سود چهار هزار درصدی «زوم» در سالی که کرونا جهان را فراگرفت

«روی آوردن سریع مردم و فعالیت‌های آنان به فضای آنلاین، رشد بی‌سابقه درآمد این شرکت را توضیح می‌دهد»

موفقیت زوم در سال شیوع بیماری عالم‌گیر ، باعث شد ارزش دارایی‌های این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۴.۲ میلیارد دلار برسد - JOE RAEDLE / AFP

به دلیل محدودیت‌های حاصل از همه‌گیری جاری، محبوبیت برنامه «زوم»، افزایش سود این شرکت تا بیش از چهار هزار درصد را در پی داشته ولی بنا بر گزارشی جدید، این شرکت در سطح فدرال هیچ مالیاتی بر این درامد پرداخت نکرده است.

به گزارش سازمان غیرانتفاعی مالیات و سیاست‌گذاری اقتصادی، شرکت ارتباطات ویدیویی زوم در سال ۲۰۲۰ پیش از پرداخت مالیات، ۶۶۰ میلیون دلار درآمد داشته است؛ درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۹، ۱۶ میلیون دلار بود.

به خاطر تمهیدات فاصله‌گیری اجتماعی و قرنطینه کووید-۱۹، کارمندانی که از خانه کار می‌کردند و دانش‌آموزان مدارس سراسر ایالات‌متحده، از برنامه نشست ویدیویی زوم در مقیاسی گسترده‌ استفاده کردند.

گزارش سازمان غیرانتفاعی مالیات و سیاست‌گذاری اقتصادی اعلام کرده است: «روی آوردن سریع مردم و فعالیت‌های آنان به فضای آنلاین، رشد بی‌سابقه درامد این شرکت را توضیح می‌دهد. برای بسیاری، زوم به محفلی انحصاری برای برگزاری جلسات روزانه خود، چه جلسات کاری، کلاس‌های درس، دورهمی‌های خانوادگی و حتی شب‌نشینی با دوستان مبدل شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش ادامه داد: «اما چرا درآمد سرسام‌آور این شرکت با فیش مالیات فدرال آن مطابق نیست؟ پاسخ اصلی به این سوال ظاهرا در استفاده ولخرجانه از گزینه سهام‌های مدیران است. مدارک مالیاتی زوم نشان می‌دهد که این شرکت با استفاده از تشویقی‌هایی مبتنی بر سهام، مالیات بر درامد خود در سراسر جهان را تا ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش داده است.»

گزارش سازمان غیرانتفاعی مالیات و سیاست‌گذاری اقتصادی می‌گوید شرکت‌هایی که به مدیران خود به عنوان جایزه گزینه سهام را ارائه می‌کنند، می‌توانند آن را از بدهی مالیاتی خود با عنوان «مخارج گزافی که اصلا با هزینه واقعی آنان همخوان نیست»، کم کنند.

این گزارش افزود: «این شرکت به ظاهر با بهره گرفتن از استهلاک تسریع شده و اعتبار مالیاتی برای هزینه تحقیق و تولید، بدهی مالیاتی خود را کاهش داده است. قابل توجه است که این سه تخفیف مالیاتی دقیقا همان مواردی است که شرکت‌های آمازون و نتفلیکس هم با موفقیت بسیار استفاده کردند تا بدهی مالیاتی فدرال خود را در دوران اصلاحات مالیات تجاری ترامپ، کاهش دهند.»

موفقیت زوم در سال شیوع بیماری عالم‌گیر جاری، باعث شد ارزش وجوه نقد و دارایی‌های این شرکت تا پایان فصل چهارم سال ۲۰۲۰ به ۴.۲ میلیارد دلار برسد.

سخنگوی زوم به ایندیپندنت گفت: «زوم از تمام قوانین مالیاتی موجود در کشورهایی که فعالیت تجاری دارد، پیروی می‌کند. زوم در فعالیت‌های تحقیقاتی و تولیداتی سرمایه‌گذاری زیادی کرده است تا فناوری ارتباطاتی خود را بسازد و آن را همواره بهبود بخشد. فعالیت‌هایی تحقیقاتی که به ویژه تحت قوانین موجود تشویق شده‌اند.»

او ادامه داد: «ما مفتخریم چنین نقشی را با استفاده از فناوری خود برای حمایت و چرخاندن اقتصاد ایالات‌متحده، به ویژه در سال شیوع بیماری عالم‌گیر جاری، ایفا کردیم و هزاران تجارت و مدرسه را قادر ساختیم به فعالیت‌های خود ادامه دهند. بعد از پایان همه‌گیری فعلی هم با تحول دوباره شرکت‌ها، ما دوباره تمام تلاش خود را خواهیم کرد که آن‌هارا در داشتن فضایی کارآمدتر و راحت‌تر برای همکاری و فراگیرتر یاری کنیم تا مشاغلی جدید ایجاد کنیم، اقتصادهای محلی را تقویت کنیم و به احیای اقتصادی ایالات‌متحده با سرعت هر چه بیشتر کمک کنیم.» 

© The Independent

بیشتر از جهان