چرا شیوع کرونا میل به استقلال را در اسکاتلند تقویت کرده است؟

رهبر حزب ملی اسکاتلند: گرایش طبیعی مردم، داشتن دولتی دموکراتیک و منتخب است

نیکولا استورجن، رهبر حزب ملی اسکاتلند، خواهان استقلال از بریتانیاست - ANDY BUCHANAN / POOL / AFP

نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند، ادعا کرد بحران کووید ممکن است باعث تقویت حمایت برای استقلال اسکاتلند شده باشد.

رهبر حزب ملی اسکاتلند گفت اسکاتلندی‌ها هنگام بحران به «چشم به رهبران خود می‌دوزند»، و اظهار داشت نحوه اداره بیماری عالم‌گیر جاری به دست دولت او باعث شد مردم «منافع» کشوری مستقل برای خود را در نظر آورند.

او گفت: «در بحبوحه بحران مردم ما در اسکاتلند به رهبران خود چشم می‌دوزند تا کشور را هدایت کنند. به نظرم آنچه شاهدش هستیم، گرایش طبیعی مردم به داشتن دولت دموکراتیک منتخب خود است.»

رهبر حزب ملی اسکاتلند افزود: «و احتمالا این باعث شده مردم درباره منافع حکومت بر خود فکر کنند و این امر به نوعی ممکن است بر نتایج نظرسنجی اثر گذارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم استورجن تاکید کرد از این بابت خوشحال نیست که بحران جاری طی سال گذشته شاید باعث تقویت حمایت از استقلال شده باشد. او گفت: «هیچ خبر خوبی درباره کووید وجود ندارد و اصلا نمی‌خواهم چنان به نظر بیاید که من خلاف آن را اظهار کرده‌ام.»

داگلاس راس، رهبر حزب محافظه‌کار اسکاتلند، اما از این اظهارات استفاده کرد و گفت: «در هفته‌ای که ما احتمالا از آمار ۱۰ هزار مرگ حاصل از کووید در اسکاتلند عبور خواهیم کرد که هر یک از آنها فاجعه است، ناخوشایند است که ببینیم نیکولا استورجن از بیماری عالم‌گیر جاری به عنوان ابزاری برای استقلال‌طلبی بهره می‌جوید.»

این اظهارات در حالی ابراز شد که آخرین نظرسنجی پنل‌بیس نشان داد نامزدهای طرفدار استقلال احتمالا برنده انتخابات هالیرود در ماه مه خواهند شد و اکثریت را به دست خواهند آورد؛ اکثریتی که خانم استورجن برای برگزاری همه‌پرسی دوم برای استقلال اجباری می‌داند.

خود حزب ملی اسکاتلند احتمالا اکثریت حداقلی ۶۵ کرسی از ۱۲۹ کرسی مجلس اسکاتلند را حائز شود، ولی با ۸ کرسی دیگر نیز از طرف حزب سبز اسکاتلند که حامی استقلال است، تقویت خواهد شد.

در خبری کمتر خوشایند برای خانم استورجن، همین نظرسنجی نشان داد که حزب جدید الکس سالموند که طرفدار استقلال است نیز از حمایت بیشتری برخوردار شده است، بدین مفهوم که حزب آلبا نیز می‌تواند تا ۶ کرسی در مجلس اسکاتلند را از آن خود کند.

پس از آن که گروه پروکلیمرز، از اسطوره‌های موسیقی اسکاتلند و از حامیان دیرینه حزب ملی اسکاتلند، از هواداران خود خواست تا در انتخابات ۶ مه از حزب آلبا حمایت کنند، نیزآقای سالموند شاهد تقویت محبوبیت خود شد.

گوردون براون، نخست وزیر سابق حزب کارگر، از خانم استورجن خواسته است تا فشار خود برای دستیابی به استقلال را کنار بگذارد و به تقویت ایجاد مشاغل در کشور به عنوان بخشی از برنامه احیای اقتصادی تمرکز کند.

او گفت: «نیکولا استورجن باید کاری را انجام دهد که به نظرم خودش هم می‌داند کار درست است؛ این که بحث‌های خود درباره قانون اساسی را کنار بگذارد و بر وظیفه پیش روی خود تمرکز کند.»

اناس سرور، رهبر حزب کارگر اسکاتلند، نیز گفت: «متاسفم که وقتی کار به قانون اساسی می‌رسد، نیکولا استورجن نقطه کوری در دیدگاه خود دارد. برگزاری همه‌پرسی هنگام احیای اقتصادی کاری غیرمسئولانه خواهد بود. من می‌خواهم روی چیزی تمرکز کنیم که باعث اتحاد کشور می‌شود، نه چیزی که بین ما تفرقه می‌اندازد.»

هر چند نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی پایدار حزب ملی اسکاتلند است، اما خانم استورجن برای مدیریت کارزار انتخاباتی خود با چالش‌های قابل‌توجهی مواجه است.

سوالاتی درباره یکی از حامیان مالی حزب ملی اسکاتلند مطرح شده است مبنی بر آن که گویا بعد از ملاقاتی بین کارمندان شرکت او با وزرای این حزب، توانسته است برنده قراردادی ۶۵۰ میلیون پوندی شود و این ماجرا توسط حزب کارگر کشف شده است. 

به گزارش نشریه ساندی میل، شرکت املاک اسپرینگفیلد سندی آدام از ملاقات خود با وزیر اول و وزرای حزب ملی اسکاتلند در سالن پذیرش هالیرود خبر داده است، ولی خبری از این ملاقات در دفتر ثبت رویدادهای هیات وزرا نیست.

نیل فیلدلی، نماینده مجلس اسکاتلند از حزب کارگر، گفت: «اینجا باید سوالاتی جدی درباره نقض قوانین هیات وزرا پرسیده شود.»

در همین حال، پلیس هم مشغول تحقیقات درباره ادعای کلاهبرداری ۶۰۰ هزار پوندی به‌دست مقامات حزب ملی اسکاتلند است. ادعا شده است که پولی که توسط کنشگران برای همه‌پرسی دیگری برای استقلال جمع‌آوری شده، در امور دیگری خرج شده است. پلیس اسکاتلند گفت: «تحقیقات به راه افتاده و در مراحل آغازین خود است.»

© The Independent

بیشتر از جهان