مقام‌های آمریکایی: «مذاکرات برجام سخت خواهد بود»

ایران تأکید کرد پیش از لغو تحریم‌ها، با آمریکا وارد گفتگو نخواهد شد

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید- REUTERS/Erin Scott

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید روز جمعه گفت که گفتگوی مستقیم با ایران در وین می‌تواند به طور بالقوه سازنده باشد، اما ایالات متحده فعلا انتظار ندارد مذاکرات مستقیمی با ایران انجام شود.

روز جمعه، در پایان نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام  میان نمایندگان ایران و امضاکنندگان برجام به جز آمریکا، طرفین توافق کردند ادامه مذاکرات سه‌شنبه هفته آینده به طور حضوری در وین پی گرفته ‌شود. موضوع مذاکرات در مورد «چشم‌انداز بازگشت ایالات متحده به برجام» بود.

در پی نشست مجازی روز جمعه، رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران در توییتی از گفتگوی خود با نمایندگان پنج کشور طرف مذاکره با ایران خبر داد. او نوشت: «با شرکای اروپایی، روسی و چینی در باره گام‌هایی اکه ایران و آمریکا برای ازسرگیری تعهدات به برجام باید بردارند صحبت کردم. این گام اول است. مذاکرات سختی در پیش است، ولی در مسیر درستی پیش می‌رویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرس تی‌وی، شبکه خبری انگلیسی زبان جمهوری اسلامی، روز جمعه به نقل از یک مقام مطلع ایرانی گفت که ایران تا پیش از لغو تمامی تحریم‌ها، چه مستقیم و چه غیرمستقیم با آمریکا وارد گفتگو نخواهد شد.

وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه از شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای با ایران استقبال کرد، اما گفت فرصت زیادی در دست نیست. هایکو ماس گفت: «توافقی که بار دیگر مورد احترام کامل باشد، بار امنیت کل منطقه مفید است و بهترین پایه برای مذاکرات بر سر دیگر مسائل مربوط به ثبات منطقه خواهد بود.»

در این نشست، عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران، و نمایندگان دیپلماسی ، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان حضور داشتند. آقای عراقچی اعلام کرد که به‌ محض لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن‌ها، جمهوری اسلامی گام‌های جبرانی هسته‌ای را متوقف خواهد کرد.

او برخلاف خواسته اروپایی‌ها مبنی‌بر مذاکره مستقیم بین ایران و ایالات متحده، گفت که برای بازگشت ایالات متحده به برجام «نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست و مسیر آمریکا دراین ‌خصوص کاملاً روشن است.»

پیشتر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفته بود که کشورش با پیگیری مذاکرات کمیسیون مشترک برجام را به صورت حضوری در روز ششم آوریل موافق است. آقای پرایس روز جمعه گفت: «فعلا روزهای نخست است و بحث‌های سختی پیش رو داریم، بنابراین نمی‌توان انتظار تحولی فوری داشت.»