چطور بفهمیم شماره تلفن ما در اینترنت پخش شده است؟

هفته گذشته فاش شد که در سال ۲۰۱۹ یک رخنه گستره اطلاعات شخصی کاربران فیسبوک رخ داده است

مارک زاکربرگ، موسس و مدیر‌عامل شرکت فیس‌بوک - ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

نشت گسترده اطلاعات شخصی بیش از ۵۰۰ میلیون حساب فیسبوک، ممکن است شامل شماره تلفن شما نیز باشد.

آخر هفته گذشته، فاش شد که در سال ۲۰۱۹ یک نشت گستره اطلاعات شخصی کاربران فیسبوک رخ داده است.

اگرچه فیسبوک می‌گوید که منشأ نشت اطلاعات را برطرف کرده است، اما داده‌ها مدتی در دسترس عموم بوده است و اکنون به راحتی در اینترنت به صورت رایگان موجود است. از این رو، هکر‌ها اینک دسترسی سهل‌الوصولی به آن اطلاعات دارند.

این بدان معناست که کاربران فیسبوک ممکن است در معرض حملات هکری و جرایمی دیگر باشند که از این اطلاعات برای سرقت پول یا دستیابی به اطلاعات شخصی آنها استفاده می‌کند.

یکی از مهم‌ترین بخش داده‌های نشت شده، شماره تلفن کاربران است. این نشت اطلاعات اغلب شامل آدرس‌های ایمیل، و نیز سایر اطلاعات شناسایی افراد است. اما به‌ویژه نشت شماره تلفن‌ها خطرناک است و امکان حمله‌های دیگر را فراهم می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین زمینه، وب سایت HaveIBeenPwned اکنون لیست کاملی از شماره تلفن‌های نشت شده را در اختیار دارد که به هر کسی اجازه می‌دهد به راحتی بررسی کند که آیا شماره تلفنش در این نشت اطلاعات فاش شده است، یا نه. این سایت پیش از این قابلیت جست‌وجوی شماره تلفن‌ها را فراهم نکرده بود.

این سرویس همچنین به شیوه معمول از طریق آدرس‌های ایمیل قابل جست‌وجو است و به کاربران اجازه می‌دهد تا به سرعت بررسی کنند که آیا آدرس ایمیل‌شان یا سایر داده‌های شخصی‌شان در این نشت اطلاعات فاش شده است، یا نه.

تروی هانت که این سایت را مدیریت می‌کند، قبلاً درباره افزودن قابلیت جست‌وجوی شماره تلفن‌ها در اطلاعات نشت‌شده ابراز نگرانی کرده بود، زیرا گذشته از آن که یافتن آدرس ایمیل آسان‌تر است، گنجاندن آن در پایگاه داده‌ها ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد. اما او خاطرنشان کرد که وقتی از مشترکان حساب خود در توییتر در این باره نظر‌خواهی کرده است، آنها به نسبت دو به یک، با گنجاندن شماره تلفن‌ها به قابلیت جست‌وجو موافقت کرده‌اند.

او همچنین گفت که راه‌اندازی ابزارهای مشابه دیگر برای جست‌وجو در اطلاعات نشت‌شده توسط دیگر سایت‌ها، او را تشویق کرده‌ است که این کار را در سایت خودش که اعتبار بیشتری دارد، انجام دهد.

آقای هانت گفت که شماره تلفن‌های نشت‌شده جدیدی را به لیست اضافه نخواهد کرد، مگر آن که یک هک دیگر در حد و اندازه این نشت اطلاعات دوباره صورت گیرد. او گفت اگر تخلف مشابه دیگری صورت گیرد، «من در جایگاهی خواهم بود داده‌ها را اضافه کنم.» 

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی