نخستین تماس بایدن با غنی؛ خروج سربازان به معنای قطع کمک‌ها نیست

آمریکا سرانجام تصمیم خود مبنی بر بیرون کشیدن تمام نیروهایش از افغانستان را تا ۵ ماه آینده اعلام کرد

دولت افغانستان می‌گوید کمک‌های آمریکا از نیروهای امنیتی و دفاعی و دولت این کشور قطع نخواهد شد-Getty Images via AFP

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در نخستین تماس تلفنی از زمان رسیدن به کاخ سفید گفته است که تمام نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد.

او پس از گفت‌وگو با آقای غنی در یک سخنرانی اعلام کرد که نیروهای باقی‌ مانده آمریکایی در جنگ «همیشگی» افغانستان را به خانه بر می‌گرداند و حملات تروریستی یازدهم سپتامبر دیگر بهانه‌ای برای مردن نیروهای آمریکایی در طولانی‌ترین جنگ تاریخ این کشور نخواهد بود.

برنامه آقای بایدن این است که ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی را تا ۱۱ سپتامبر که بیستمین سالگرد حملات تروریستی به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی است، کامل از افغانستان خارج کند. بایدن این زمان را با دولت افغانستان هماهنگ کرده است.

پس از سخنرانی جو بایدن، ینس استولتنبرگ دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی ناتو نیز در بروکسل تایید کرد که کشورهای عضو این پیمان نیز توافق کرده‌اند که ۷ هزار نیروی باقی مانده خود در افغانستان را همگام با آمریکا از این کشور خارج کنند و شروع روند خروج در روز نخست ماه مه کلید خواهد خورد.

بسیاری از کشورهای دیگر که در افغانستان نیرو دارند مانند آلمان، بریتانیا و استرالیا نیز در یکی دو روز گذشته اعلام کرده‌اند که هم‌زمان با آمریکا به ماموریت خود در افغانستان پایان می‌دهند.

آقای بایدن در سخنان خود اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند برای یک جنگ طولانی منابع اختصاص دهد و در آخر روز انتظار نتیجه متفاوتی داشته باشد.

اکنون خروج نیروهای آمریکایی در اول ماه مه به جای این که تمام شود، آغاز می‌شود و ظرف چند ماه دیگر و تا ۱۱ ماه سپتامبر تکمیل خواهد شد. به این ترتیب حدود پنج ماه دیگر فرصت رسیدن به یک توافق سیاسی بین دولت افغانستان و طالبان وجود دارد.

آقای بایدن در نطق خود در همان اتاق کاخ سفید که جورج بوش جنگ افغانستان را اعلام کرد، گفت: «ما نمی‌‍توانیم دوره تمدید یا گسترش حضور نظامی خود در افغانستان را به این امید ادامه دهیم که شرایط ایده‌آل خروج را فراهم کنیم و انتظار نتایج متفاوتی را داشته باشیم».

او افزود: «من چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده هستم که بر حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان ریاست می‌کنم. دو جمهوری‌خواه. دو دموکرات. من این مسئولیت را به پنجمی انتقال نخواهم داد».

آقای بایدن همواره نسبت به حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان ناراضی بوده است و چه در دوران باراک اوباما و چه پس از آن بر خروج این نیروها از افغانستان تاکید داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در افغانستان نیز اشرف غنی، رئیس جمهور کشور، گفته است که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور کاملا آماده است که مسئولیت تامین امنیت کشور را به عهده گیرد و با شریکان بین‌المللی خود برای خروج نیروهای آنها از افغانستان همکاری خواهد کرد.

ارگ ریاست جمهوری در بیانیه‌ای می‌گوید: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان به تصمیم اخیر رئیس جمهور بایدن در مورد خروج نیروهای آن کشور از افغانستان تا ماه سپتمبر سال روان احترام می‌گذارد و در راستای انجام این روند همکاری لازم خواهد نمود». 

بر اساس بیانیه ارگ، «از زمان توافق ایالات متحده و طالبان در ماه فوریه سال ۲۰۲۰، نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اکثریت مطلق عملیات را مستقلانه انجام می‌دهند. نیروهای امنیتی و دفاعی ما توانایی دفاع از افغانستان در برابر تهدیدات فعلی را دارند. تاکید می‌کنیم که روند کنونی صلح نیز نتیجه جان‌فشانی‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان بوده و ملت افغانستان مدیون این فداکاری‌ها است».

اما خروج نیروهای آمریکایی به معنای قطع کمک‌های آمریکا از افغانستان نیست.

ایالات متحده و سایر متحدان خارجی افغانستان اطمینان داده‌اند که حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و ادامه کمک‌های بشردوستانه و توسعه‌ای‌شان همچنان ادامه خواهد داشت.

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان بحث خود را با جانب ایالات متحده آمریکا و سایر متحدان در مورد فصل نو مناسبات، به ویژه تسریع روند صلح ادامه خواهد داد».

گروه طالبان که هشدار داده است تا زمان خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان در هیچ مذاکره‌ای شرکت نخواهد کرد، تاکنون نسبت به تحولات تازه واکنشی نشان نداده است.

بیشتر از جهان