واکنش‌ مردم افغانستان به شلاق خوردن یک زن در دادگاه صحرایی

«طالب، بدنام‌ترین موجود به نام انسان در زمین است. دیدید که افراد مسلح آنان چگونه یک زن را بدون حکم دادگاه شرعی شکنجه می‌کنند. چطور امکان دارد که طالب چیزی را به نام حقوق زن را رعایت کنند»

اخیرا ویدئویی در شبکه‌های مجازی و بین مردم افغانستان دست‌به‌دست ‌شد که نشان می‌داد گروهی از مردم با پوشش محلی (لباس افغان‌ها)، در منطقه‌ هرات، دورهم جمع شده‌اند و مردی از میان آنان، زنی را که در وسط مردم قرار دارد، شلاق می‌زند.

نام این روستای استان هرات که در آن زنی شلاق زده می‌شود، دقیقا معلوم نیست و هنوز کسی نمی‌داند محل دقیق این روستا کجا است و این زن به چه دلیل شلاق می‌خورد و جرم وی چیست؟ هیچ یک از مسئولان نهادهای دولتی افغانستان به ویژه نهادهای مسئول در هرات، تاکنون در این مورد، پاسخ روشنی ارائه نکرده‌اند و از دستگیری کسانی که زن را شلاق می‌زنند، هم خبری در دست نیست.

اگرچه زنی که در میان مردم شلاق می‌خورد با  فرود آمدن هر ضربه جیغ و فریاد می‌زند، اما به دلیل لهجه‌ای که دارد، دقیقا قابل تشخیص نیست که چه می‌گوید و از کدام روستای هرات است. هرچند بعضی از منتشرکنندگان این ویدیو، ادعا می‌کنند که مردم محلی و زنی که شلاق می‌خورد، از شرق این استان و روستای آبه هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهروندان افغانستان، شلاق زدن این زن را از سوی هر گروه و یا افراد که باشد، «دادگاه صحرایی» می‌دانند و به دولت انتقاد می‌کنند که چگونه در منطقه تحت حکومتش، مردم این‌گونه مجازات می‌شوند و مجازاتشان هم در برابر چشم دیگران، نمایش داده می‌شود.

باور عمومی چنین است که حتی اگر این زن، عملی خلاف قانون یا شریعت اسلامی انجام داده باشد هم باید مشخص شود چه کسانی و کدام نهادها جرم وی را ثابت کرده‌اند و آیا او به عملی که انجام داده، اقرار کرده است یا خیر؟ این وضعیت، کنترل نداشتن دولت بر تمام استان‌ها و روستاهای افغانستان را به نمایش می‌گذارد و معلوم است افراد که شلاق می‌زنند، به هیچ قانون و نظامی اعتنا ندارد.

بشیر احمد قاسانی که یک خبرنگار افغان است، در واکنش به این رویداد در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «رئیس‌جمهور غنی، امرالله صالح، سرور دانش، حمدالله محب، فضلی، مسئولان وزارتخانه‌های دفاع، کشور، امنیت ملی و استاندار هرات، سلام و احترامات تقدیم است. اینجا روستای آبه استان هرات است. ویدیوی صحرایی این خانم را حتما تماشا کرده‌اید.»

آمین‌الدین بیگ، کاربر دیگری، نوشت: «با دیدن این ویدیو بسیار شوکه شدم. به تاریخ پر عظمت هرات باستان و سرزمین علم و فرهنگ نگاهی انداختم و مردمان با فرهنگ و ادب آن را که دیدم، هیچ باورم نشود. این هیولاهای زمان از کجا پیدا شدند که چنین رفتار بد و تصویر خشونت‌باری را در هرات، سرزمین طاهر فوشنجی، به نمایش گذاشتند؟»

خالد نورا، کاربر دیگر افغان، شلاق زدن این زن را به طالبان پیوند می‌دهد و می‌گوید: «قدرت‌طلبی، سیاستمداران ما را کاملا کور کرده تا جایی که در برابر هر جنایت طالبان بی‌تفاوت‌اند و سکوت می‌کنند. طالبان هر روز بر پایه اعتقادات نادرستشان به دین اسلام، مرزهای خشونت علیه زنان و کودکان ما را جابه‌جا می‌کنند.»

ام سلمه، کاربری دیگر نوشت: «طالب، بدنام‌ترین موجود به نام انسان در زمین است. دیدید که افراد مسلح آنان چگونه یک زن را بدون حکم دادگاه شرعی شکنجه می‌کنند. چطور امکان دارد که طالب چیزی را به نام حقوق زن را رعایت کنند.»

انتشار ویدیوی شلاق زدن این زن افغان، در رسانه‌های اجتماعی و نمایش تصویری از این کشور، دقیقا در زمانی رخ می‌دهد که چند روز پیش از آن، فرید رستگار همراه با همسرش فریده رستگار، دو آوازخوان مشهور و سابقه‌دار افغانستان، برای برگزاری کنسرت به هرات رفته بودند، اما ادعا کردند که استاندار هرات به کنسرت آن‌ها اجازه برگزاری نداده و با تلاش‌های پی‌درپی هم موفق نشدند تا برای مردم هرات آواز بخوانند و بازگشتند. هیچ یک از مسئولان نهادهای محلی هرات درباره لغو کنسرت این دو آوازخوان افغان و ادعاهای آنان، واکنشی نشان نداده‌اند. همانطور که به ویدیو شلاق زدن آن بانو هم عکس‌العملی نداشتند.

کاوه جبران، شاعر افغان، درباره به شلاق خوردن یک زن و لغو کنسرت فرید و فریده رستگار در صفحه رسمی فیس‌بوک خود نوشت: «این اتفاق (شلاق خوردن یک زن) در هرات، ظاهرا همان روزهایی اتفاق افتاد که استاندار گرامی (هرات)، کنسرت رستگاران را ممنوع اعلام کرد. شرم‌آورتر از این واقعه مگر تاریخ به خود دیده است که بهانه شادی مردم ممنوع اعلام شود و به جایش، زنی چنین شلاق بخورد.»

در چند ماه پایانی سال ۱۳۹۹، از چنین دادگاه‌های صحرایی در افغانستان خبری به گوش نرسیده بود؛ نه طالبان و نه گروه‌های دیگر در این کشور، نه مرد و نه زنی را به جرم عملی خلاف شلاق نزدند و هم سنگسار نکردند. حالا در آغاز سال ۱۴۰۰ و آخرین روزهای ماه فروردین، نخستین محکمه صحرایی یک زن در استان هرات برپا می‌شود و شهروندان این کشور به ویژه زنان را، بسیار نگران کرده است.

لغو کنسرت دو هنرمند افغان، شلاق خوردن یک زن و واکنش‌های مردم در حالی صورت می‌گیرد که دولت بارها ادعا کرده بر تمام مناطق این کشور تسلط دارد و به هیچ فرد و یا گروهی اجازه نخواهد داد که خلاف قانون این کشور اقدام کند.