‌کننده افغانی و طالبان اعلام کرد و گفت در صورتی که این روند میان دو طرف نتیجه ندهد و شکست بخورد، آماده است که از ملت خود دفاع کند.  

آقای مسعود، در تازه‌ترین مصاحبه‌‌اش با یکی از رسانه‌های داخلی افغانستان این دیدگاهش را با مردم به اشتراک گذاشت و گفت: «در صورتی که گفت‌وگوهای صلح میان هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان با هیئت گروه طالبان شکست بخورد و نتیجه ندهد، ما آماده هستیم که در هر حالت از ملت خود دفاع کنیم و این آمادگی را قبلا داشتیم و بیشتر نیز آماده می‌شویم».

آمر مسعود، پیام شکست روند صلح را میان هیئت طالبان و حکومت افغانستان نگران‌کننده خواند و افزود: «اگر روند صلح شکست بخورد، جنگ بدتر از گذشته، شدیدتر از گذشته و خونین‌تر از گذشته خواهد بود و در این صورت مجبور هستیم که از ملت خود به هر شکل ممکن دفاع کنیم».

او در چندین مصاحبه که با رسانه‌های افغانی و خارجی داشت از مقاومت دوم در برابر گروه‌هایی که به نظر او خواسته باشند به زور بر افغانستان حکومت کنند سخن گفته و هشدار داده است که به هیچکس حتی «طالبان» چنین اجازه‌ای را نخواهد داد که بخواهند برخلاف اراده‌ مردم به قدرت برسند و حکومت کنند.

احمد مسعود، در این مصاحبه‌‌اش بار دیگر مخالفتش را با نظام متمرکز در افغانستان و کارکردهای چندین ساله آقای غنی، در این کشور اعلام کرد و گفت: «قدرت رئیس جمهور افغانستان بالاتر از قدرت رئیس جمهور کره شمالی بوده، اما هیچ کاری نتوانسته برای این کشور انجام دهد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسعود، بارها از نظام مترکز در این کشور انتقاد کرده و این‌ گونه نظام را مشکل اساسی افغانستان دانسته که باعث جنگ طولانی شده است. وی از زمانی ‌که از سوی همسنگران پدرش (احمدشاه مسعود)، در زادگاه‌ا‌ش استان پنجشیر رسما جانشین او معرفی شد خواستار نظام غیر متمرکز در افغانستان بود و گفته است که همه مشکلات افغانستان مانند جنگ، خشونت و خون‌ریزی ریشه در نظام متمرکز کنونی این کشور دارد و باید این نظام تغییر کند نظامی به وجود بیاید که خواست و اراده مردم در آن دخیل باشد و قدرت از مرکز به تمام افغانستان تقسیم شود.

احمد مسعود، در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری نیویورک‌ تایمز نیز گفت: «قدرت سیاسی متمرکز در افغانستان اختلافات داخلی را شعله‌ورتر می‌سازد و کسی یا گروهی که قدرت را به دست می‌گیرد همیشه از سوی اقوام دیگر به تبعیض و سیاست‌های قومی متهم می‌شود. تا زمانی ‌که به این مشکل اصلی و اساسی که تمام مشکل‌های  سیاسی ریشه در آن دارد رسیدگی نشود، جنگ، اختلافات سیاسی برای کسب قدرت و تنش‌های موجود حل نخواهد شد».

آمادگی‌ احمد مسعود برای دفاع از مردم افغانستان پس از شکست احتمالی روند صلح بین‌افغانی استانبول و انتقاد او از قدرت متمرکز در این کشور بار دیگر دقیق زمانی صورت می‌گیرد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، تصمیم نهایی‌ا‌ش را برای خروج کامل نیروهای نظامی‌ا‌ش از افغانستان اعلام کرد و گفت که می‌خواهد جنگ طولانی افغانستان را پایان بدهد و نیروهای نظامی‌ا‌ش را دوباره به خانه‌هایشان برگرداند.  

احمدخان پردیس، آگاه سیاسی، می‌گوید: «متاسفانه باید بگویم که افغانستان در یک مرحله خیلی‌ باریک و اساسی قرار گرفته است، از یک طرف شدت جنگ نظامیان دولت با طالبان، از سوی دیگر مذاکرات استانبول برای صلح و نیز به تازگی آمادگی ایالات متحده برای خروج نیروهای نظامیان آمریکایی از افغانستان و صدها مشکلات داخلی و خارجی دیگر. این همه آدم را گیج می‌سازد که چه کند و چه بگوید. اکنون ما نیاز جدی داریم که متحد شویم و صدای ما برای دفاع از نظام و ملت یکی بسازیم و تلاش کنیم که مذاکرات استانبول را هرچه زوتر آغاز یافته به یک نتیجه برسد در غیر آن با تاسف بگویم آینده خوب را برای کشور و ملتم نمی‌بینم. من بالای سیاسیون خود صدا می‌زنم متحد شوید و برای بیرون‌رفت از وضعیت کنونی که آمریکا نیز رهایتان ساخت تلاش کنید در غیر آن همه در آتش که آغاز خواهد شد می‌سوزیم».