پوتین بساط جنگ اروپا را می‌چیند؟

سفیر سابق ایالات متحده در روسیه هشدار داد تنش‌‌های میان روسیه و اوکراین به جنگ تمام عیار «دو ارتش بسیار نیرومند» تبدیل می‌شود

بنا به گزارش‌ها روسیه در چند هفته گذشته، تانک‌ها، مهمات و توپخانه و وسایل نقلیه زره‌پوش را به منطقه آورده است - STR / AFP

سفیر سابق ایالات متحده در روسیه هشدار داد تنش‌های ادامه‌دار میان روسیه و اوکراین می‌تواند به جنگی تمام عیار «بین دو ارتش بسیار نیرومند» تبدیل شود.

مایکل مک‌فال که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ و زمانی که روسیه کریمه را ضمیمه خاک خود کرد در این سمت خدمت می‌کرد، روز دوشنبه گفت اگر کرملین تصمیم بگیرد حمله‌ای علیه شرق کشور آنها ترتیب دهد تا شهروندان روس‌زبان منطقه را «آزاد» سازد، اوکراین در «واکنش» تردید نخواهد کرد.

آقای مک‌فال روز دوشنبه به بی‌بی‌سی گفت: «اگر این اتفاق بیفتد دولت و ارتش اوکراین به آن واکنش نشان خواهند داد، شک ندارم که چنین کاری را انجام خواهند داد و بعد شاهد وقوع جنگی در اروپا میان دو ارتش بسیار نیرومند خواهیم بود».

این اظهارات بعد از آن گفته شد که دیمیتری کیسلیوف، مجری خبر روسیه، در برنامه‌ای از تلویزیون حکومتی در ساعات پرمخاطب آخر هفته گفت که این کشور «یک قدم با جنگ فاصله دارد».

آقای کیسلیوف که پیشتر به دلیل «بلندگوی پروپاگاندای ولادیمیر پوتین» محکوم شده است، همچنین از برنامه خود بهره جست تا اوکراین را به عنوان یک حکومت «نازی» جلوه دهد و گفت روسیه شاید مجبور به «نازی زدایی» کردن از این کشور با توسل به زور شود، روندی که به گفته او باعث «فروپاشی اقتصادی و نظامی» اوکراین خواهد شد.

گفته می‌شود در چند هفته گذشته روسیه حدود ۸۰ هزار سرباز در کریمه و در کنار مرز شرقی اوکراین جمع کرده و همچنین تانک‌ها، مهمات و توپخانه، وسایل نقلیه زره‌پوش و تدارکات جنگی به منطقه آورده است.

این آمادگی نظامی مصادف با نقض آخرین آتش‌بس در درگیری ادامه‌دار بین اوکراین و جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق این کشور است که سال‌ها با دولت اوکراین در جنگ قرار دارند.

از زمان انضمام کریمه، روسیه حضور نظامی خود در منطقه را تا این حد افزایش نداده بود، اما گزارش‌های متعدد محلی و بین‌المللی در روزهای گذشته اظهار داشته‌اند که پوتین اسکادران هوایی را از نزدیک مرز استونیا اعزام کرده و ۱۰ ناو جنگی از چینش نظامی خود در دریای خزر نیز فرستاده است تا به کمک و تقویت نیروهای حاضر در دریای سیاه بروند.

در واکنش، ایالات متحده هم اعلام کرد دو ناو جنگی به دریای سیاه می‌فرستد.

بسیاری از همتایان اروپایی پوتین با او صحبت کرده‌اند تا او را به عقب‌نشینی از چنین اقدامی تشویق کنند، از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، که در تماسی تلفنی در هفته گذشته از او خواست تا این تقویت نظامی متوقف شود.

در همین حال، دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز یکشنبه توییت کرد او و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، «موافقند که روسیه باید بی‌درنگ به تنش‌زدایی از وضعیت در منطقه پرداخته و به تعهدات بین‌المللی خود و امضای سند سازمان امنیت و همکاری اروپا وفادار بماند».

کرملین در آخر هفته گذشته گفت قصدی برای حرکت به سوی آغاز جنگ ندارد و دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به شبکه حکومتی ۱ روسیه گفت: «البته که هیچ‌کس در کل به سمت جنگ حرکت نمی‌کند و کسی امکان وقوع چنین جنگی را نمی‌پذیرد. هیچ کس امکان وقوع جنگ داخلی در اوکراین را هم نمی پذیرد».

اما هم‌زمان با گفتن این اظهارات، رسانه‌های روسی متعددی به حمله خود علیه ولادیمر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، ادامه دادند و رسانه‌های حکومتی او را به عنوان فردی متخاصم جلوه دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای مثال گزارشی خبری در شبکه ۱ روسیه آقای زلنسکی، کمدین تلویزیونی و بازیگر سابق را بعد از آن که تصاویری از او در نقش این چهره را در برنامه نمایشی قدیمی‌ تلویزیونی پیدا کرد، با ناپلئون مقایسه کرد.

گزارش دیگری به او برچسب «رهبر کل قوای طنز» و «رئیس جمهور جنگ» زد که می‌خواهد یک درگیری «به راه اندازد».

همچنین به مخاطبان گفته شد در واقع این اوکراین است که با پشتیبانی ناتو به تقویت حضور نظامی خود در نزدیکی شهرهای دونتسک و لوهانسک مشغول است که مناطقی تحت کنترل شورشیان حامی مسکو است و بعد از جنگ داخلی سال ۲۰۱۴ که منجر به مرگ بیش از ۱۴ هزار نفر شد کنترل آن مناطق را به دست گرفتند.

یکی از مسئولان ناتو به ایندیپندنت گفت: «ما عمیقا از افزایش اخیر خشونت در شرق اوکراین نگران هستیم. شبه‌نظامیان مورد حمایت روسیه در حال نقض آتش‌بس هستند. ما از روسیه می‌خواهیم تقویت آرایش نظامی خود در اطراف اوکراین را متوقف کند، از حمایت شبه‌نظامیان دست بردارد و بلافاصله به تنش‌زدایی بپردازد. ما از روسیه می‌خواهیم به تعهدات خود تحت معاهده مینسک وفادار بماند».

آقای مک‌فال، سفیر سابق ایالات متحده، در پاسخ به سوال رادیو ۴ بی‌بی‌سی از این که رهبران جهان چقدر باید از وضعیت جاری در اوکراین نگران باشند، به سادگی پاسخ داد: «خیلی»

گرچه آقای بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، تهدید کرده است اگر روسیه به خاک اوکراین وارد شود «عواقب و هزینه‌های سنگینی خواهد پرداخت»، اما آقای مک‌فال می‌گوید این تهدیدات آنقدر کافی نیست که آنان را از اقدامات نظامی باز دارد.

او گفت: «تحریم‌ها تقریبا هیچ‌وقت باعث تغییر رفتار پوتین بعد از واقعه نمی‌شوند، اما شاید باعث تغییر محاسبات او قبل از تصمیم به انجام اقدامی جدید بشوند».

مک‌فال افزود گروه هفت باید به جای آن که آمریکا را مجبور کند تا به تنهایی چنین موضعی بگیر باید با صدور بیانیه‌ای اقدامات روسیه را محکوم کند.

ویدیوها و تصاویر حرکات سربازان روسیه رسانه‌های اجتماعی را پر کرده است، از جمله تصاویری از محموله توپخانه کنار پلی که روسیه را به کریمه وصل می‌کند و قطارهایی که پر از محموله مهماتی هستند که از مناطقی به دوری سیبری به آن‌جا فرستاده شده‌اند.

درگیری‌های بیشتر در روز یکشنبه منجر به مرگ یک سرباز اوکراینی و مجروحیت سربازی دیگر با آتش توپخانه شد که گفته می‌شود از طرف جدایی‌طلبان حامی روسیه شلیک شده است.

اوکراین می‌گوید ۲۷ سرباز تاکنون در سال جاری میلادی در این منطقه کشته شده‌اند، این تعداد بیشتر از نیمی از کل سربازانی است که در سال ۲۰۲۰ جان باختند.

ایندیپندنت با دولت اوکراین برای اظهار نظر در این باره تماس گرفته است. 

© The Independent