نژادپرستی وزیر کشور ایتالیا جنجال آفرید

ماتئو سالوینی تهدید کرد خانه یک زن رومانیایی منتقد را با بولدوزر ویران می‌کند

ATTILA KISBENEDEK / AFP

وزیر کشور راست افراطی ایتالیا، ماتئو سالوینی، با خطاب قراردادن زنی تحت عنوان «کولی کثیف»، تهدید کرده است که با بولدوزر خانه او را ویران خواهد کرد.

این سخنان وزیر کشور در واکنش به یک گزارش خبری بود که زنی را در کمپ رومانی‌ها در میلان نشان می‌دهد که می‌گوید آقای سالوینی سزاوار این است که چند گلوله توی سرش خالی کنند.

آقای سالوینی با به‌کاربردن اصطلاح «زینگاراچیا»، که تقریبا به معنی «کولی کثیف» است، به زبان ایتالیایی نوشته :«اما آیا طبیعی است که یک زن کولی در میلان بگوید «باید چند گلوله توی سر سالوینی خالی کرد؟ رفتارتو درست کن، کولی کثیف، رفتارتو درست کن، چون به‌زودی بولدورز میاد سراغت».

این سخنان در ایتالیا در سطح گسترده‌ای محکوم شد، و برخی از منتقدان خاطرنشان کردند که وی این سخنان را در غروب قبل از روز یادبود هالوکاست رومانی‌ها به زبان آورده است. این مراسم هر سال روز دوم ماه اوت به یاد هزاران رومانی و سینتی که در این روز از سال ۱۹۴۴ توسط نازی‌ها در کمپ آشویتس کشته شدند، برگزار می‌شود.

روبرتو جیاچتی، سیاستمدار رقیب سالوینی، از حزب دموکراتیک چپ میانه، در تویتی نوشت «دیگر بحث بر سر اغراق یا تحریک نیست. من فکر می‌کنم سالوینی از کنترل خارج شده است. او واقعا نمی‌تواند خودش را کنترل کند. وزیر کشور بودن مسئولیت کمی نیست. به نظرم قبل از اینکه دیر بشود باید کاری کرد».

آقای سالوینی در واکنش به انتقادات گفته است که به برنامه خود برای ریشه‌کن کردن کمپ‌های رومانی‌ها در ایتالیا ادامه خواهد داد.

این مرد ۴۶ ساله سابقه‌ای طولانی در تبعیض علیه رومانی‌های این کشور دارد. سالوینی سال گذشته اعلام کرد که اعضای این اجتماع سرشماری خواهند شد و اقدامات لازم برای اخراج این قوم انجام خواهد گرفت.

او گفت، به رومانیایی‌هایی که دارای تابعیت ایتالیایی هستند «متأسفانه» اجازه اقامت در این کشور داده خواهد شد، اما بقیه اخراج خواهند شد.

در پی اعتراضات خشونت‌آمیز گروه‌های نئوفاشیستی، در ماه آوریل چند خانواده رومانی از یک مرکز اسکان اجتماعی در رم اخراج شدند.

هنگامی که این خانواده‌ها، از جمله ۳۳ کودک، از یکی از مناطق حومه شرقی پایتخت ایتالیا به نام توره‌مائورا اخراج شدند، معترضان راست افراطی به آنها ناسزا گفتند و اشیایی را به سمت یکی از اتومبیل‌های حامل آنان پرتاب کردند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان