روحانی: وزیر خارجه ما یک مجتهد سیاسی است

پس از علی لاریجانی، قاسم سلیمانی با حضور در ساختمان وزارت خارجه تحریم شدن ظریف را تبریک گفت

مشرق

حسن روحانی امروز (سه شنبه) در دیدار وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت امور خارجه گفت: شخص وزیر خارجه وقتی در سیاست خارجی ما حرف می‌زند، نماینده کل ملت ایران است نه نماینده یک گروه و جناح. رئیس‌جمهور ایران با اشاره به اینکه ممکن است برخی درس سیاست خوانده باشند، اما به مقام اجتهاد نرسیده باشند، گفت:«اما وزیر امور خارجه ما یک مجتهد سیاسی است».

پس از علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، محمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، روحانی چهارمین مقامی است که پس از قرار گرفتن نام ظریف در فهرست تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا در صدد دلجویی و قهرمان‌سازی از او برآمده و به ساختمان وزارت خارجه رفته است.

دعایی در کنفرانس خبری روز گذشته ظریف با خبرنگاران قصد داشت، دست او را ببوسد و قاسم سلیمانی نیز امروز صبح با حضور در ساختمان وزارت امور خارجه، صداقت و دفاع از منافع ملی را ویژگی ظریف برشمرد و به او بابت تحریم شدن به دلیل انتساب به رهبر جمهوری اسلامی تبریک گفت.

حضور قاسم سلیمانی در ملاقات شش ماه قبل رهبر جمهوری اسلامی با بشار اسد در جریان سفر او به تهران در حالی که ظریف در آن حضور نداشت، موجب شد او در اعتراض به نادیده گرفته شدن نقش وزیر امور خارجه، استعفا دهد. البته او پس از ۴۸ ساعت به کار خود بازگشت. ظریف اخیرا نیز سوژه سریال گاندو بود. در این سریال هم او یک وزیر امور خارجه منفعل به تصویر کشیده شده بود. ظریف در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای از نوع نگاه این سریال به جایگاه وزیر امور خارجه انتقاد کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نهایت نیز مقامات آمریکایی مدعی شدند با تحریم ظریف پنجره دیپلماسی و مذاکره بسته نمی‌شود، زیرا اصولا او تصمیم‌گیرنده اصلی نیست.

اما روحانی می‌گوید که وزیر امور خارجه‌اش در همه جلسه‌ها با صراحت نظرهای کارشناسی خود را مطرح کرده و بسیار با شهامت است.

رئیس‌جمهور ایران در بخش دیگری از اظهارات‌اش با اشاره به سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۹۲ تصریح کرد:« قدم‌های دیگری هم بود. اگر در نیویورک وزیر امور خارجه ما با وزیر امور خارجه آمریکا دیدار نکرده بود و من به تلفن اوباما جواب نمی‌دادم، این کار با سختی و کندی انجام می‌شد. اینکه در کمتر از ۱۰۰ روز با شش قدرت بزرگ به توافق موقت ژنو برسیم در برخی از مواقع دشوار بود. ساعت ۵ صبح برای پذیرش نهایی این توافق صحبت می‌کردیم که گرفته شد و عمل شد، آسان نبود. این یک توافق بزرگ بود».  

به گزارش ایرنا، روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران اهل گفت‌وگو و مذاکره است، عنوان کرد: «اگر آمریکا مذاکره می‌خواهد، باید قبل از هر کار کل تحریم را بردارد تا جانی علیه حقوق انسان‌ها نباشد. ما نمی‌توانیم با جانی صحبت کنیم. اعمال آمریکا، کار تروریستی است و ترویسم اقتصادی را انجام می‌دهد. پس اگر می‌خواهید، باید راه مذاکره فراهم شود، راهش توبه است. البته ملت ما تواب الرحیم است، ولی به شرط آنکه توبه واقعی کنید».

بیشتر از