از دلالی بالگرد برای سپاه، تا تاسیس شرکت خدمات هلیکوپتری برای بانک پاسارگاد

همه چیز درباره هلی‌پارس کیش و پاسارگاد پرواز کیش، دور زننده تحریم‌های آمریکا بر صنعت هلیکوپتری ایران

دو فروند هلیکوپتر بل ۴۱۲ ئی‌پی هواپیمایی نیروی دریایی سپاه که شرکت خدمات فنی و پروازی هلی پارس کیش وارد کننده آنهاست - عکس از ایرنا

تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا و متحدانش بر علیه صنعت هوانوردی و به خصوص هلیکوپتری ایران فرصت مناسبی جهت سوء‌استفاده برخی از مدیران دولتی و فرماندهان سپاه پاسداران و همچنین بنیاد تعاون سپاه فراهم کرده است تا با دسترسی ویژه به منابع اقتصادی و همچنین با استفاده از شبکه مافیایی خود با تاسیس شرکت‌های متعدد، به واردات انحصاری هلیکوپترهای دسته دوم و فرسوده آمریکایی دست بزنند و سود هنگفتی را در راستای تامین خدمات پروازی برای شرکت نفت فلات قاره و شرکت حفاری ملی ایران، نصیب خود کنند.

اخیرا ایندیپندنت فارسی گزارشی مبنی بر دور زدن تحریم‌ها و واردات سه فروند هلیکوپتر آمریکایی «بل ۴۱۲» به ایران منتشر کرد. هلیکوپترهایی که در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ برابر با ۱۳ فوریه ۲۰۲۱، از سوی یک فروند هواپیمای باربری سنگین بوئینگ ۷۴۷-۲۳۶بی (Boeing 747-236B)  شرکت گرجستانی جئو-اسکای (Geo Sky) با علامت ثبت کشوری گرجی 4L-GEN از فرودگاه مالمو در سوئد به فرودگاه کیش منتقل شده‌اند. در ابتدا این تصور وجود داشت که این هلیکوپترها به شرکت سهامی خاص پرشین گلف اویشن سرویسز کیش (خدمات هلیکوپتری خلیج فارس) تحویل داده شوند، اما حال شرکت واردکننده آن‌ها که یکی از دو واردکننده اصلی هلیکوپترهای دسته دوم آمریکایی به ایران است، قصد دارد تا از آن‌ها در یکی از شرکت‌های وابسته به خود استفاده کند تا سود بیشتری را نصیب خود کند.

پس از انتشار این خبر، یکی از پرسنل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح که نخواست نامش فاش شود، به نگارنده اعلام کرد که واردکننده سه هلیکوپتر بل ۴۱۲ آمریکایی، شرکت هلیکوپتری پاسارگاد پرواز کیش متعلق به گروه ارزش آفرینان پاسارگاد (سهامی عام) وابسته به سپاه پاسداران است که در ماه‌های گذشته اقدام به واردات دو فروند هلیکوپتر ایتالیایی آگوستا ۱۰۹ئی از ابوظبی کرده است. بر اساس سخنان این منبع، قرار است شماری از این هلیکوپترهای وارداتی مدتی به شرکت خدمات هلیکوپتری خلیج فارس یا پاسکو اجاره داده شوند. امری که موقتی خواهد بود و با خریداری و تحویل شمار بیشتری از هلیکوپترها به پایان خواهد رسید تا این شرکت خود به بهره‌برداری از آن‌ها بدون واسطه بپردازد.

شماری از اعضای هیات مدیره و بنیان‌گذاران شرکت پاسارگاد پرواز کیش که کمتر از دو سال از تاسیس آن می‌گذرد، در حقیقت اعضای هیات مدیره شرکت خدمات فنی و پروازی هلی پارس کیش هستند. این شرکت وابسته به سپاه پاسداران از سال ۱۳۸۹ تا به امروز یکی از دو شرکت اصلی واردکننده هلیکوپتر به ایران است و نیمی از هلیکوپترهای بل۴۱۲ شرکت خدمات هلیکوپتری خلیج فارس را در سال‌های اخیر به کشور وارد کرده است. لازم به ذکر است که دو فروند از بل ۴۱۲ئی‌پی های وارداتی توسط شرکت خدمات فنی و پروازی هلی پارس کیش به هواپیمایی نیروی دریایی (هوادریا) سپاه پاسداران در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۹ تحویل داده شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رد سپاه پاسداران در میان سهامداران اصلی شرکت پاسارگاد پرواز کیش

شرکت پاسارگاد پرواز کیش با سرمایه‌ای بالغ بر یک میلیارد تومان در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ در جزیره کیش تاسیس شد. مدیرعامل آن از ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ تا امروز حسن امیرعبدالهیان است و رئیس هیات مدیره آن منوچهر منطقی. نائب رئیس هیات مدیره آن مجتبی کباری از گروه ارزش آفرینان پاسارگاد و مسعود لطفی هضو هیئت مدیره آن است. نکته قابل توجه این که حسن امیر عبدالهیان مدیرعامل پاسارگاد پرواز کیش هم‌زمان بازرس علی‌البدل شرکت خدمات فنی و پروازی هلی پارس کیش یکی از دو دور زننده اصلی تحریم‌های آمریکا بر علیه صنعت هلیکوپتری ایران است. از تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ تا به امروز نیز، منوچهر منطقی که هم‌زمان رئیس هیات مدیره پاسارگاد پرواز کیش است مقامی مشابه را در شرکت خدمات فنی و پروازی هلی پارس کیش بر عهده دارد.

