آمریکا حملات حوثی‌ها را یک «تحریک آشکار» به منظور دائمی کردن درگیری دانست

ند پرایس حملات حوثی‌ها به عربستان را محکوم کرد

ند پرایس سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا- MANUEL BALCE CENETA / POOL / AFP

دولت ایالات متحده روز جمعه حملات اخیر شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن را به عربستان سعودی «تحریکی آشکار» و به منظور دائمی کردن جنگ خواند و ضمن محکوم کردن آن، از همه طرف‌های درگیر در یمن خواست به‌طور جدی مذاکرات صلح را دنبال کنند.

شبه‌نظامیان شیعه حوثی از سال ۲۰۱۴ علیه دولت قانونی یمن، که جامعه بین‌المللی آن را به رسمیت می‌‌شناسد، شورش کرده و نه تنها حملاتی را در داخل یمن، بلکه در خارج کشور و علیه تاسیسات نفتی و مراکز و مناطق غیرنظامی در خاک عربستان سعودی نیز انجام می‌دهند.

حوثی‌ها در روزهای اخیر به شدت حملات هوایی خود در داخل عربستان افزوده‌اند و روز پنجشنبه و جمعه نیز با پهپاد و موشک شهرهای نجران، جازان، و خمیس مشیط را هدف قرار دادند، که بیشتر آنها در آسمان رهگیری و منهدم شدند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حملات نوشت، «حمله اخیر چند روز پس از آن انجام شد که پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری یمن اعلام کردند به رسیدن به آتش‌بس و مذاکرات صلح به رهبری سازمان ملل متحد پایبند هستند.»

ند پرایس اضافه کرد، «اقدامات حوثی‌ها یک "تحریک آشکار" به منظور دائمی کردن درگیری است. این جدیدترین مورد از رشته تلاش‌های حوثی‌ها برای اخلال در عرضه جهانی انرژی و تهدیدی علیه مردم غیرنظامی است.»

وی در پایان، به نمایندگی از دولت ایالات متحده، بار دیگر از همه طرف‌های درگیر در یمن خواست به طور جدی به آتش بس پایبند باشند و در مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل شرکت و با مارتین گریفیت نماینده ویژه سازمان ملل و تیم لندرکینگ در ارتباط باشند.