برگزاری مراسم مذهبی ماه رمضان در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شد

حسن روحانی گفت که کشور وارد موج چهارم کرونا شده است

مناقشه بر سر برگزاری یا ممنوعیت مراسم مذهبی در یک سال گذشته ادامه داشته است- تسنیم

یک هفته پس از آنکه حسن روحانی از موفقیت ایران در مهار کرونا به دلیل اجرای برنامه واکسیناسیون سخن گفت، شمار مرگ در اثر این بیماری در کشور از روز گذشته مجددا صعودی شد و به بیش از ۱۰۰ نفر در هر روز رسید.

حسن روحانی نیز صبح امروز ورود برخی استان‌ها را به موج چهارم کرونا پذیرفت و هشدار داد که دیگر استان‌ها نیز ممکن است با تغییر وضعیت بیماری مواجه شوند.

او در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:« امروز در بررسی‌ها دیدیم متاسفانه در دو استان موج چهارم آغاز شده است و در برخی استان‌های دیگر هم اگر مراعات نکنیم، ممکن است وارد این موج شویم.»

روحانی وعده داد که در چهار ماه باقی مانده از عمر دولتش، واردات واکسن کرونا را در دستور کار قرار خواهد داد. او اظهار امیدواری کرد که با گسترش واکسیناسیون، روند صعودی گسترش بیماری متوقف شود.

ایران با تزریق ۷۹۰ هزار دوز واکسن ساخت روسیه، چین و هند در ردیف‌های انتهایی جدول اجرای برنامه واکسیناسیون عمومی علیه کرونا در جهان قرار دارد.

دستورالعمل برگزاری مراسم‌های مذهبی در ماه رمضان نیز بخش دیگری از دستور جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا بود. روحانی گفت که در  شهرهای قرمز و نارنجی برگزاری مراسم مذهبی ممنوع است:«در مناطقی که آبی و زرد است مراسم مذهبی با اجرای دقیق همه پروتکل‌های بهداشتی آزاد است و مناطقی که نارنجی و قرمز است ممنوع است. البته برای شب‌های قدر هنوز فرصت هست و ممکن است تصمیم خاص برای شب های قدر بگیریم اما فعلا مراکز عبادی به این صورتی که اعلام شد خواهد بود.»

ممانعت از برگزاری مراسم مذهبی در ماه رمضان سال گذشته نیز حاشیه‌ساز بود. در اردیبهشت سال گذشته دولت اعلام کرد که مراسم مذهبی در این ماه برگزار نخواهد شد. بعد از آنکه برخی ائمه جمعه با این تصمیم دولت مخالفت کردند، حسن روحانی به وزارت بهداشت دستور داد تا شرایط برای بازگشایی مساجد در ۱۲۷ شهر را بررسی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهایتا با مداخله رهبر جمهوری اسلامی، دولت از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد و اجازه بازگشایی مساجد و دیگر اماکن مذهبی در همه شهرهای ایران را صادر کرد. دستور برای بازگشایی اماکن مذهبی و برگزاری مراسم ماه رمضان آنقدر برای علی‌خامنه‌ای، اهمیت داشت که روز ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ به صورت ویدیو کنفرانس و از محل قرنطینه‌اش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا شرکت کرد.

خامنه‌ای در این جلسه به موضوع مناقشه‌برانگیز بازگشایی اماکن مذهبی اشاره کرد و گفت که تصمیم‌گیری درباره بسته یا باز بودن این اماکن و پروتکل‌های بهداشتی در صورت بازگشایی باید به کسانی سپرده شود که اهمیت دعا و توسل را درک می‌کنند: «نظر کارشناسی‌شده در ستاد ملی مبارزه با کرونا را معتبر می‌دانم اما این بررسی را باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک می‌کنند آن‌وقت هر چه آن‌ها تصمیم بگیرند بنده و همه مردم به آن عمل خواهیم کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی به حاضران در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد که «عبادات و توسل بخصوص در ماه رمضان و شب‌های قدر جزو نیازهای اساسی و حتمی مردم است.»

 برگزاری مراسم مذهبی به ویژه مراسم شب های قدر در سال گذشته با مخالفت سازمان نظام پزشکی کشور نیز مواجه شده بود و آن‌ها هشدار دادند که این تصمیم سبب گسترش بیماری کرونا خواهد شد. نهایتا با برگزاری این مراسم و یک هفته پس از پایان ماه رمضان، موج دوم کرونا در ایران آغاز شد.

اکنون و در آستانه ماه رمضان، دولت مجددا بر سر همان دوراهی سال گذشته قرار گرفته است و مشخص نیست که ایا باز هم رهبر جمهوری اسلامی به نفع متولیان مذهبی کشور به عنوان جدی‌ترین مخالفان اعمال محدودیت در اماکن مذهبی، آستین بالا خواهد زد یا نه.