احمد مسعود: اشرف غنی قدرتش را قربانی صلح کند و برود

مسعود طرح صلح اشرف غنی را غیرعملی دانست

احمد مسعود از طرح دولت انتقالی صلح حمایت کرد و گفت زمانش است که اشرف غنی برود-WAKIL KOHSAR / AFP

احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان گفت وقت آن رسیده است که اشرف غنی، رئیس‌جمهوری کشور از قدرت کنار برود و حکومت انتقالی روی کار آید.

او در گفت‌وگو با تلویزیون فرانس۲۴ گفت: اشرف غنی، رئیس‌جمهوری بد است چرا که در افغانستان بازی قومی کرده و در مبارزه با فساد شکست خورده است و حالا باید برود.

احمد مسعود که چندی پیش رسما جایگزین پدرش شد، با حمایت از طرح صلح آمریکا برای ایجاد حکومت صلح انتقالی گفت که طرح صلح آقای غنی عملی نیست.

آمریکا برای رسیدن به توافق نهایی صلح بین طالبان و جمهوری اسلامی افغانستان، پیشنهاد کرده نشستی در استانبول برگزار شود و دو طرف بر سر ایجاد دولت انتقالی صلح به توافق برسند.

بسیاری از رهبران سیاسی از جمله حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین و مارشال دوستم، رهبر جنبش ملی اسلامی از تلاش‌های آمریکا حمایت کرده‌اند، اما اشرف غنی با رد طرح صلح آمریکا می‌گوید برای رسیدن به صلح، انتخابات زودهنگام برگزار می‌کند.

احمد مسعود در گفت‌و‌گوی تازه‌اش با فرانس‌۲۴ گفت که طرح صلح آقای غنی و پیشنهاد او برای برگزاری انتخابات زودهنگام عملی نیست چرا که شرایط امنیتی و سیاسی کشور و بی‌اعتمادی مردم به نهادهای برگزاری انتخابات اجازه نمی‌دهد که انتخابات شفاف و مشروعی برگزار شود. او گفت پیشنهاد آقای غنی برای حفظ قدرتش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای مسعود گفت که مردم افغانستان از کمیسیون انتخابات خاطره خوبی ندارد و سوال‌هایی در مورد اعتبار این کمیسیون وجود دارد.  

او همچنین افزود که حاضر شده است برای صلح در افغانستان قاتلان پدرش را ببخشد و اشرف غنی نیز باید قدرتش را برای افغانستان قربانی کند.

احمد مسعود گفت که ایده حکومت موقت مشترک با طالبان بد نیست و دولت انتقالی بعدی باید زمینه انتخابات را برگزار کند و در آینده نیز بی طرف باشد.

احمد مسعود هشدار داد که مردم برای هر دو سناریوی صلح و جنگ با طالبان آماده هستند. او خطاب به طالبان گفت که افغانستان امروز، تغییر کرده است. نسل امروز افغانستان صلح می خواهد و می‌خواهد با طالبان مذاکره کند. این نسل طالبان را به عنوان واقعیت افغانستان پذیرفته‌ است، اما ارزش‌های خود، یعنی انتخابات، حقوق زنان و توسعه را قربانی این روند نمی کند.  

او از آمریکا خواست که با شتابزدگی و پیش از وقت افغانستان را ترک نکند، چراکه در آن صورت کلید کشور را به جنگ‌ داخلی خواهد داد.

بیشتر از جهان