تئوری توطئه مقصر انسداد کانال سوئز را پیدا کرد؛ هیلاری کلینتون

اسم رمز هیلاری کلینتون در زمانی که بانوی اول بود، «اور گرین» بوده است

هیلاری کلینتون، بانوی اول و وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده آمریکا - Brendan Smialowski / AFP

یک تئوری توطئه جدید راجع به هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا، شایع شده است. این تئوری که کلینتون را به ماجرای انسداد کانال سوئز وصل می‌کند، بخشی از صدها شایعات بی‌بنیان است که برخی سیاستمداران آمریکایی را به انواع مختلف به شبکه‌های جهانی قاچاق انسان مرتبط می‌کنند.

در چند روز گذشته برخی از فضاهایی که در آن تئوری‌های توطئه «کیو انان» پخش می‌شود شایعاتی در مورد ارتباط خانم کلینتون با کشتی «اِور گیون» منتشر کردند. این همان کشتی‌است که به گل نشستنش در کانال سوئز باعث انسداد این آبراه حیاتی شده است. این کشتی متعلق به شرکت تایوانی «اورگرین» است که از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی جهان به شمار می‌رود. این شایعات در رسانه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و اینستاگرام نیز پخش شده‌اند.

در فیس‌بوک صفحه‌ای با بیش از چهار هزار دنبال‌کننده مدعی شد «کشتی اور گرین به احتمال بسیار پوششی برای قاچاق انسان و سکس است.» این صفحه به این اشاره کرد که «اور گرین» نام سرویس مخفی آمریکا برای خانم کلینتون بوده و اسم رمز این کشتی در سامانه ارتباطات رادیویی «اچ ۳ آر سی» است که مخفف نام خانم کلینتون است. این نوشته در ضمن اسمی از گیلین مَکسِول آورده؛ چهره مشهور بریتانیایی که بیش از همه به عنوان شریک جرمِ جفری اپستین، کودک‌آزار مشهوری که در سال ۲۰۱۹ در زندان در مرگی مشکوک درگذشت، شناخته می‌شود. نوشته به این اشاره می‌کند که همسر خانم مکسول رئیس یک شرکت کشتیرانی است (اسکات بورگرسون ۴۴ ساله در واقع مدیر کل یک شرکت تحلیل داده‌های کشتی‌رانی است.) فیس‌بوک بر این پست (که روز ۲۴ مارس منتشر شده) برچسب «اطلاعات غلط» زده گرچه آن‌را حذف نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی ادعا کرده‌اند که درون کشتی انسان‌های قاچاق‌شده قرار دارند. از جمله پخش‌کنندگان این تئوری‌ها طرفداران جنبش «کیو انان» هستند که معتقدند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، مشغول مبارزه با گروهی شرور از کودک‌آزاران و آدم‌خواران درون دولت آمریکا از جمله خانم کلینتون و باراک اوباما است.

رسانه‌های مختلف از جمله روزنامه پرشمارگان «یو اس تی تودی» بر بی‌بنیان بودن این تئوری توطئه تاکید کردند و ربط نداشتن «اور گیون» به هیلاری کلینتون را نشان دادند.

کشتی مذکور در سال ۲۰۱۸ ساخته شده و از بزرگترین کشتی‌های جهان است. این کشتی حوالی ۷:۴۵ صبح روز ۲۳ مارس به گل نشست تا کانال سوئز را مسدود کند.

اسامی رمزی که سرویس مخفی برای چهره‌های تحت حفاظت خود انتخاب می‌کند معمولا پس از چند سال برملا می‌شوند. در مورد هیلاری کلینتون، اسم رمز او (هنگامی که به عنوان بانوی اول تحت حفاظت بود) «اورگرین» بوده است که در انگلیسی، مطابق رسم سرویس مخفی، با همان حرف اول اسم رمز همسرش آغاز می‌شود. اسم رمز بیل کلینتون «ایگل» (به معنی عقاب) بود.

شرکت «اورگرین» در سال ۱۹۶۸ بنیانگذاری شد که هیلاری کلینتون هنوز دانشجو بود. اسم رمز کشتی «اور گیون» واقعا «اچ ۳ آر سی» است اما این امر تصادفی است. اسامی رمز کشتی‌ها تحت نظارت «اتحادیه بین‌المللی ارتباطات»‌ قرار دارد که جزو نهادهای سازمان ملل و مستقر در ژنوِ سوئیس است. دو حرف اول اسامی رمز کشتی‌ها به ملیت‌شان برمی‌گردد. در نتیجه رمز تمام کشتی‌هایی که با پرچم پاناما حرکت می‌کنند (از جمله کشتی «اور گیون») با «اچ ۳» آغاز می‌شود.

شایعات بی‌پایان راجع به هیلاری کلینتون

وب‌سایت‌های راستی‌آزمایی همچون «فکت چک دات اورگ» در سال‌های گذشته به بسیاری از تئوری‌های توطئه راجع به خانم کلینتون پرداخته‌اند. در یکی از این تئوری‌ها از علائمی در یک ایمیل استفاده شده بود تا ادعا شود هیلاری کلینتون و باراک اوباما درگیر قاچاق کودکان برای بهره‌کشی جنسی هستند. مورد دیگری که در سال ۲۰۱۸ پیدا شد مدعی بود که فیلمی از هیلاری کلینتون و دستیار سابقش، هما عابدین، وجود دارد که در آن این دو به دختر جوانی تعرض جنسی می‌کنند.

یکی از آخرین موارد همین چند هفته پیش بود: وب‌سایتی مدعی شد نیروهای آمریکا به دستور دونالد ترامپ، هیلاری کلینتون را دستگیر کرده‌اند.

مشهورترین نمونه این‌چنینی اما در سال ۲۰۱۶ پیش آمد. در آن سال ادعایی مطرح شد که در ایمیل‌هایی که ویکی‌لیکس منتشر کرده است اعضای حزب دموکرات مرتبط با هیلاری کلینتون یک حلقه تجارت جنسی کودکان را از زیرزمین یک رستوران پیتزا فروشی در واشنگتن، پایتخت آمریکا، اداره می‌کردند. این باعث یورش گروهی به این رستوران شد که در جریان آن یک مرد از اهالی کارولینای شمالی به جرم تیراندازی دستگیر شد.

هیلاری کلینتون ماه گذشته در گفتگویی با روزنامه «نیویورک تایمز» به تئوری‌های توطئه گسترده‌ای که در سال‌های اخیر علیه او مطرح شده پرداخت.

بیشتر از جهان