ایران: همسایه‌های افغانستان نباید از گفت‌وگوهای صلح حذف شوند

امیدواری‌ها به گفتگوهای صلح ادامه دارد

عکس از بازتاب - دیدار عباس عراقچی با محمد اشرف غنی

ایران از روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان، که میان نمایندگان امریکا و طالبان جریان دارد، انتقاد کرده و گفته است که همسایه‌های افغانستان نباید از مذاکرات صلح حذف شوند.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجۀ ایران، گفته است که رویکرد حذفی و یک­جانبه‌گرایانه همسایه‌های افغانستان در گفت‌وگوهای صلح کار درستی نیست. او با اشاره به ایالات متحدۀ امریکا گفت: «حکومت ایران نسبت به نیات ایالات متحدۀ امریکا در مورد برقراری صلح در افغانستان شک دارد».

آقای عراقچی همچنین بیان داشت که مشورت با همسایه‌های افغانستان و رفع نگرانی‌ آنها موفقیت دولت افغانستان را در اجرای توافقات صلح با گروه طالبان تضمین می­کند. این مقام ارشد وزارت خارجه ایران در حالی چنین انتقاد می‌کند که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا، در سفر چند هفته پیش خود به کابل گفت که تضعیف روند صلح در افغانستان به نفع حکومت ایران نیست و امیدوار است حکومت ایران متوجه این مسئله باشد و درک کند که پیشرفت مذاکرات صلح افغانستان به سود همۀ بازیگران منطقه است.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، نیز نقش ایران را در گفت‌وگوهای صلح مهم و اساسی دانسته و گفته است که در فرایند صلح، همسایه‌ها باید به دولت افغانستان کمک کنند. 

چند روز پیش، سفارت ایران در کابل در اعلامیه‌ای رسمی گفت که تهران از هرگونه روند مورد توافق دولت، جریان‌های سیاسی و شهروندان افغانستان حمایت می‌کند. در اعلامیۀ این سفارت آمده است که برقراری صلح، ثبات دائم، و امنیت پایدار در افغانستان به نفع ایران است.

سمیع­‌الله نادری، استاد دانشگاه، در این زمینه می‌گوید: «حالا که روند گفت‌وگوهای صلح در جریان است، باید همه کشورهای همسایۀ افغانستان، به‌­ویژه پاکستان و ایران و روسیه، نقش اساسی داشته باشند. چون بدون مشورت و کمک این کشورها برقراری صلح در افغانستان کاری است بسیار دشوار و ناممکن». او افزود: «دولت افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا نباید بدون مشورت و حضور همسایه‌های افغانستان وقت خویش را در روند کنونی مذاکرات صلح تلف کنند. آنها از این موقعیت استفاده کنند؛ کشورهای منطقه و فرامنطقه را دور یک میز جمع کنند و در مورد صلح تصمیم بگیرند».

این انتقاد‌ات و پیشنهاد‌ها در حالی صورت می‌گیرد که هفت دور گفت‌وگوهای صلح، بدون حضور نمایندگان همسایه‌های افغانستان (ایران، پاکستان، و روسیه)، میان امریکا و طالبان بی‌­نتیجه پایان یافته است. زلمی خلیل­ز‌اد، که اکنون برای دور جدید مذاکرات صلح به دوحه رفته، امیدوار است با نمایندگان گروه طالبان به نتیجۀ مطلوب برسند و توافق­نامۀ صلح را امضا کنند.