کشف دلیل علمی خیانت در رابطه‌های عاطفی

مدت رابطه بر ریسک خیانت تاثیر‌گذار نیست

weheartit.com

فکر می‌کنید چه نشانه‌هایی خبر از خیانت می‌دهند؟ لابد فکر می‌کنید کسانی که خیلی زود و قبل از درگیر شدن در روابط جنسی پرشمار ازدواج کرده‌اند، یا خون‌سردها یا اهل حساب‌و‌کتاب و استادان رد گم کردن، مستعد خیانت کردن هستند؟ خب اشتباه می‌کنید.

در واقع، طبق پژوهشی، احتمال خیانت کردن کسانی که شریک‌های جنسی بیش‌تری داشته‌اند یا آدم‌های با گرایش‌های «درون‌رانشی» (Impulsive)،بیش‌تر است.

با آن که هر رابطه‌ عاطفی حالت منحصربه‌فردی دارد، طبق پژوهشی که محققان دانشگاه کویینزلند در مورد علت وفادار نماندن افراد انجام داده‌اند، عامل‌های معینی احتمال خیانت را افزایش می‌دهد.

طبق یافته‌های این پژوهش که در مجله‌ روان‌شناسی بریتانیا انتشار یافته است، افراد «درون‌رانشی» به این دلیل ساده خیانت می‌کنند که بر اساس احساسات و افکار آنی خود عمل می‌کنند و برای بررسی وضعیت درنگ نمی‌کنند.

از این گذشته، به گفته‌ پژوهشگران، کسانی که در گذشته شریک‌های جنسی بیش‌تری داشته‌اند، گرایش به خیانت پیدا می‌کنند و در پی یافتن شریک‌های دیگری هستند، زیرا به «مهارت‌های» خاصی در این زمینه دست یافته‌اند.

طبقه نوشته‌ نویسندگان این تحقیق، «آن دسته از شرکت‌کنندگان در این بررسی نیز که با شمار بیش‌تری از افراد صمیمیت جنسی داشته‌اند، از گرایش بیش‌تر به بوسه‌ها و روابط جنسی فرا رابطه‌ای خبر داده‌اند. این گرایش ممکن است به مهارت‌ افراد در  تشخیص «نخ‌دادن‌»یا «راه دادن»‌های دیگران ربط داشته باشد.

طبیعی است که احساس دل‌بریدگی از شریک جنسی و کم‌رضایتی از رابطه، از دلایل اصلی خیانت‌کاری است. با این حال، طبق یافته‌های محققان، طول مدت و عمق پایبندی به رابطه، تاثیر چندانی بر وفاداری ندارد.

محققان برای آن که عوامل و زمینه‌های خیانت  افراد را بشناسند، ۱۲۳ فرد دگرجنس‌گرای ۱۷ تا ۲۵ ساله را که همه دارای رابطه بودند، مورد بررسی قرار دادند.

فارغ از معضلاتی که ریشه در میزان رضایت‌مندی در رابطه دارد،  احتمال ایجاد رابطه کامل جنسی در خیانت مردان بیش‌تر است، اما احتمال خیانت در حد بوسه، بین زنان و مردان یک‌سان است. 

خوش‌بختانه دچار خیانت شدن می‌تواند فایده هم داشته باشد، زیرا طبق یافته‌های تحقیقی که در گذشته راجع به اثرات گسستن از رابطه انجام گرفته است، خیانت‌دیدگی در زنان در نهایت باعث بالندگی آنان می‌شود و یاد می‌گیرند که در آینده یار بهتری انتخاب کنند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از زندگی