ادامه اعتراض‌ها در میانمار؛ هشدار سازمان ملل درمورد «حمام خون»

به گفته نماینده ویژه سازمان ملل متحد، در جریان اعتراض‌های میانمار، تاکنون بیش از ۵۲۰ نفر کشته شده‌اند

معترضان در میانمار نسخه‌هایی از قانون اساسی سال ۲۰۰۸ را که در آن قدرت زیادی به ارتش داده شده است، می‌سوزانند- Handout / FACEBOOK / AFP

دو ماه پس از کودتای نظامی در میانمار، هم‌زمان با هشدار نماینده ویژه سازمان ملل متحد درمورد خطر به‌راه افتادن «حمام خون» در آن‌ کشور به‌دلیل سرکوب گسترده معترضان، اعتراض‌ها در آن کشور همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کریستین شرانر بورگنر، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور میانمار، روز چهارشنبه، یازدهم فروردین‌ماه، در نشست غیرعلنی ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد دولت نظامی که از دوماه پیش در میانمار قدرت را در دست گرفته است، توان اداره آن کشور را ندارد و وضعیت در آن کشور رو به وخامت می‌رود. 

به گفته او در جریان اعتراض‌ها به کودتای نظامی در میانمار، تاکنون بیش از ۵۲۰ نفر کشته شده‌اند.

نماینده ویژه سازمان ملل با هشدار درمورد خطر به‌راه افتادن حمام خون در میانمار، از اعضای شورای امنیت خواست که «برای اقدام جمعی و انجام آنچه درست است و مردم میانمار شایسته آن، همه ابزارهای موجود را در نظر بگیرند و از بروز یک فاجعه چندبعدی در قلب آسیا جلوگیری کنند».

هشدار نماینده سازمان ملل به‌دنبال شدت‌گرفتن درگیری‌ها بین ارتش و شورشیان اقلیت قومی در مناطق مرزی میانمار مطرح شد. 

بنابر گزارش‌ها، در درگیری‌ میان نیروهای ارتش و گروه مسلح موسوم به «ارتش مستقل کاچین» (KIA) که یکی از قدرتمندترین گروه‌های شورشی در میانمار است، دست‌کم ۲۰ سرباز کشته و چهار کامیون نظامی منهدم شدند. 

ازسوی دیگر، هواپیماهای نظامی میانمار برای نخستین‌بار در بیش از ۲۰ سال گذشته، بمباران مواضع گروهی دیگر به نام «اتحادیه ملی کارن» (KNU) را آغاز کرده‌اند که درپی آن، هزاران روستایی از خانه‌های خود در این کشور آواره شدند و اغلب به تایلند گریختند.

به گزارش سی‌ان‌ان، هم‌زمان دولت نظامی میانمار، روز چهارشنبه، پیشنهاد آتش‌بسی یک‌ماهه را داده است که البته سرکوب معترضان را شامل نمی‌شود و تنها توقف موقت درگیری با این گروه‌های مسلح را در نظر دارد؛ در متن بیانیه دولت نظامی به‌طور واضح آمده است که همچنان به «اقدام‌هایی که امنیت و اداره دولت را مختل می‌کند» پاسخ خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌های خبری و تصاویری که روز پنج‌شنبه، دوازدهم فروردین‌ماه در رسانه‌های اجتماعی منتشرشده است، نشان می‌دهند که معترضان در شهرهای مختلف سراسر میانمار، تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی شبانه با روشن کردن شمع برگزار کرده‌اند. همچنین در طول شب و اوایل بامداد پنجشنبه، دو مرکز خرید در شهر یانگون که متعلق به شرکت‌های زیر نظر ارتش میانمار بوده است، به آتش کشیده‌شده‌اند.  

علاوه‌بر این، تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که معترضان نسخه‌هایی از قانون اساسی تصویب‌شده سال ۲۰۰۸ میانمار را که در آن اختیارات زیادی به ارتش داده شده، در جریان کارزاری که یکی از فعالان «مراسم آتش‌زدن قانون اساسی» خوانده است، می‌سوزانند.

از سوی دیگر، یک روز پیش از برگزاری جلسه بعدی دادگاه آنگ سان سوچی در روز پنج‌شنبه، خبرگزاری «خیت تیت» (Khit Thit) میانمار  گزارش داد ارتش که پیش از این رهبر حزب حاکم پیشین میانمار را به چندین جرم کوچک متهم کرده بود، قصد دارد به‌زودی او را «خیانت» متهم کند که مجازات مرگ درپی خواهد داشت.

بیشتر از جهان