ترکیه در آستانه تعطیلی سراسری همزمان با آغاز ماه رمضان و اوج‌گیری کرونا

موارد ابتلا و مرگ ناشی از ویروس کرونا روز پنجشنه به بیش از ۵۰ هزار نفر رسید

ترکیه قوانین و ساعات تردد جدیدی برای سنین ۶۵ و ۲۰ سال اعمال می‌کند- Ozan KOSE / AFP

پس از شروع مراحل عادی‌‌سازی از نخستین روز ماه مارس،  موارد ابتلا به ویروس کرونا در ترکیه افزایش یافته است. تعداد مبتلایان  روزانه که در روز اول مارس ۹ هزار و ۸۹۱ مورد بود، در روز پنجشنبه هفته پیش به  ۵۲ هزار و ۶۷۶ مورد رسید. نگاه‌ها اکنون به دو جلسه مهم معطوف است که در این هفته برگزار می‌شوند. اقدامات در نظر گرفته شده در ماه رمضان، ابتدا در جلسه کمیته علمی و سپس در جلسه هیئت دولت ارزیابی خواهد شد.

به نوشته نورای باباجان، ستون‌نویس روزنامه حریت، گزینه تعطیلی سراسری در ماه رمضان پشت درهای بسته مورد بحث قرار گرفت و دولت به این گزینه متمایل است.

باباجان می‌نویسد: «‌در ارزیابی‌های دولت در پشت درهای بسته، گفته شده است که موارد ابتلا [به کرونا] باید قبل از آغاز فصل گردشگری تحت کنترل قرار گیرند.»

در ادامه مقاله آمده است: «می‌دانیم که کسانی هستند که می‌گویند "تعطیلی" در ماه رمضان و ورود به نیمه دوم ماه مه با "موارد ابتلای کمتر و کنترل همه‌گیری" اقدام درستی است، بنابراین مدیریت تبلیغات گردشگری بهتر انجام می‌شود. بازگشایی (کشور) در اول مارس زود بود. برخی دیگر نیز اظهار داشتند که هزینه بی‌توجهی به نظرات استادانی که می‌گفتند "ما باید در آوریل عادی‌سازی تدریجی را شروع می کردیم" پرداخت شد.»

او می‌افزاید: «گفته می‌شود که بین "تعطیلی" و "تعطیلی کامل" تفاوت بارزی هست. به گفته کارشناسان، ترکیه در روند بسته شدن کامل (برای تقابل با) یک بیماری همه‌گیر است‌. این گزارش می‌گوید که (کنترل) زنجیره تولید و توزیع به این معنی است که تولید و توزیع متوقف می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باباجان عقیده دارد که تصمیمات ترکیه تنها در پرخطرترین دوره‌هاست که «تعطیلی» خوانده می‌شود. «این به معنای بازگشت به بخشنامه‌هایی است که شش ماه پیش منتشر شد. به عبارت دیگر، رستوران‌ها و کافه‌ها تعطیل هستند، ممکن است آرایشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی بسته شوند، قوانین و ساعات تردد جدیدی برای سنین ۶۵ و ۲۰ سال اعمال شود، و محدودیت‌هایی هم برای برگزاری مراسم‌های ازدواج، سوگواری، و اعزام سربازان اعمال شود. ما [ترکیه] پیشتر نسخه کم‌رنگ‌تراین [مقررات] را پیش از ماه مارس تجربه کرده‌ایم. اکنون در پشت درهای بسته گفته شده است که دولت به "تعطیلی" در ماه رمضان متمایل‌تر است.»

پس از محدودیت‌ دو روزه در آخر هفته، انتظار می‌رود که کمیته علمی روز دوشنبه برای ارزیابی اقدامات انجام شده تشکیل جلسه دهد. پس از جلسه کمیته علمی که با شرکت فخرالدین قوجا، وزیر بهداشت، برگزار خواهد شد، این بار نگاه‌ها به کابینه معطوف می‌شود. تخمین زده می‌شود که جلسه کابینه در روز سه شنبه ، ۱۳ آوریل ۲۰۲۱ ، در اولین روز ماه رمضان برگزار شود.

همزمان، در حالی  که آمار مبتلایان به کرونا در ترکیه به عنوان کشور هم‌مرز ایران همچنان رو به افزایش بوده، فروش خدمات سفر به ترکیه در ایران بدون مانع ادامه داشته است. 

روز شنبه ۲۱ فروردین‌ماه، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بخشنامه‌ای صادر کرد که در آن ذکر شده بود: «با توجه به لغو نشدن پروازها در این مسیر (ترکیه) و نیاز مسافران به خدمات اقامتی و ترانسفر در کشور مذکور، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به منظور جلوگیری از سرگردانی مسافران در مقصد، مجاز به فروش خدمات مورد نیاز ایشان اعم از هتل و ترانسفر فرودگاهی بوده و از هرگونه تبلیغ و فروش گشت و تور امتناع کنند.» 

بیشتر از جهان