افزایش پنج تریلیون دلاری ثروت میلیاردرهای جهان در طول همه‌گیری کرونا

جف بزوس از طرح جو بایدن برای افزایش مالیات ثروتمندان حمایت می‌کند

عدم عدالت توزیع ثروت ناشی از همه‌گیری کرونا، بار دیگر بحث پیرامون افزایش مالیات بر ثروتمندان را احیا کرده است - SPENCER PLATT   Getty Images via AFP

در سال گذشته، میلیاردرهای جهان بیش از پنج تریلیون دلار به ثروتشان افزوده‌اند و در مجموع تعداد ۲۷۵۵ نفر از ثروتمندترین افراد جهان، بیش از ۱۳ تریلیون دلار منابع مالی جهان را در اختیار دارند.

این فهرست که همه‌ساله توسط مجله «فوربس» منتشر می‌شود، حاکی از آن است که با پیوستن ۶۶۰ نفر دیگر به فهرست ۲۷۵۵ نفره میلیاردرها، تعداد آنها تنها ظرف یک سال، سی درصد افزایش یافته است. هشتاد و شش درصد آنها در مقایسه با سال گذشته و در آغاز بحران جهانی کرونا که پیامد اقتصادی آن میلیون‌ها نفر را در ماه‌های نخست همه‌گیری بیکار کرد، بسیار ثروتمندتر شده‌اند. 

فوربس می‌نویسد، به طور میانگین در سال گذشته هر ۱۷ ساعت یک‌بار شاهد سربلند کردن یک میلیاردر جدید بوده است. 

در سال جدید حدود ۵۰۰ نفر برای نخستین‌‌بار به فهرست میلیاردرها پیوسته‌اند و تنها ۶۱ نفر در سال ۲۰۲۱ از این فهرست حذف شده‌اند که کم‌‌ترین افت در ۱۰ سال گذشته بوده است. 

جف بزوس، بنیان‌گذار و مدیر عامل فعلی شرکت آمازون که به زودی از سمتش کناره‌گیری خواهد کرد، با ثروتی برابر با ۱۷۷ میلیارد دلار همچنان در صدر فهرست ثروتمندان جهان است. او از سال ۲۰۱۸ تاکنون در صدر این فهرست بوده است.  ایلان ماسک صاحب شرکت اتومبیل‌سازی تسلا با ۱۵۱ میلیارد دلار ثروت، در مرتبه دوم  قرار گرفته است.

مجله فوربس از سال ۱۹۸۷ تاکنون همه‌ساله فهرست ثروتمندترین افراد جهان را منتشر می‌کند. در آن سال، مجموع ثروت میلیاردرهای جهان مبلغی حدود ۲۹۵ میلیارد دلار بود. اما در ۱۰ سال پس از آن، ثروت آنها  ناگهان ۴۴ برابر شد.

ثروتمندترین مرد جهان در سال ۱۹۸۷ «یوشیاکی سوتسومی» صاحب گروه راه‌آهن «سیبو» بود که ثروتش بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار می‌شد. بیل گیتس، بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت با ثروتی برابر با ۱۲.۹ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۵ وارد فهرست فوربس شد که دارایی او تا پایان دهه ۹۰، به  حدود۹۰ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۰۰ که او از سمتش کناره‌گیری کرد، سرمایه‌اش به ۶۰ میلیارد دلار کاهش یافته بود. با وجود این، ثروتش پنج برابر نسبت به پنج سال پیش از آن افزایش یافته بود. در حال حاضر نیز او با ثروتی برابر یا ۱۲۴ میلیارد دلار، در مقام چهارمین ثروتمندترین فرد جهان و همچنان یکی از پنج مرد مال اندوخته جهان باقی مانده است که چندین برابر حجم پولی است که او را نخستین‌بار در فهرست افراد ثروتمند جهان قرار داد.

۷۲۴ نفر از میلیاردرهای جهان در آمریکا اقامت دارند. هشت نفر از ۱۰ تن ثروتمندترین افراد جهان که همگی ساکن ایالات متحده هستند – آقایان بزوس، ماسک، گیتس، بافِت، مارک زاکربرگ (بنیان‌گذار فیس‌بوک)، لاری الیسون (مدیر عامل اُراکِل) و سرگی برین، در مجموع مبلغ ۷۲۸.۵ میلیارد دلار ثروت جهان را در دست خود دارند. 

این در حالی است که افزایش قابل توجه ثروت پولدارترین افراد، با یک سال بیکاری عمومی و از دست دادن عایدات نیمی از خانوارهای آمریکایی همراه بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به نظرخواهی مرکز «ان اوُ آر سی» آسوشیتد پرس، در ماه‌های نخست همه‌گیری کرونا بیش از ۴۰ میلیون آمریکایی مشاغل خود و همراه با آن از هر۱۰ نفر ۴ نفر درآمد خود را از دست دادند. ماه گذشته، آمار اداره کار ایالات متحده اعلام کرد که حدود ۲.۴ میلیون آمریکایی ـ یعنی یک چهارم کل بیکاران کشور ـ به مدت ۵۲ هفته یا بیشتر همچنان بیکاربوده‌اند. این آمار احتمالا افزایش خواهد یافت زیرا شامل برخی کارگران و کارمندان یا اشخاصی که به دلیل بیماری یا دلایل دیگر قادر به کار نیستند و نیز افزایش چشمگیر بیکاری میان ماه‌های مارس و آوریل ۲۰۲۰ نمی‌شود.

اما این همه‌گیری در عوض، به افزایش تعداد خانوارهای بسیار ثروتمند منجر شده است.  گزارش سال ۲۰۲۱ انستیتوی مطالعات سیاست‌گذاری نشان می‌دهد که پاداش مدیران و دست‌اندکاران وال استریت در همان دوره‌ای که مجله فوربز فهرست سالیانه میلیاردها را منتشر کرد، ۱۲۰۰ برابر شد.

این رقم بسیار بیشتر از افزایش نرخ حداقل دستمزد توسط دولت فدرال ایالات متحده بود که بیش از ۱۰ سال در ساعتی ۷.۲۵ دلار ثابت مانده بود. به گزارش انستیتوی سیاست‌های اقتصادی، در این میان، قدرت خرید حداقل دستمزد تا سی درصد نسبت به ۵۰ سال پیش پائین آمده است.

عدم عدالت توزیع ثروت ناشی از همه‌گیری کرونا، بار دیگر بحث پیرامون افزایش مالیات بر ثروتمندان را احیا کرده است. موضوعی که از حمایت اکثر مردم برخوردار است.

در یک نظرخواهی که به تازگی توسط رویترز/ایپسوس انجام شده، آمده است که حدود دوسوم کسانی که در این نظرخواهی شرکت کرده‌اند معتقدند که آمریکایی‌های ثروتمند باید بیشتر بپردازند. یک نظرخواهی دیگر توسط موسسه «هریس اکس» نتیجه‌گیری کرده که ۶۷ درصد رای‌دهندگان آمریکایی از نظر «مالیات بر ثروت» از آمریکایی‌های میلیاردر حمایت می کنند.

نظرخواهی دیگری که توسط موسسه «مورنینگ کانسالت» پیرامون پیشنهاد جو بایدن در زمینه سرمایه‌گذاری روی ساختارها انجام شده، نشان می‌دهد که ۵۴ درصد رای‌دهندگان آمریکایی از افزایش مالیات بر شهروندانی که بیش از ۴۰۰ هزار دلار در سال عایدی دارند برای کمک به هزینه بازسازی ساختارها حمایت می‌کنند. 

سناتور برنی سندرز در این زمینه سه لایحه پیشنهاد کرده است ـ لایحه مالیات بر دستمزدهای بیش از حد مدیران موسسات، لایحه برای ۹۹.۵ درصد،  لایحه جلوگیری از فرار از مالیات شرکت‌ها که هدف آن ده‌ها شرکت در فهرست ۵۰۰ کمپانی «فورچون» از جمله آمازون است که در سال ۲۰۱۸ هیچ‌گونه مالیاتی پرداخت نکرده‌اند.

سندرز در بیانیه‌ای که دو اقدام آخرین را اعلام می کرد، گفت: «امروز شکاف میان عایدات مردم در ایالات متحده به گونه‌ای باورنکردنی از سایر کشورهای عمده جهان عمیق‌تر است. تا جایی که چند نفر آنقدر زیاد داشته و بسیاری آنقدر کم داشته باشند، کشور ما چه از جنبه اخلاقی، چه اقتصادی و سیاسی شکوفا نخواهد شد. 

دستگاه رهبری بایدن ضمن لغو برخی از موارد کاهش مالیات دردوره ریاست جمهوری ترامپ پیشنهاد کرده میزان مالیات از ۲۱ درصد به ۲۸ درصد افزایش یابد. بزوس روز سه‌شنبه گفت از طرح جو بایدن حمایت می‌کند.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد