نگرانی از لختگی خون آزمایش آسترازنکا برای کودکان را متوقف کرد

از والدین کودکان خواسته‌اند تا در صورت نگرانی، با مراکز واکسیناسیون کودکان خود در ارتباط باشند

«والدین و کودکان باید همچنان در همه قرارهای بعدی معاینه حضور پیدا کنند» - Remko de Waal / ANP / AFP

آزمایش واکسن کرونای آکسفورد-آسترازنکا روی کودکان متوقف شد زیرا آزمایندگان دریافتند ممکن است با وجود موارد نادر تشکیل لخته در خون بزرگسالان رابطه‌ای داشته باشد.

سازمان تنظیم مقررات محصولات بهداشتی درمانی بریتانیا با اجرای آزمایشی ارتباط احتمالی این پدیده را با این واکسن بررسی می‌کند.

از والدین کودکان خواسته‌اند تا در صورت نگرانی، با مراکز واکسیناسیون کودکان خود در ارتباط باشند. اما دانشگاه آکسفورد با اطمینان اعلام کرد این آزمایش، با مشکلی مواجه نشده است. البته این دانشگاه می‌گوید، پیش از ادامه تزریق واکسن به کودکان منتظر نتایج بررسی سازمان تنظیم مقررات محصولات بهداشتی درمانی می‌ماند.

سخنگوی دانشگاه آکسفورد در بیانیه‌ای گفت: «هیچ‌گونه نگرانی از بابت ایمنی آزمایش‌ بالینی بر کودکان وجود ندارد، با این حال تا کسب اطلاعات بیشتر از بررسی سازمان تنظیم مقررات دارویی در باره موارد نادر لختگی خون/ ترومبوسیتوپنی که در بزرگسالان گزارش شده است، تزریق آزمایشی این واکسن را متوقف می‌کنیم.»

در این بیانیه هم‌چنین آمده والدین و کودکان باید همچنان در همه قرارهای بعدی معاینه حضور پیدا کنند و «در صورتی که سؤالی دارند می‌توانند با مراکز تزریق آزمایشی تماس بگیرند.»

بوریس جانسون پیشتر در بازدید از کارخانه واکسن آسترازنکا از واکسن‌های تولیدی این غول محصولات دارویی حمایت کرده بود.

نخست وزیر از خدمات سازمان تنظیم مقررات دارویی تجلیل کرد اما گفت در رابطه با واکسن توصیه‌ می‌شود «هم‌چنان به مراکز مراجعه کنید، واکسن بزنید و بعد هم دوز دوم را بزنید.»

دکتر سیمون کلارک دانشیار میکروبیولوژی یاخته‌ای دانشگاه ریدینگ در مصاحبه با ایندیپندت گفت بریتانیا «می‌توانست محتاط باشد» و تزریق آزمایشی واکسن آکسفورد-آسترازنکا به کودکان را متوقف کند زیرا به سایر واکسن‌ها دسترسی دارد.

او گفت «اصلاً مشخص نیست چه ماجرایی پشت افزایش موارد لختگی خون است و من هم‌چنان گمان دارم دقیقاً معلوم نیست که این اتفاق با چه میزان گسترشی در کل جمعیت کشور رخ می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر کلارک گفت اگر رابطه‌ای بین سن افراد و ایجاد لخته در خون پیدا شود، «گزینه‌های دیگری هم وجود دارد، این واکسن تنها واکسنی نیست که در اختیار داریم.»

پیشتر یکی از مقامات ارشد سازمان داروی اروپا گفته بود: «حدس می‌زنم میان واکسن آسترازنکا و موارد بسیار نادر لختگی خون در میان کسانی که تازه واکسن دریافت کرده‌اند رابطه‌ای وجود دارد.»

مارکو کاوالری، رییس راهبرد تزریق واکسن همگانی در سازمان داروی اروپا، در مصاحبه با روزنامه ایل مساجروی ایتالیا گفت «واضح است این موضوع به واکسن مربوط می‌شود» اما همچنان مشخص نیست علت بروز این واکنش چیست.

آقای کاوالری گفت تعداد موارد بروز ترومبوز (لختگی خون در مغز) در میان افراد جوان‌تری که واکسن زده‌اند در مقایسه با کل جمعیت بیش از حد انتظار بوده است.

سخنگوی سازمان داروی اروپا در مصاحبه با ایندیپندنت گفت کارگروه ارزیابی خطر داروشناسی مشغول بررسی این داده‌ها است و «هنوز به نتیجه نرسیده است. بررسی هم‌چنان ادامه دارد» و قرار است روز چهارشنبه یا پنجشنبه نتیجه اعلام شود.

هفته پیش سازمان تنظیم مقررات دارویی اروپا تأکید کرد «وجود رابطه علّی با واکسن ثابت نشده است». این سازمان هم‌چنان به مردم توصیه می‌کند از فرصت تزریق واکسن -وقتی که نوبتشان رسید- استفاده کنند.

در برخی کشورها از جمله آلمان، فرانسه و کانادا تزریق این واکسن به برخی گروه‌های سنی متوقف یا محدود شده است.

سازمان جهانی بهداشت گفته فایده‌های تزریق این واکسن از خطراتش بیشتر است اما آسترازنکا در ماه مارس اعلام کرد واکسنش در تزریق آزمایشی در ایالات متحده، ۷۶ درصد در جلوگیری از بروز علایم عفونت مؤثر بوده است و بررسی‌ها، وجود خطر لختگی خون را نشان نداده است.

آقای کاوالری گفت بررسی سازمان داروی اروپا در مورد واکسن آسترازنکا «خیلی وقت است که به پایان رسیده است» و هدف از انجام آن این بوده که هر کشور بتواند تمهیدات خاصی بیاندیشد که کدام واکسن را به کدام گروه سنی بزند.

اما وی افزود: «به نظر من، حالا می‌توانیم بگوییم رابطه‌ای آشکار بین این پدیده و واکسن وجود دارد. اما هنور نمی‌دانیم علت بروز این واکنش چیست.»

© The Independent

بیشتر از جهان