بیش از نیمی از افراد مبتلا به کووید حاد، بدون عارضه بودند

«احتمال دارد مردم بدون آن که خود بدانند ویروس را به دیگران انتقال دهند»

۱۴درصد از بیماران مبتلا به کرونا، حس بویایی و چشایی خود را از دست داده و ۶ درصد هم دچار اسهال و شکم‌درد شدند -  AFP

اداره آمار ملی بریتانیا اعلام کرده که بیش از نیمی از بیمارانی که به کووید حاد مبتلا شده بوده‌اند، علائم چندانی از خود نشان نداده‌اند.

این مهر تأکیدی است بر این خطر که ویروس توسط افرادی منتشر می‌شود که بدون آگاهی از ابتلا به عفونت آن را به دیگران سرایت می‌دهند و به همین دلیل است که همه‌گیری کرونا به راحتی و سرعت سراسر جهان را  فراگرفته است.

اداره آمار ملی می‌گوید در مقایسه با ۴۷ درصد افرادی که با عوارض شدید به کووید‌ـ۱۹ مبتلا شده‌اند، ۵۳ درصد کسانی که آزمایش کرونای آنها حاکی از نوع حاد بیماری یا میزان چشمگیر ویروس در بدنشان بوده، هیچ‌گونه عارضه‌ای نداشته‌اند. این پژوهش شامل بیمارانی نمی‌شود که در آغاز ابتلا به عفونت بوده‌اند، زمانی که احتمال سرایت و عوارض آن کمتر است.

خستگی مفرط، سردرد و سرفه معمول‌ترین عوارض در میان افرادی بوده که آزمایش آنها حاکی از ابتلا به نوع حاد کرونا بوده است.

سارا کرافت، آمارگر ارشد مطالعات کووید‌-۱۹ وابسته به اداره آمار ملی، می‌گوید: «امروز تجزیه و تحلیل‌های ما انواع عوارضی را که مبتلایان به کووید‌-۱۹ تجربه می‌کنند، برجسته می‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌افزاید:‌ «عوارض معمول سردرد، خستگی مفرط و سرفه همچنان در میان علائمی است که مبتلایان به ویروس از آن شکایت دارند اما از هر پنج نفر یک نفر تنها حس بویایی و چشایی‌اش را از دست می‌دهد. حدود نیمی از افرادی که مورد آزمایش ما قرار گرفتند، حتی در صورت وجود مقادیر متنابه ویروس در بدنشان، هیچ‌گونه عوارضی نداشته‌اند. این تاکیدی است بر آن که احتمال دارد مردم بدون آن که خود بدانند ویروس را به دیگران سرایت می‌دهند».

این آمارگر ارشد تصریح می‌کند: «بسیار مهم است که به اندازه‌گیری میزان عفونت در میان جمعیت و گردآوری اطلاعات و عوارض ادامه دهیم تا بتوانیم هرگونه تغییری که در غیر این صورت ردیابی نمی‌شد، مشخص کنیم».

در طول ماه مارس، ۳۶ درصد مبتلایان دچار عوارض معمول کووید‌-۱۹ شدند که ۲۸ درصد دچار سرفه ، ۲۰ درصد تب و ۱۲ درصد تنگی نفس بوده است.

۱۴ درصد از بیماران حس بویایی و چشایی خود را از دست داده و ۶ درصد دچار اسهال و شکم‌درد شدند.

شدت عفونت به سرعت تشخیص ویروس در آزمایشگاه مرتبط است. ردیابی سریع ویروس به معنی آن است که هرچه میزان ویروس در بدن بیمار بیشتر باشد، نتیجه آزمایش مثبت‌تر است.

برخی از بیمارانی که تستشان بسیار مثبت بوده از این پژوهش کنار گذاشته شده‌اند زیرا این احتمال می‌رفت که آنها یا در مراحل نخست عفونت یا در میان افراد بدون عارضه هستند.

پژوهش عفونت کوید وابسته به اداره آمار ملی تنها شامل آزمایش روی خانوارهاست و شامل بیماران بستری در بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان نمی‌شود.

اداره آمار ملی بریتانیا در تازه‌ترین پژوهش‌های هفتگی‌اش برآورد کرده که حدود ۱۴۸ هزار نفر در جامعه به ویروس کووید‌-۱۹ آلوده بوده‌اند. 

© The Independent

بیشتر از جهان