واعظی: مذاکره با آمریکا از طریق واسطه برای مبادله زندانی

در دو سال گذشته برخی شهروندان دوتابعیتی با زندانیان ایرانی در آمریکا مبادله شدند

محمود واعظی (راست)، رئیس دفتر حسن روحانی- Iranian Presidency / AFP

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، روز یکشنبه در پاسخ به سؤالی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و این‌که آیا مذاکره‌ای در این زمینه صورت گرفته است یا خیر، گفت:‌ «این موضوع همیشه مطرح بوده است و ما هیچ‌گاه مخالفت نکرده‌ایم و همیشه بین ما و دیگران مطرح است.»

به گزارش تسنیم، او افزود: ‌«برای این موضوع از طریق واسطه‌ها گفت‌و‌گوهایی صورت می‌گیرد تا بتوانیم همه زندانیان‌مان را در آمریکا یا سایر کشورها آزاد کنیم.»

آذر ماه پارسال، کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی-بریتانیایی و استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه ملبورن، با سه ایرانی زندانی در تایلند مبادله شد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در آن زمان گفت: «ما همیشه آماده انجام چنین کاری هستیم. این به نفع همه ماست. فردا می‌توانیم این کار را انجام دهیم. امروز هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.»

طی دو سال پیش از آن، در چند نوبت برخی شهروندان دوتابعیتی با زندانیان ایرانی در آمریکا مبادله شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسفند ماه سال گذشته، رابرت مالی، نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران، با خانواده‌های آمریکایی‌هایی که در ایران ناپدید شده‌اند یا در بازداشت به سر می‌برند، دیدار کرد و گفت که دولت ایالات متحده تا آزادی همه آنها به تلاش‌ ادامه خواهد داد.

چهار شهروند ایرانی-آمریکایی هم‌اکنون در زندان‌های ایران به سر می‌برند:  سیامک نمازی که از سال ۲۰۱۵ زندانی است، پدرش باقر نمازی، عماد شرقی، و مراد طاهباز، فعال محیط زیست، که در ضمن تابعیت بریتانیایی هم دارد.

در همین حال، روز سوم فروردین، معاون رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران گفت گرچه ایران حاضر به تبادل زندانی با دیگر کشورها است، ولی زندانیان خارجی حاضر به بازگشت به کشورشان نیستند.

علی باقری کنی گفت که مبادله زندانیان گاهی به این دلیل انجام نمی‌شود که زندانی حاضر به بازگشت به کشور خودش نیست: « گاهی اوقات زندانیان کشورهای دیگر که در ایران هستند، حاضر نیستند از زندان ایران به زندان کشور خود بروند.»