امسال بیشتر مراقب تلفن همراه و کیف خود باشید

افزایش فشار اقتصادی و بیکاری منجر با بالا رفتن شمار «دزد اولی‌ها» شده است

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت، از اجرای طرح مقابله با موبایل‌قاپی خبر داد. به گفته جلیل موقوفه‌ای در اجرای این طرح ۱۵۴ سارق دستگیر، ۲۸ قبضه سلاح سرد و ۱۱ دستگاه موتور و ۱۷ دستگاه خودرو مسروقه کشف شد.

تابستان ۹۹ هم رئیس پلیس آگاهی تهران از افزایش کلاهبرداری و افزایش وقوع موبایل‌قاپی در سه ماهه نخست سال ۹۹ خبر داد بود. به گفته علیرضا لطفی، بیش از ۹۰ درصد سرقت‌های قاپ‌زنی مربوط به سرقت موبایل است که افزایش قیمت تلفن‌همراه از علل رشد این نوع سرقت است.

زمستان گذشته ویدئویی در فضای مجازی پخش شد که نشان می‌داد نیروی انتظامی از داخل خودروی خود به شخصی که پنجره اتومبیل‌اش باز است در خصوص احتمال دزدیده شدن موبایلش هشدار می‌دهد. ویدئوهای مختلفی هم در خصوص کیف‌قاپی یا موبایل‌قاپی از شهرهای مختلف ایران در فضای مجازی بازنشر می‌شد که نشان از افزایش این نوع سرقت‌ها و ناامن شدن فضای جامعه داشت.

می‌توان سال ۹۹ را سال سرقت‌های کوچک با آمار درشت نامید. در این سال رشد آمار سارق اولی‌ها یعنی آن‌ها که برای نخستین بار دست به سرقت زدند از سوی پلیس در ایران چشمگیر عنوان شد. تیر ماه گذشته رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت تعداد سارقان «بار اولی» در تهران۵۰ درصد افزایش داشت و در سه ماه منتهی به تیرماه تعداد سارقان «بار اولی» با سارقان «سابقه‌دار» مساوی شد. او مشکلات اقتصادی را دلیل افزایش سارق اولی‌ها عنوان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سارقان دست به سرقت های کوچک می‌زنند. مثل سرقت از داخل اتومبیل‌ها، جیب‌بری، موبایل‌دزدی و کیف‌قاپی‌ که به گفته ناجا آمار سرقت‌های خرد را افزایش داده‌اند. مهرماه ۹۹ فرامرز به‌گذر، جانشین پلیس آگاهی ناجا، با اشاره به آمار پنج‌ماهه سرقت‌ها در کشور گفت: «در پنج‌ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در بین سرقت‌های مهم، سرقت اماکن ۲۹ درصد، سرقت مغازه ۲۶ درصد، سرقت موتورسیکلت ۱۴ درصد، اتومبیل ۱۰ درصد، کیف‌قاپی ۱۰ درصد و منزل ۵ درصد افزایش یافته است».

تحریم‌ها و تشدید مشکلات اقتصادی، افزایش بیکاری‌ ناشی از کرونا، همگی در افزایش جرایم تاثیرگذار بوده اند. تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران منتشره در دوم فروردین ۱۴۰۰ است که نشان می‌دهد، نرخ تورم نقطه‌ به نقطه مصرف‌کننده در اسفند۹۹ نسبت به اسفند ۹۸،  ۷/۴۸ درصد، نرخ تورم سالانه ۴/۳۶ درصد و  نرخ تورم نقطه‌ای برخی اقلام غذایی تا  ۱۰۵ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش دولت حسن روحانی علاوه بر عبور از نرخ تورم پیش‌بینی شده از سوی صندوق بین‌المللی پول، رکوردار دومین نرخ تورم سالانه در دوره ۴۰ ساله استقرار جمهوری اسلامی شده است.

گزارش تشریحی مرکز آمار ایران، همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه گروه خوراکی‌ها در اسفند ماه ۹۹ را نسبت به اسفند سال ۹۸ معادل ۶۷ درصد عنوان کرد. نرخ تورم مبلمان و لوازم خانگی ۶۸ درصد، کالاهای با دوام ۸۴ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه گروه پوشاک و کفش ۵۲ درصد، حمل و نقل  ۵۴  درصد و بهداشت و درمان ۴۰ درصد در این گزارش ذکر شده است.

فرای آمار که بیشتر مناسب کار کارشناسان و محققان علوم اقتصاد و اجتماعی است مردم در دو سال اخیر و به خصوص در یک سال گذشته گرانی و تاثیر تورم را بر زندگی خود لمس کرده‌اند.

در یکسال گذشته کمبود روغن، نبود کره، گرانی سبزیجات، صیفی جات، میوه، گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و نان به کرات گزارش شد.

در تازه ترین گزارش مرکز آمار هم  در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به عنوان گروهی که به طور مستقیم بر معیشت و تغذیه مردم به خصوص دهک‌های کم درآمد موثر است، بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه متعلق به انواع روغن‌هاست که در اسفند ماه ۹۹ نرخ تورم آن به ۹/ ۱۰۵  درصد افزایش یافت. در سال گذشته گوشت قرمز به دلیل هزینه بالای آن از سفره بسیاری از مردم در ایران حذف شد و با تدام گرانی ماه در پنج ماه منتهی به پایان سال ۹۹ صف‌های خرید طولانی برای خرید مرغ به نرخ دولتی یا کمتر از نرخ بازار آزاد شکل گرفت.

اما در بخش درمان نیز هزینه‌های سنگین درمان بیماران مبتلا به کرونا هزینه دیگری بود که در سال گذشته به مردم تحمیل شد. روزنامه ایران در اسفند ماه در گزارشی نوشت داروخانه‌های ایران با پدیده جدیدی به عنوان «نسخه‌های واتس اپی» مواجه شده‌اند. بسیاری از مردم و به ویژه بازنشستگان و سالمندان به دلیل هزینه‌های بالای درمانی از مراجعه به پزشک خودداری کرده و از نسخه‌های قدیمی خود یا نسخه دوست و همسایه و فامیل برای تهیه دارو استفاده می‌کنند. این نسخه‌ها عموماً در «واتس اپ» دست به دست می‌شود.  

فقر، افزایش دهک‌های پائین درآمدی و شکل گیری اختلاف طبقاتی فاحش در ایران چالش پیش رو و هم اکنون دولت و حکومت در کشور است که بزهکاری و جرم را در پی خود افزایش داده‌ است.

همه این مسائل موجب افزایش تعداد سارقان بار اولی و سرقت‌های خرد در ایران شده است. پیش‌بینی می‌شود در سال پیش رو حتی نرخ تورم بسیار بیشتر از سایر گذشته نیز باشد.