آمریکا طرح خروج نیروهایش از افغانستان را بررسی می‌کند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید هنوز تصمیمی در مورد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گرفته نشده است

آمریکا در توافقنامه دوحه تعهد کرده بود که نیروهایش را از افغانستان خارج کند-رسانه‌های اجتماعی

آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا می‌گوید که آمریکا در حال بررسی طرح خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ماه مه جاری است و هنوز هیچ تصمیمی در این مورد گرفته نشده است.

آقای بلینکن این سخنان را در افتتاحیه نشست دو روزه وزرای خارجه ناتو در بروکسل که به منظور استحکام رابطه با آمریکا برگزارمی‌شود، بیان کرده است.

حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای آمریکایی در افغانستان باقی مانده‌اند که بر اساس توافق صلح  سال ۲۰۲۰ آمریکا با طالبان در دوحه قطر، قرار است این نیروها تا اول ماه مه سال جاری افغانستان را ترک کنند.

خروج نیروهای آمریکایی، شرط طالبان برای کاهش خشونت‌ها و آغاز مذاکرات صلح افغانستان است.

آقای بلینکن می‌گوید: «ما در حال بررسی (طرح خروج نیروها) در ایالات‌متحده آمریکا هستیم. من اینجا هستم تا دیدگاه نخستین خود را با متحدان ناتو در میان بگذارم و مهمتر از آن، اینجا هستم تا آنچه که متحدان ما نیز انجام می‌دهند از آنان بشنوم.»

آقای بلینکن خطاب به اعضای ناتو گفته است: «ما با هم به آنجا (افغانستان) رفتیم، با هم هماهنگ بودیم و زمانی که وقت مناسب فرا برسد، با هم از آنجا خارج خواهیم شد. موضوع و حرف ما، مشترک است.»

طالبان پیش از این هشدار داده بود که اگر نیروهای آمریکایی در زمان تعیین شده از افغانستان خارج نشوند، مسئولیت وقایع بعدی متوجه آن‌ها خواهد بود.

در این نشست، آقای بلینکن همچنین تصریح کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، هفته گذشته گفته است که خروج نیروهای آمریکایی در موعد مقرر، دشوار است.

همزمان با این موضوع، ناتو نیز طرح خروج یا ماندن نیروهای خود در افغانستان را بررسی می‌کند.

روز پیش از این نشست، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، گفته بود که این سازمان تا به حال در مورد خروج نیروهای ناتو از افغانستان هیچ تصمیمی نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تصریح کرد: «تمام گزینه‌ها روی میز است و هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است اما به نظر من، بی‌نهایت مهم است که متحدان باهم مشورت کنند.»

دو روز پیش‌ از این، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، وارد کابل شده و با اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، در این مورد گفت‌وگو کرده است. او اظهار داشته که این سفر برای وی مفید و بااهمیت است و به او کمک می‌کند تا در بازنگری توافق صلح، آگاهانه‌تر عمل کند.

وزیران خارجه و دفاع آمریکا، دو مقام ارشد آمریکایی هستند که روند خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان را مدیریت می‌کنند.

این دیدارها در زمانی انجام می‌شود که چیزی کمتر از ۴۰ روز به ضرب‌الاجل خروج نیروهای آمریکایی بر اساس موافقت‌نامه دوحه باقی مانده است. از سوی دیگر زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و نیز طالبان و هیئت دولت افغانستان، برای شرکت در کنفرانس استانبول آماده می‌شوند.

بیشتر از جهان