بانک پاسارگاد در سال ۱۳۷۶ پایه‌گذاری و از نیمه دوم سال ۱۳۸۳، قدم‌های اصلی جهت تاسیس آن برداشته شد و در نهایت در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۸۴ با مجوز بانک مرکزی فعالیت خود را آغاز کرد. سپاه پاسداران از همان ابتدا جزو سهامداران اصلی این بانک بود البته نه به طور مستقیم بلکه از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری و گروه‌های تجاری و اقتصادی خود این کار را انجام داده است. در میان شش شرکت سهامدار عمده بانک پاسارگاد، نام شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد (۴.۹۴٪ سهم) دیده می‌شود. این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های بانک انصار، وابسته به بنیاد تعاون سپاه است. اما بیشترین سهم در میان سهامداران این بانک ۹.۸۶ درصد و متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری پارس‌آریان است که سهام‌دار عمده آن نیز بنیاد تعاون سپاه است.

واردکننده دیروز حال خود کاربر هلیکوپتر شده است

مدیران و سهام‌داران شرکت هلی پارس کیش نزدیک به سپاه پاسداران که در سال‌های اخیر یکی از دور زنندگان اصلی تحریم‌های آمریکا بر صنعت هلیکوپتری ایران بوده است حال با سرمایه بانک پاسارگاد که خود نیز وابسته به سپاه است دست به تاسیس شرکت هلیکوپتری پاسارگاد پرواز کیش زده‌اند تا ضمن واردات هلیکوپتر و قطعات به ایران خود هلیکوپترهای وارداتی را مورد بهره‌برداری قراردهند. با حذف حلقه واردکننده که بی‌نیازی به پرداخت کمیسیون سنگین جهت واردات هلیکوپتر به ایران را برای سرمایه‌گذاران و صاحبان سپاهی شرکتی هلیکوپتری پاسارگاد پرواز کیش را به همراه آورده است می‌تواند به افزایش سود خالص سالیانه آن‌ها کمک به سزایی کند.

گفته می‌شود پیش از واردات سه فروند هلیکوپتر بل۴۱۲ احتمالا ایتالیایی از طریق فرودگاه بین‌المللی مالمو در سوئد به جزیره کیش در بهمن ماه سال گذشته، این شرکت همچنین دو فروند هلیکوپتر آگوستا ۱۰۹ئی را از ابوظبی به ایران منتقل کرده است. بر اساس یک شاهد عینی در جزیره کیش، هلیکوپترهای مورد نظر در جریان انجام پروازهای آموزشی خدمه‌شان بدون اطلاع مقامات اماراتی به سمت جزیره کیش پرواز می‌کنند و با اعلام وضعیت اضطراری در فرودگاه کیش به زمین می‌نشینند. 

شرکت هلیکوپتری پاسارگاد پرواز کیش نخستین بار در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ در راستای تامین نیروی فنی خود، دست به انتشار یک آگهی  جهت استخدام نفرات فنی با تخصص موتور و بدنه هلیکوپتر و همچنین اویونیک و آلات دقیق آن با گواهینامه های بی۱ و بی۲ از سازمان هواپیمایی کشوری در وب‌سایت‌های خبری هوانوردی زد. پس از آن گروهی از خلبانان بازنشسته هوانیروز (هواپیمایی نیروی زمینی) ارتش و هواناجا (هواپیمایی نیروی انتظامی) جهت به پرواز درآوردن هلیکوپترهای خریداری شده استخدام شدند و در حال حاضر دوره‌های آموزشی مربوط به این امر را می‌گذرانند.

شرکت هلیکوپتری پاسارگاد پرواز کیش گواهینامه کاربری هواگرد خود را از سازمان هواپیمایی کشوری در دی ماه سال گذشته دریافت کرده و در مدت زمان بسیار کوتاهی توانسته است که گواهینامه صلاحیت پرواز یکی از دو فروند آگوستا ۱۰۹ئی وارداتی خود را و همچنین یکی از سه فروند بل۴۱۲ خود را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کند. با پایان آموزش‌های نخستین گروه از خلبانان استخدامی این شرکت، واگذاری شماری از هلیکوپترهایش به شرکت نفت فلات قاره و همچنین پاسکو آغاز خواهد شد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه