سازمان جهانی بهداشت: نظریه آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا بیشتر بررسی شود

چین داده‌های خام اولین مبتلایان به کووید ۱۹ را در اختیار بازرسان این سازمان قرار نداده است و این امر، موانعی در درک چگونگی شروع این همه‌گیری جهانی ایجاد کرده است

تدروس ادهانوم، رییس سازمان جهانی بهداشت - Christopher Black / AFP

در پی ابراز نگرانی کشورهایی مانند ایالات متحده و بریتانیا در مورد عدم شفافیت پکن در جریان بررسی منشاء ویروس کرونا، رییس سازمان جهانی بهداشت خواستار بررسی بیشتر ادعاهایی شد که از پخش شدن ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان سخن می‌گویند.

تدروس ادهانوم قبریسوس گفت برخی داده‌ها در اختیار بازرسانی قرار نگرفته که مشغول بررسی منشاء این ویروس بوده‌اند، ویروسی که گمان می‌رود اولین بار از شهر ووهان پخش شده است.

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد می گوید چین داده‌های خام اولین مبتلایان به کووید ۱۹ را در اختیار بازرسان این سازمان قرار نداده و این امر، موانعی در درک چگونگی شروع این همه‌گیری جهانی ایجاد کرده است.

بازرسان در نهایت گفته‌اند احتمال آنکه ویروس از آزمایشگاهی واقع در منطقه ووهان نشت کرده و موجب وقوع همه‌گیری سارس-کوو-۲ شده باشد خیلی کم است، اما دکتر تدروس گفت برای مشخص شدن این موضوع باید بررسی‌های بیشتری انجام شود که نیاز به سفر دوباره بازرسان به چین دارد.

پیش از این، برخی کشورها مخصوصاً ایالات متحده در دوره ترامپ این سازمان را به دلسوزی بیش از حد برای چین متهم کرده بودند، در حالی که این کشور برای بررسی منشاء و روند پخش ویروس همکاری لازم را با جامعه بین‌الملل نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر تدروس گفت:«گمان نمی‌کنم این بررسی از گستردگی لازم برخوردار بوده. برای رسیدن به نتایج قطعی‌تر نیاز به داده‌ها و بررسی‌های بیشتری داریم.»

او افزود:«در مذاکراتی که با این بازرسان داشتم، از دشواری‌هایی گفتند که در دست یافتن به داده‌های خام بر سر راه‌شان بوده است. انتظار دارم در بررسی‌های مشترک آینده، داده‌ها بیشتر و به موقع در دسترس بازرسان قرار گیرد.»

سرپرست بازرسان سازمان جهانی بهداشت پیتر بن امبارِک، روز سه‌‌شنبه در نشست خبری تصویری دیگری گفت «کاملاً محتمل» است که کووید ۱۹ در نوامبر یا اکتبر ۲۰۱۹ در ووهان پخش شده بوده و بدین ترتیب این بیماری زودتر از زمانی که تا کنون شواهد نشان داده است به خارج از کشور رفته باشد.

او گفت این بازرسان تحت فشارهای سیاسی از جمله از بیرون چین هستند، اما هرگز کسی به او فشار نیاورده که چیزی را از گزارش نهایی حذف کند.

هم‌زمان صدور بیانیه‌ای که به امضای ۱۴ کشور عمدتاً غربی رسیده باعث افزایش نگرانی‌ها از واکنش پکن به این گروه از بازرسان سازمان جهانی بهداشت و حمایت این کشور از انجام تحقیقات بیشتر روی حیوانات برای درک نحوه انتقال ویروس به انسان شده است.

در این بیانیه مشترک آمده: «همچنین ضروری است نگرانی خود را از تأخیر چشم‌گیر در انجام این بررسی تخصصی بین‌المللی در زمینه منشاء ویروس سارس-کوو-۲ و نیز در اختیار قرار ندادن داده‌ها و نمونه‌‌‌های کامل و اصلی اعلام کنیم.»

این بیانیه به امضای دولت‌های استرالیا، کانادا، جمهوری چک، دانمارک، استونی، اسرائیل، ژاپن، لیتوانی، نروژ، جمهوری کره، اسلوونی، بریتانیا و ایالات متحده رسیده است.

وزیر امور خارجه چین گفت اعضای چینی این گروه تحقیقاتی «تسهیلات لازم برای کار این گروه را فراهم کرده‌اند و رویه‌ای گشوده، شفاف و مسئولانه در این زمینه در پیش گرفته‌اند.»

گزارش‌های بیشتر در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان