وضع مالی حزب‌الله لبنان خراب است

انتشار سندی با امضای حسن نصرالله برای جمع‌آوری اعانه و کمک‌های مالی

نصرالله و رهبران حزب‌الله اکنون در همان دامی گیر افتاده‌اند که در گذشته برای مخالفان خود مهیا کرده بودند - STRINGER / AFP

حسن نصرالله، رهبر شبه‌نظامیان حزب‌الله، چند ماه پیش به صراحت اعلام کرده بود که آن سازمان وضعیت مالی بسیاری خوبی دارد و به اعضای حزب‌الله اطمینان داد که نباید به هیچ صورتی ابراز نگرانی کنند. او همچنین در سخنانی در آغاز بحران اقتصادی در لبنان، تأکید کرد که «بودجه،‌ هزینه خورد و خوراک، سلاح و موشک‌های حزب‌الله همه از جمهوری اسلامی ایران می‌رسد و تا زمانی که ایران پول داشته باشد، ما پول داریم.»  با این حال، چند روز پیش و در پی سقوط ارزش لیره لبنان، او در اظهارات دیگری، خطاب به کسانی‌ که آنان را «جبهه مقاومت» می‌خواند، خواست که به نیازمندان کمک کنند، زیرا به گفته وی «حقوق این افراد به دلار است»، و بنابراین از توانایی کمک به نیازمندان برخوردارند.

به ویژه با انتشار نامه‌ای با امضای حسن نصرالله که در آن به تأسیس «بنیاد خیریه امام زمان» اشاره می‌شود و «مبارزان» به اهدای پول برای کمک به خانواده‌های نیازمند از طریق این پروژه دعوت شده‌اند، به نظر می‌رسد که همه چیز برای حزب‌الله دگرگون شده است،‌. رهبر حزب‌الله، پیامدهای بحران اقتصادی و فرا رسیدن ماه رمضان را انگیزه اصلی درخواستش برای امدادرسانی به مستضعفان عنوان کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نامه امضا شده توسط حسن نصرالله‌، رهبر شبه‌نظامیان حزب‌الله، برای جمع‌آوری کمک به «بنیاد خیریه امام زمان»

جالب است که تمام گفته‌های قبلی حسن نصرالله مبنی بر آن ‌که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و شبه‌نظامیان، نمی‌تواند حزب‌الله را تحت تأثیر قرار ‌دهد، با انتشار این فراخوان نقش بر آب می‌شود و نشان می‌دهد که حزب‌الله عملاً در عمق بحران مالی فرو رفته است. آن‌چه از این نامه بر می‌آید، این است که حزب‌الله دیگر نمی‌تواند از گروهی که این سازمان را تحت پوشش مردمی قرار می‌دهد، حمایت مالی کند، زیرا حزب‌الله خود نیز مانند ملت لبنان با بحران اقتصادی شدیدی روبه‌رو شده است.

به همین دلیل، می‌توان گفت که حسن نصرالله و سایر رهبران حزب‌الله اکنون در همان دامی گیر افتاده‌اند که در گذشته برای مخالفان خود مهیا کرده بودند. آنان اکنون درست در برابر خشم و رنجش هواداران مورد اعتمادی قرار گرفته‌اند که همواره از آنان حمایت می‌کردند و آن‌ها را به عنوان رهبر و پیشوا برمی‌گزیدند.

البته در ۹ ماه مارس ۲۰۱۹ نیز حسن نصرالله اعلام کرده بود که حزب‌الله «نیاز به حمایت و پشتیبانی مردمی» دارد. آن مقطع، نخستین باری بود که حسن نصرالله اذعان کرد که تحریم‌های آمریکا، اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس بر حزب‌الله و رژیم ایران تأثیر داشته است. امروز او بار دیگر «مبارزان» را به حمایت مالی از ملت فرا می‌خواند.

در همین حال، پایگاه خبری «جنوبیه» لبنان که مسئولیت آن را یکی از شخصیت‌های شیعه مخالف حزب‌الله بر عهده دارد، به نقل از منابعی از هواداران حزب‌الله نوشته است که ابتکارعمل حسن نصرالله و تأسیس «بنیاد خیریه امام زمان»، کوششی برای فرونشاندن خشم شیعیان در برابر حزب‌الله است، زیرا در حالی‌که اعضای این حزب و خانواده‌های آن‌ها از امتیازات بسیاری برخوردارند، در قبال شیعیان سهل‌انگاری و کوتاهی کرده و آن‌ها را در رنج و مشقت رها کرده است.

