آمریکا به اسرائیل اطمینان داد ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند

اسرائیل معتقد است برجام به تنهایی نمی‌تواند جاه‌طلبی‌ها و فعالیت‌های ایران در منطقه خاورمیانه را مهار کند

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید- ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نشست گروه مشورتی راهبردی آمریکا و اسرائیل، که روز سه‌شنبه به‌طور مجازی برگزار شد، بر تعهد خدشه‌ناپذیر واشینگتن به امنیت اسرائیل و این که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد تاکید کرده است.

امیلی هورن سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر گفت، هیئت‌های آمریکایی و اسرائیلی در این نشست بر سر برخی چالش‌های عمده امنیتی که برای هر دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار هستند، از جمله برنامه هسته‌ای ایران، گفت‌وگو کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اطمینان خاطر جیک سالیوان به طرف اسرائیلی در حالی مطرح می شود که دولت جو بایدن در تلاش است برای احیای توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴ با ایران به توافق برسد. دولت دونالد ترامپ در اردیبهشت ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و ایران نیز تعهدات خود را نادیده گرفته است.

اسرائیل از ابتدا مخالف گفت‌وگوهای قدرت‌های جهانی برای رسیدن به توافق با جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای اش بود، و با این استدلال که برجام به تنهایی نمی‌تواند جاه‌طلبی‌ها و فعالیت‌های ایران در منطقه خاورمیانه را مهار کند، خواهان یک توافق بهتر و فراگیرتر بود.

تلاش دولت بایدن به جلب اطمینان اسرائیل در حالی است که در ماه‌های اخیر، حملات ایران و اسرائیل به اهداف یکدیگر در منطقه شدت یافته است. ایران موجودیت اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تهدید به نابودی آن کرده‌اند.