محکوم به حبس ابد، چیره شد!

سعید ملک پور پس از تحمل ۱۱ سال حبس به کانادا بازگشت

کمپین حقوق بشر ایران- سعید ملک پور

محکوم به حبس ابد، چیره شد!

سعید ملک پور، شهروند ایرانی مقیم کانادا، پس ازگذراندن یازده سال حبس در زندان اوین، به کانادا بازگشت.

مریم ملک پور، خواهر سعید ملک پور، شامگاه جمعه، 11 مردادماه، ویدئویی کوتاه در کنار برادر خود در فرودگاه ونکوور را در صفحه‌ی توییتر خود منتشر کرد و نوشت: «برادرم سعید ملک پور به کانادا رسید! این کابوس بالاخره تمام شد!».

آقای ملک پور در حالی که محکوم به حبس ابد بود، اواخر تیرماه سال جاری پس از قریب به یازده سال برای اولین بار با سپردن وثیقه‌ی یک و نیم میلیارد تومانی توانست برای دریافت مرخصی از زندان اوین آزاد شود. وی سپس کشور را مخفیانه ترک نمود و به کانادا آمد.

سعید ملک پور، طراح  وب مقیم کانادا، در تاریخ 10 مهرماه 1387 برای دیدار با خانواده و پدر بیمار خود به ایران سفر کرد اما سه روز بعد، در حوالی میدان ونک توسط لباس شخصی‌ها بازداشت شد.

آقای ملک پور درراستای پروژه‌ای تحت عنوان "گرداب" که با هدف بستن وبسایت‌های فارسی زبان با محتوای پورنوگرافی و دستگیری مدیران  آن‌ها تشکیل شده بود، از طرف ارتش سایبری سپاه پاسداران به "طراحی سایت‌های مستهجن" متهم و بازداشت شد. اتهامی که همواره توسط وی و خانواده اش رد شد. آن‌ها اعلام کردند که سعید فقط برنامه‌ای نوشته بود که بارگزاری (آپلود) عکس در اینترنت را راحت‌تر کرده و هیچ اطلاعی در مورد استفاده کننده‌های این برنامه نداشته است . لازم به ذکر است که سعید تنها بازداشتی پروژه گرداب نبود، در طی پروژه‌ی گرداب افراد زیاد دیگری نیز دستگیر شدند؛ از جمله احمدرضا هاشم پور، مهدی علیزاده و وحید اصغری که حداقل 5 نفر از متهمان این پرونده در ابتدا محکوم به اعدام شده بودند.

سعید ملک پور ابتدا در تاریخ 8 آذرماه 1388 با فتوای آیت الله مکارم شیرازی و به رای قاضی محمد مقیسه به اتهام "افساد فی الارض" به اعدام محکوم شد. حکم اعدامی که در دیوان عالی کشور تایید و حتی برای اجرا نیز فرستاده شد. با این حال، بعد از دوسال در سایه‌ی حکم اعدام بودن، در نهایت این حکم با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شد.

ملک پور بیش از یک سال در بند دو-الف زندان اوین، معروف به بند سپاه، در سلول انفرادی محبوس بود. وی تحت شکنجه‌های روحی و جسمی و با قول تخفیف حکم از سمت ضابط قضایی، مجبور به اعترافاتی شد که در دادگاه برعلیه‌اش استفاده گردید. هم‌چنین اعترافات از تلویزیون دولتی ایران، صدا و سیما، پخش شدند. سعید ملک پور پس از انتقال به بند عمومی، نامه‌ای از زندان نوشت و این اعترافات را نفی کرد. وی در این نامه از نحوه‌ی گرفتن اعتراف  در زیر شکنجه‌های جسمی و روحی اعم از کتک، شوک الکتریکی و تهدید به بازداشت اعضای خانواده می‌نویسد.

به گواهی زندانیان بند 350 شکستگی فک سعید در بدو ورود به بند عمومی کاملا آشکار بود. آقای ملک پور در دادگاه هم‌چنین اعلام بیگناهی کرد و تمام اتهامات خود را نادرست خواند. سازمان‌های حقوق بشر مانند عفو بین‌الملل، این اعترافات را باطل و روند دادرسی را غیر انسانی خواندند و حکم این زندانی را محکوم نمودند.

سعید ملک پور در 33 سالگی بازداشت شد و تا  44 سالگی،  یعنی بیش از یک دهه را بدون حتی یک روز مرخصی در زندان گذراند. او در یک سال اول بازداشت خود در انفرادی، دسترسی به تلفن، کتاب، روزنامه و غیره نداشت و خبر از دست دادن پدرش را 40 روز بعد از فوت، از طریق یک تماس کوتاه تلفنی گرفت. در طی 11 سال حبس، در موارد معدود درمانی، آقای ملک پور تحت تدابیر شدید امنیتی و با دست بند و پابند به بیمارستان های خارج از زندان منتقل شده بود. وی طی یک دهه در زندان، سعید ملک پور به بیمار‌یهای متعددی اعم از نارسایی قلبی و توده در زانو مبتلا شده است.

مریم ملک پور در یازده سالی که برادرش در زندان بود، برای آزادی وی تلاش می‌کرد و کارزارها و طومارهای مختلفی را در کانادا و سراسر دنیا برای حمایت از آزادی برادرش ترتیب داده بود. مریم در سال 2015 نامه‌ای به نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو نوشت و خواهان فشار دولت کانادا برای آزادی برادر خود شد. این نامه در تورنتو استار، روزنامه‌ی معروف تورنتو منتشر شد و در 8 ماه می 2019 جودی آ.سگرو، نماینده‌ی مجلس، طومار برای آزادی سعید ملکپور را در مجلس کانادا قرائت کرد.

مریم ملک پور در توییتی که از رسیدن برادر خود به کانادا خبر می‌دهد از رهبری کانادا و تمام کسانی که در این سال‌ها حامی وی بودند، تشکر می‌کند و می‌نویسد: «ما با هم ، چیره شدیم».

بیشتر از