اجازه سفرهای بین‌المللی به آمریکایی‌ها پس از واکسیناسیون کامل

مسافران باید همچنان توصیه‌ها برای سفر ایمن را رعایت کنند و سه تا پنج روز بعد از سفر آزمایش بدهند

مسافرانی که تزریق کامل واکسن را انجام داده باشند احتمال کم‌تری دارد به کووید۱۹ مبتلا شوند و آن را انتقال دهند - Scott Olson/AFP

طبق اعلام مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده، سفر داخلی و خارجی برای کسانی که تزریق کامل واکسن کووید۱۹را انجام داده باشند آزاد است، به شرطی که ماسک بزنند.

در دستورالعمل جدید این نهاد امور بهداشتی دولت هم‌چنین آمده است نیازی نیست که مسافران واکسن‌زده به هنگام بازگشت به ایالات متحده به قرنطینه خانگی بروند یا قبل از عزیمت آزمایش کرونا بدهند، ولی همچنان باید فاصله‌گذاری اجتماعی و اقدامات لازم برای مقابله با کرونا را رعایت کنند.

در اعلامیه این نهاد آمده است: مسافرانی که تزریق کامل واکسن را انجام داده باشند، احتمال کم‌تری دارد به کووید۱۹ مبتلا شوند و آن را انتقال دهند. اما سفر بین‌المللی خطر را افزایش می‌دهد و حتی مسافرانی که تزریق کامل واکسن را انجام داده باشند بیش‌تر در معرض خطر ابتلا و احتمالاً انتقال دادن انواع جدید کووید۱۹ قرار دارند.

در این بیانیه همچنین آمده است مسافران «باید همچنان توصیه‌های مرکز مهار و پیشگیری‌ بیماری‌ها برای سفر ایمن را رعایت کنند و سه تا پنج روز بعد از سفر آزمایش بدهند.»

در دستورالعمل قبلی، حتی به آن‌هایی که تزریق کامل واکسن را انجام داده باشند توصیه شده بود سفر غیرضروری انجام ندهند. این تغییر پس از آن رخ داده است که طبق پژوهشی فدرال احتمال اندکی وجود دارد افراد واکسن‌زده، ویروس کرونا را انتقال دهند. در این بررسی مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌ها پس از رصد کردن چهار هزار خدمه درمان و سایر دارندگان شغل‌های کلیدی واکسن‌زده مشخص شد که خطر ابتلای آن‌ها به بیماری ۹۰ درصد کاهش می‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، طبق ضوابط مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌ها آمریکایی‌هایی که تزریق کامل واکسن را انجام داده بودند اجازه داشتند بدون زدن ماسک یا فاصله‌گذاری اجتماعی در فضای سرپوشیده با سایر واکسن‌زده‌ها دیدار کنند.

این تغییر ضوابط در حالی صورت گرفته است که حدود ۴۰ درصد آمریکایی‌ها دست‌کم یک دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و حدود ۱۷ درصد هم تزریق کامل را انجام داده‌اند. طبق اعلام مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌ها در کل بیش از ۱۴۰ میلیون تزریق واکسن انجام گرفته است.

اما با آن‌که توزیع واکسن در ایالات متحده به سرعت پیش می‌رود، دولت بایدن هشدار داده است افزایش ابتلا در سراسر کشور می‌تواند به پیشرفت انجام گرفته در مقابله با کرونا لطمه بزند. با توجه به آنکه برخی از ایالت‌ها محدودیت‌های مقابله با شیوع کرونا را کاهش داده‌اند، موارد ابتلا در ایالات متحده نسبت به هفته قبل ۱۰ درصد افزایش داشته و به حدود ۶۰ هزار مورد در روز رسیده است.

خانم دکتر راشل والنسکی، رییس مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌ها روز دوشنبه در گزارش وضعیت بهداشت به کاخ سفید گفت با توجه با افزایش موارد ابتلا احساس می‌کند «بلایی در راه است.»

او گفت:«خیلی به آینده چشم امید داریم و وضعیت کنونی خیلی نویدبخش می‌تواند باشد. به دلایل بسیاری جای امیدواری وجود دارد، اما در حال حاضر نگران هستم.»

به گفته رئیس‌جمهوری جو بایدن تا انتهای آوریل دست‌کم ۹۰ درصد جمعیت آمریکا حائز شرایط تزریق واکسن می‌شوند.

او روز دوشنبه گفت:«هنوز با ویروس مرگباری در حال نبرد هستیم و داریم قابلیت‌های دفاعی را تقویت می‌کنیم ولی هنوز خیلی با پیروزی فاصله داریم.»

در حال حاضر روزانه حدود ۲.۸ میلیون دوز واکسن در ایالات متحده تزریق می‌کنند و برای تزریق واکسن به تمام بزرگ‌سالان تا ۴ ژوییه هدف‌گذاری کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از سفر