ارتش میانمار، سوگواران جان‌باختگان اعتراض‌ها را به گلوله بست

«باورم نمی‌شد که به مراسم خاکسپاری هم حمله کنند»

سرکوب‌های روز شنبه که مصادف با تعطیلی روز نیروهای مسلح میانمار بود، با اعتراض بین‌المللی روبه‌رو شد - STR / AFP

یک روز پس از کشته شدن دست ‌کم ۱۱۴ نفر در مرگبارترین سرکوبی که ارتش پس از کودتا انجام داد، معترضان بدون ترس دوباره به خیابان‌ها برگشتند. 

همزمان با گردهمایی سوگواران در خاکسپاری قربانیان و از جمله چند کودک جان‌باخته، معترضان در چند شهر میانمار و از جمله یانگون و ماندالای به اعتراضات خود ادامه دادند و خواهان بازگشت دموکراسی شدند. 

به گزارش انجمن یاری زندانیان سیاسی، روز یکشنبه ۹ نفر دیگر کشته شدند و شمار کشته‌شدگان از روز اول فوریه که ارتش قدرت را به دست گرفت، به ۴۵۹ نفر رسید. 

به گفته شاهدان در خاکسپاری دانشجوی ۲۰ ساله‌ای به نام تائه ماونگ ماونگ که روز شنبه در شهر باگو کشته شد، نیروهای امنیتی جمعیت سوگواران را به گلوله بستند. طبق اعلام تارنمای محلی «میانمار اکنون» چند نفر از شرکت‌کنندگان در این مراسم دستگیر شدند ولی در مورد آمار تلفات گزارشی در دست نیست. 

یکی از زنان حاضر در این مراسم به رویترز گفت: «باورم نمی‌شد که به مراسم خاکسپاری هم حمله کنند.» 

در خاکسپاری دیگری در یانگون هم سوگواران به هنگام حمل تابوت سلام سه‌انگشتی دادند که نماد ایستادگی در برابر کودتای ارتش است. این مراسم برای خاک‌سپاری پسربچه ۱۳ ساله‌ای برگزار می‌شد که روز شنبه به هنگام بازی در بیرون خانه‌شان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی از پا در آمده بود. 

در خاکسپاری زن ۳۶ ساله‌ای به نام شوی ماینت نیز که شنبه در شهر بهامو در استان شمالی کاچین به ضرب گلوله جان باخته بود، اعتراضات مشابهی رخ داد. به گزارش خبرگزاری مجازی «صدای مردم برمه» تا هنگامی که خانواده این جان‌باخته امضا ندادند که ارتش در کشته شدن وی نقشی نداشته است، نظامیان جسد وی را تحویل ن‌داده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در محله‌ای مسکونی در یانگون نیز تظاهرات کم‌جمعیتی بدون حادثه‌ای برگزار شد. طبق عکس‌هایی از وقایع روز یکشنبه این شهر، معترضان ضد کودتا مجهز به کوکتل مولوتوف و تیرکمان پشت سنگرها مستقر شده‌اند. 

سرکوب‌های روز شنبه که مصادف با تعطیلی روز نیروهای مسلح میانمار بود با مخالفت‌های بین‌المللی هم روبه‌رو شد و از جمله سران ارتش ۱۲ کشور شامل ایالات متحده و بریتانیا با صدور بیانیه مشترکی آن را محکوم کردند. 

در این بیانیه آمده است: «استفاده نیروهای مسلح میانمار و گروه‌های امنیتی وابسته به آن‌ها از خشونت مرگبار علیه مردم بی‌سلاح را محکوم می‌کنیم.» 

در این بیانیه همچنین آمده است ارتش میانمار باید «دست از خشونت بردارد و احترام و اعتمادی را که در عملیات سرکوب زیر پا گذاشته است دوباره در مورد مردم میانمار رعایت کند.» 

تام اندروز کارشناس مستقل حقوق بشر سازمان ملل نیز ارتش میانمار را به «کشتار جمعی» متهم کرد. 

او گفت: «امروز دارودسته نظامیان حاکم بر میانمار با کشتار مردان، زنان و کودکان خردسال در سراسر کشور باعث بدنامی روز نیروهای مسلح شدند… روزگار اعمال زور و سرکوب سازمان‌یافته گذشته است.» 

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده نیز روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران گفت دولت وی در حال بررسی واکنشی است اما در مورد جزییات آن چیزی نگفت. 

او گفت وضعیت در میانمار «خیلی شرم‌آور» است و افزود: «طبق گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ام شمار بسیار زیادی از مردم کشته شده‌اند در حالی که به هیچ وجه ضرورت نداشته است.» 

بریتانیا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده تحریم‌هایی علیه میانمار وضع کرده‌اند اما بعید است که شورای امنیت سازمان ملل علیه دارودسته نظامیان حاکم در این کشور اقدام هماهنگی انجام دهد زیرا تقریباً قطعی است که هم روسیه و هم چین آن را وتو خواهند کرد. این دو کشور تأمین‌کننده اصلی تسلیحات نیروهای مسلح میانمار هستند. 

مینگ یو هاه قائم‌مقام کارزارهای منطقه‌ای عفو بین‌الملل می‌گوید: «امتناع ادامه‌دار کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل از اقدامی معنی‌دار علیه این وحشت‌افکنی‌های بی‌پایان شرم‌آور است.» 

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان