ترافیک بی‌سابقه در کانال سوئز: آبراهه‌ای که همچنان مسدود است

با به‌گل‌ نشستن یک کشتی کانتینربر در کانال سوئز، بیش از ۳۲۰ کشتی در صفی طولانی معطل مانده‌اند

کانال سوئز برای پنجمین روز بسته مانده است و با آن‌که در بیرون آوردن کشتی «اِوِر گیوِن» (Ever Given) به‌گل‌نشسته، پیشرفت اندکی حاصل شده، اما هنوز مشخص نیست یکی از شلوغ‌ترین آبراهه‌های جهان چه زمانی دوباره گشوده خواهد شد.

درپی وزش باد با سرعت ۴۰ گره دریایی (نزدیک ۷۵ کیلومتر بر ساعت) و طوفان گرد وغبار، روز سه‌شنبه کشتی کانتینربر ۴۰۰متری «اور گیون» در کانال سوئز به گل نشست و راه‌بندانی بی‌سابقه پدید آورد. در حال حاضر، بیش از ۳۲۰  شناور پشت این کشتی به گل نشسته معطل مانده‌اند.

بنابر اعلام شرکت مدیریت کشتی «اور گیون»، با آن‌که امید می‌رفت جزر و مد قوی کمک کند، دو بار تلاش ۱۴کشتی یدک‌کش در روز شنبه برای بیرون کشیدن این کشتی از گل، ثمری نداشته است.

مقام‌ها می‌گویند بعد از آن‌که شناورهای لایروبی حدود ۲۰هزار تن شن را از اطراف سینه کشتی برداشتند و ۹هزار تن ماسه ترازه آبی را از کشتی بیرون کشیدند تا سبک‌تر شود، توانسته‌اند پاشنه و سکان کشتی را حرکت دهند.

اسامه ربی، رئیس نهاد مدیریتی کانال سوئز، نیز ابراز امیدواری کرده است که این کشتی، «هر لحظه» از گل بیرون کشیده شود. او به شبکه تلویزیونی محلی گفت که آب کم‌کم درحال جریان یافتن در زیر کشتی است.    

آقای ربی در پاسخ این سؤال که انتظار دارند چه وقت کانال بازگشایی شود، گفت: «نمی‌توانم بگویم؛ چون نمی‌دانم.» برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که ممکن است این کانال هفته‌ها بسته بماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت هلندی درگیر این عملیات اعلام کرده که ممکن است کشتی اوایل این هفته به کمک یدک‌کش‌های قوی‌تر که در مجموع ۴۰۰ تن ظرفیت دارند از گل بیرون بیاید. در غیر این صورت، مجبورند برای سبک کردن کشتی و برداشتن تعدادی از ۱۸هزار و ۳۰۰ کانتینر روی آن، از جرثقیل استفاده کنند.

پیتر بردوفسکی، مدیرعامل شرکت بوسکالیس، در مصاحبه با برنامه «ساعت خبر» که از تلویزیون هلند پخش می‌شود، گفت: «هدف این است که پس از آخر هفته کار را تمام کنیم اما به شرط آن‌که همه‌چیز خوب و دقیق پیش برود. اگر تا هفته آینده نتوانیم از جا تکانش دهیم، باید ۶۰۰ کانتینر را از قسمت جلوی کشتی برداریم تا وزن آن کم شود. این کار دست‌کم روزها زمان می‌برد چون اصلا نمی‌دانیم آن‌‌همه کانتینر را کجا بگذاریم.»

اگر راه همچنان بسته بماند، کشتی‌ها باید مسیر بسیار طولانی‌تری را با هزینه بیشتری بپیمایند تا دماغه امید نیک را دور بزنند.

حدود ۱۵ درصد مسیرهای کشتیرانی جهان از این کانال می‌گذرد و این بحران، بر زنجیره تامین جهانی اثر گذاشته است. شرکت ایکیا و نیز شرکت بریتانیایی لوازم خانه کاستوالد، هر دو تحت تاثیر این راه‌بندان دریایی قرار گرفته‌اند. متخصصان هشدار داده‌اند مشتریان ممکن است در نهایت مجبور باشند برای اجناس خود هزینه بیشتری بپردازند.

نرخ حمل‌ونقل فراورده‌های نفتی با نفتکش‌ها هم‌‌اکنون حدود دو برابر شده است و ده‌ها کشتی حامل گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) یا نفت‌گاز مایع (ای‌پی‌جی) منتظر عبور از این کانال هستند.

وزیر نفت سوریه روز شنبه اعلام کرد به علت نگرانی از تاخیر در رسیدن محموله‌های سوخت، سهمیه‌بندی سوخت در این کشور جنگ‌زده آغاز شده است.

هم‌زمان رئیس نهاد مدیریتی کانال سوئز گفته است که شاید «خطای انسانی یا فنی» در به گل نشستن «اور گیون» نقش داشته باشد. آقای ربی گفت تحقیقات ادامه دارد، اما وزش باد شدید، «تنها عامل این اتفاق» نبوده است. 

شرکت مدیریت کشتیرانی برنهارد شولته روز جمعه اعلام کرده بود بررسی اولیه نشان داده است که این کشتی به علت وزش باد شدید و نقص فنی یا از کار افتادن موتور، به گل نشسته است.

© The Independent

بیشتر از جهان