دستور دولت نظامی میانمار: مخالفان ارتش را بکشید حتی اگر از اعضای خانواده‌تان باشند

دست کم ۳۴ افسر پلیس در دو هفته گذشته به ایالت شمال‌شرقی میزورام در هندوستان گریخته‌اند

ارتش میانمار با اعمال کودتا قدرت را در این کشور به دست گرفته است - STR / AFP

طبق ادعای افسر پلیسی که به تازگی از میانمار به هندوستان گریخته است، دولت میانمار به نیروی انتظامی دستور داده است مخالفان ارتش را بکشند حتی اگر از اعضای خانواده‌ خودشان باشند.

ارتش میانمار با انجام کودتا قدرت را در این کشور به دست گرفته و به سرکوب بی‌رحمانه معترضان هوادار دمکراسی پرداخته است.

۳۴ افسر پلیس و یک نیروی آتش‌نشانی در دو هفته گذشته به ایالت شمال‌شرقی میزورام در هندوستان گریخته‌اند که هم‌مرز میانمار است. این افسر پلیس هم یکی از آن‌ها است.

به گفته این افسر پلیس، که اهل شهر تدیم در شمال غرب میانمار است، بعد از کودتا به آن‌ها دستور داده شد« به مخالفان ارتش تیراندازی کنند، حتی اگر یکی از اعضای خانواده خودشان باشند.»

این افسر پلیس در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت:«دل آن را نداشتیم به مردم خودمان آسیب بزنیم، برای همین فرار کردیم و به میزورام آمدیم.»

البته اسوشیتدپرس می‌گوید نتوانسته این ادعا را از طریق منابع مستقل راستی‌آزمایی کند.

یکی دیگر از این گروه ماموران پلیس می‌گوید آنها تحت امر دولت میانمار عمل می‌کردند. او می‌گوید:«خانواده ما در میانمار مانده‌اند. نمی‌دانیم چه بر سرشان می‌آید، ولی ارتش مشکلات زیادی برایشان درست می‌کند. به میزورام پناه آورده‌ایم و اگر برگردیم مرگ در انتظار ما است.»

او می‌گوید کسانی که به میزورام گریخته‌اند، به علت مشکلات مخابراتی، نمی‌توانند با والدین خود تماس بگیرند ولی شنیده‌اند که افراد خانواده‌شان از بس هراسان شده‌اند از خانه بیرون نمی‌روند.

این افسر پلیس گفت: امیدوارم روزی دوباره همدیگر را ببینیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

‌شماری از افراد این گروه هم‌اکنون در هندوستان اوقات‌شان را صرف تماشای تلویزیون و انجام کارهای خود می‌کنند و برخی از آنها هم که تلفن همراه دارند سعی می‌کنند با خانواده‌شان تماس بگیرند.

این افسران به هنگام تعریف داستان‌شان سلام سه انگشتی می‌دادند که خاستگاه آن مجموعه رمان‌های «بازی‌های گرسنگی» است. این سلام نماد مقاومت است و معترضان هوادار دمکراسی در مبارزه با حاکمان نظامی میانمار از آن استفاده می‌کنند. در تایلند و هنگ‌کنگ هم معترضان هوادار دمکراسی از این سلام نمادین استفاده می‌کردند.

میانمار هزار و ۶۴۳ کیلومتر مرز مشترک با هندوستان دارد. حکومت نظامی میانمار خواستار استرداد افسران پلیسی شده‌ که در روستاهای هند پناه گرفته‌اند. مقامات هند رقم دقیق گریختگان از میانمار را اعلام نکرده‌اند.

سر وزیر میزورام روز یک‌شنبه گفت با اعضای انجمن نمایندگان برکنار شده میانمار صحبت کرده است. این انجمن در پی مستقرسازی حکومت غیرنظامی در میانمار است.

زورامتانگا سر وزیر میزورام در توییتر نوشت:«در این روزگار دشوار فکر و ذکر ما پیش مردم میانمار است.»

طبق گزارش‌های خبری، مقامات میزورام خواستار کمک دولت هند به گریختگان میانماری شده‌اند، اما وزارت کشور هندوستان پیش از این به ایالت‌های مرزی دستور داده بود از ورود میانماری‌ها جلوگیری کنند.

کی. وانلاونا نماینده مجلس میزورام می‌گوید: باید به نیازمندان کمک کنیم. از دولت هندوستان می‌خواهیم بیش‌تر در امور سیاسی داخلی میانمار دخالت کند.

توییتر زورامتانگا(@ZoramthangaCM)

امروز صبح با زین مار آئونگ وزیر خارجه محترم میانمار جلسه(مجازی) مفیدی داشتیم. در این روزگار دشوار فکر و ذکر ما پیش مردم میانمار است.

طبق اعلام گروه کنشگری انجمن یاری زندانیان سیاسی(ای‌ای‌پی‌پی) ۲۶۱ نفر پس از کودتا کشته شده‌اند.

زاو مین تون، سخنگوی نظامیان میانمار، روز سه‌شنبه به رسانه‌ها گفت از کشته شدن معترضان «متاسف» است. با این حال، او معترضان مخالف کودتا را به تخریب گسترده دارایی‌های عمومی و دامن زدن به ناآرامی‌ها متهم کرد.

ارتش روز اول فوریه، ساعاتی قبل از نخستین نشست مجلس جدید با مطرح کردن این ادعا که در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ تقلب صورت گرفته است، آنگ‌سان‌سوچی، وین ماینت رئیس‌جمهوری میانمار و سایر رهبران مجمع ملی دمکراسی(ان‌ال‌دی) را دستگیر کرد.

مجمع ملی دمکراسی به رهبری خانم سوچی ۳۹۶ کرسی از مجموع ۴۷۶ کرسی را به دست آورد و فقط ۳۳ کرسی به حزب مورد حمایت ارتش یعنی حزب ائتلاف همبستگی و توسعه رسید.

گزارش تکمیلی در خبرگزاری‌ها

© The Independent