بدین ترتیب، حسن نصرالله در حالی اقدام به تأسیس نهاد خیریه به منظور کمک به مردم می‌کند که خود به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه حزب‌الله، ایران و سوریه، به شدت دچار بحران اقتصادی شده است و حتی به یک هزار لیره لبنانی نیز نیازمندی احساس می‌کند. با این حال، حسن نصرالله می‌کوشد به گونه‌ای تظاهر کند که گویی هرگز مردم را فراموش نکرده و همواره آماده کمک به آن‌ها است؛ حتی اگر پرداخت این کمک از حقوق دلاری «مبارزان» حزب‌الله صورت گیرد. 

همه این تحولات و اقدامات نشان می‌دهد که حزب‌الله که در گذشته قدرت خود را از شیعیان لبنان می‌گرفت، اکنون در تعامل خود با آن‌ها دچار بحران شده است. در حالی‌که حسن نصرالله همواره مردم را برای اهدای کمک به مقاومت فرا می‌خواند و می‌گفت که «به مقاومت کمک کنید، حتی اگر یک دلار باشد، زیرا همین دلار ممکن است هزینه گلوله‌ای باشد که در برابر اسرائيل شلیک شود»، امروز می‌کوشد تا با استفاده از پول «مقاومت»، با مردمی که از کارکردهای حزب‌الله به تنگ آمده‌اند، ابراز همدردی کند.

امروز در لبنان و حتی در محیط حزب‌الله، اعتقاد همگان به این امر بیشتر می‌شود که مردم لبنان نمی‌توانند با کمک احزاب به زندگی ادامه دهند و آن‌چه مستلزم یک زندگی آبرومندانه است، تنها از طریق دولت و حفظ حقوق «شهروندی» قابل دستیابی است؛ به گونه‌ای که یک شهروند بتواند از تمام حقوق طبیعی، اعم از خوردن، نوشیدن، درمان، آموزش و حقوق سالمندی بهره‌مند شود و برای دستیابی به خدمات یادشده، به گروه و حزب مشخصی نیازمند نباشد. این در حالی است که حزب‌الله همواره سعی دارد از ایجاد چنین دولتی در لبنان جلوگیری کند، زیرا حضور چنین دولت کارایی در لبنان، دولت کوچکی را که حزب‌الله در کشور ایجاد کرده است تضعیف می‌کند و دیگر مردم نیازی به حزب‌الله نخواهند داشت، و این پروژه غیرلبنانی بدون شک با شکست روبه‌رو می‌شود.

در واقع، پرده‌برداری از کارنامه حزب‌الله زمانی آغاز شد که شماری از رزمندگان «مقاومت» که در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ در جنگ علیه اسرائيل شرکت داشتند، از حزب‌الله انشعاب کردند. در دیداری که با افراد یادشده داشتم، به ایندیپندنت فارسی تأکید کردند که زمانی تصمیم به جدایی از حزب‌الله گرفتند که این سازمان از نهادی برای مقاومت، به یک گروه شبه‌نظامی تبدیل شد. یکی از این افراد که خواست نامش فاش نشود، گفت که دوستان رزمنده او در جبهه مقاومت که در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ برای دفاع از سرزمین لبنان در جنگ با اسرائیل در جنوب کشور قربانی شدند، امروز از فرط پشیمانی در گورهای خود ناله می‌کنند، زیرا حزب‌الله برنامه‌ای را دنبال می‌کند که کاملاً غیرلبنانی و مغایر با منافع و ارزش‌های ملی لبنان است و تمام اهداف آن در چارچوب خدمت به رژیم ایران محدود می‌شود؛ واقعیتی که باعث شد نقاب از چهره اصلی حزب‌الله برداشته شود. او از برخورد حزب‌الله با «مقاومت» ابراز تأسف کرد و افزود که حزب‌الله، «مقاومت» را به شبه‌نظامیانی تبدیل کرد که امروز در سوریه،‌ عراق و یمن می‌جنگند، هسته‌‌هایی در بحرین و کویت دارند، و باندهایی هم در آمریکای لاتین و شماری از کشورهای دیگر.

شکی نیست که هرگاه حزب‌الله محبوبیت خود را در میان اطرافیانش در محیط «مقاومت» از دست بدهد، تمام قدرت و نفوذ خود را از دست خواهد داد و آن‌چه امروز رخ می‌دهد، نمایانگر همین واقعیت است. سندی هم که با امضای حسن نصرالله در آن از اعضای این سازمان خواسته شده است به مردم کمک کنند، در حالی رهبر حزب‌الله در گذشته همواره مردم را به اهدای کمک به اعضای حزب‌الله فرا می‌خواند، این واقعیت را به درستی آشکار می‌کند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه