آسترازنکا در برابر کرونا تا ۷۶ درصد مصونیت ایجاد می‌کند

دانشگاه آکسفورد آزمایش‌های ایمنی واکسن روی کودکان و جوانان را آغاز کرده است

واکسن‌های آسترازنکا، در بزرگسالان از جمله افراد بالای ۶۵ سال موثر است - ANDREAS SOLARO / AFP

آسترازنکا درباره سطح مصونیت واکسن‌های کووید-۱۹ خود تجدیدنظر و میزان آن را تا ۷۶ درصد اعلام کرده است. پیش‌تر، هیئت ناظر بر داروی ایالات‌متحده اظهار نگرانی کرده بود که آمار موسسه آسترازنکا مبتنی بر «اطلاعات قدیمی» باشد.

شرکت آسترازنکا، روز دوشنبه اعلام کرد که پس از بررسی‌های موقت آزمایش‌های خود روی ۳۲ هزار نفر در آمریکا، واکسن‌های ساخت این موسسه تا ۷۹ درصد ایمنی می دهد؛ اما تنها یک روز پس از آن، هیئت اطلاعات و نظارت بر ایمنی (دارو) ایالات‌متحده اظهار نگرانی کرد که احتمال دارد اطلاعات داده شده از جانب آسترازنکا در مورد میزان مصونیت واکسن‌هایش در مقابل کووید-۱۹، ناکامل باشد.

شرکت آسترازنکا در بیانیه دیگری که روز پنجشنبه منتشر کرد گفت که تازه‌ترین تجزیه و تحلیل‌ها تایید می‌کند که «قابلیت تاثیر واکسن با تحلیل‌های موقت پیشین» که روز دوشنبه اعلام شده بود، «هماهنگی دارد.»

مین پانگالوس، رئیس بخش پژوهش‌های آسترازنکا گفت: «تحلیل‌های مقدماتی حاکی از هماهنگی نتایج با تحلیل‌های پیشین است و تایید می‌کند که واکسن‌های کووید-۱۹ ما در بزرگسالان از جمله افراد بالای ۶۵ سال موثر است. ما خوشوقتیم که تقاضانامه خود برای صدور مجوز استفاده اضطراری (از این واکسن) در ایالات‌متحده را به هیئت ناظر تسلیم و خود را برای واکسیناسیون میلیون‌ها دوز آن در سراسر آمریکا آماده کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آسترازنکا همچنین اعلام کرده است که واکسن‌هایش در مقابل نوع حاد بیماری که به بستری شدن بیمار در بیمارستان منجر می‌شود، صد در صد و در مقابل عوارض کووید-۱۹ در افراد بالای ۶۵ سال، ۸۵ درصد موثر است.

به گفته آسترازنکا، نتایج آزمایش‌های آنان در اختیار هیئت اطلاعات و نظارت بر ایمنی آمریکا که زمینه را برای تقاضای مجوز استفاده از واکسن در شرایط اضطراری از اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا مهیا می کند، قرار داده شده است.

مرحله سوم آزمایش واکسن که به نگرانی‌های موجود در اروپا درباره عارضه نادر لخته شدن خون مرتبط شده، در آمریکا، شیلی و پرو روی کلیه گروه‌های سنی انجام شده است.

آسترازنکا اظهارامیدواری کرده است که واکسن‌هایش در مقابل عوارض شدید انواع ویروس‌های کووید-۱۹ مصونیت دهد. آژانس داروی اروپا، سازمان بهداشت جهانی و آژانس نظارت بر دارو و تولیدات بهداشتی ( ام‌اچ‌آراِی در بریتانیا)، همگی واکسن‌های آسترازنکا را مطمئن و موثر اعلام کرده‌اند.

دانشگاه آکسفورد در حال حاضر آزمایش‌های ایمنی واکسن روی کودکان و جوانان را آغاز کرده است و انتظار می‌رود نتایج آن تا تابستان اعلام شود.

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان