شرکت فایزر: قوانین اتحادیه اروپا مانع تولید واکسن کووید می‌شود

مقررات وضع شده در ماه فوریه، شرکت‌ها را موظف می‌کند، تایید نهایی کمیسیون اروپا را اخذ کنند

واکسن‌های تولیدی شرکت فایزر در بلژیک، به بیش از ۷۰ کشور، از جمله بریتانیا صادر می‌شود - Jason Redmond / AFP

موسسه تولید داروی فایزر، اتحادیه اروپا را متهم کرده است که با توسل به قوانین صادرات به دیگر کشورها، مانع تولید واکسن‌های کرونای این شرکت می‌شود.

این شرکت دارویی آمریکایی می‌گوید که قوانین جدید اتحادیه اروپا در مورد نقل و انتقال آزاد کالا در میان مرزها، توان این موسسه برای صدور واکسن را محدود کرده است. واکسن‌های تولیدی تاسیسات فایزر در بلژیک، به بیش از۷۰  کشور از جمله بریتانیا صادر می‌شود.

مقرراتی که در ماه فوریه (در اتحادیه اروپا) وضع شد، شرکت‌ها را موظف می‌کند دولت بلژیک را در جریان هر محموله واکسن صادراتی بگذارند و تایید نهایی کمیسیون اروپا را اخذ کنند.

دنی هندریکس، معاون اداره توزیع جهانی شرکت فایزر، در اظهاراتی که نخست در نشریه تایمز منعکس شد، گفت که این قوانین، روند تولید واکسن این شرکت را کند می‌کند. او افزود: «این امر، موجب وارد آمدن فشار فوق‌العاده بر روند اداری و ایجاد بی‌اطمینانی شده است. آنچه ما می‌خواهیم این است که همکارانمان بر تولید و توزیع واکسن تمرکز کنند.»

اظهارات مدیر فایزر در زمانی بیان می‌شود که داده‌های انتشاریافته نشان دادند واکسن‌های فایزر مطمئن‌اند و میزان ایجاد مصونیت آن در مقابل کووید- ۱۹ برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ سال بالا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان گزارش داده‌اند که واکنش سیستم دفاعی بدن کودکانی که واکسینه شدند، در مقایسه با جوانان ۱۶ تا ۲۵ ساله، «قوی‌تر» بوده است.

فایزر می‌افزاید آزمایش روی دو هزار و ۲۶۰ نوجوان در ایالات‌متحده نشان می‌دهد که واکسن‌های ساخت این کارخانه، در جلوگیری از بروز عوارض کووید-۱۹ صد در صد موثر است. 

این نتایج که هنوز مورد تایید دیگر کارشناسان قرار نگرفته، نشان می‌دهد که در مقایسه با ۱۸ نفری که دارونما دریافت کرده بودند، هیچ‌یک از نوجوانانی که واکسن کووید-۱۹  تزریق کردند، به این بیماری مبتلا نشدند. 

این گزارش در گرماگرم تنش میان بریتانیا و اتحادیه اروپا در مورد صادرات واکسن منتشر شده است. هفته گذشته، رهبران اتحادیه اروپا از حمایت از طرح کمیسیون اروپا در گرفتن اختیارات بیشتر برای ممانعت از صادرات واکسن به کشورهایی که تعداد زیادی از شهروندانشان واکسینه شده‌اند، خودداری کردند.

رهبران اتحادیه اروپا در بیانیه پایانی کنفرانس سران در روز پنجشنبه، طرح‌های کمیسیون اروپا برای یک مکانیزم جدید نظارت بر صادرات را رد کردند و گفتند که «ما بر اهمیت شفافیت و نیز استفاده از قوانین مربوط به صادرات تاکید می‌کنیم. ما اهمیت زنجیره جهانی را درک و مجددا تاکید می‌کنیم که شرکت‌ها باید از قابل پیش‌بینی بودن تولید واکسن‌هایشان اطمینان داشته باشند و به ضرب‌الاجل‌های درنظر گرفته شده در قراردادها، احترام بگذارند.»

اوزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در کنفرانس سران هفته گذشته، در دفاع از مکانیزم صادراتی اتحادیه اروپا،  به رهبران کشورهای عضو گفت که از تاریخ اول دسامبر تعداد ۷۷ میلیون دوز واکسن تولیدی اروپا به ۳۳ کشور جهان صادر شده و در این میان، ۲۱ میلیون دوز در اختیار بریتانیا قرار گرفته است.

خانم فن در لاین در توییتی نوشت: «هرچند ذهن ما در این مورد باز است اما اتحادیه اروپا باید مطمئن شود که اروپایی‌ها سهم منصفانه خود را (از واکسن کووید- ۱۹) دریافت خواهند کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان