«حباب بازار فروش هنرهای دیجیتال به زودی می‌ترکد»

به تازگی یک هنرمند از این راه ۷۰ میلیون دلار به جیب زد

پرداخت رمز‌های غیرقابل معاوضه، با رمز دیجیتال صورت می‌گیرد-cottonbro/ Pexels

هنرمندی که به تازگی با استفاده از فناوری دیجیتال قطعه‌ای را به قیمت نزدیک به ۷۰ میلیون دلار (۵۰ میلیون پوند) فروخته است، می‌گوید که رونق هنر رمز دیجیتال (cryptocurrency) با استفاده از رمز‌های غیرقابل معاوضه (NFT)، «حبابی غیرمنطقی و سرخوشانه» است.

بیپل، که نام واقعی او مایک وینکلمان است، اوایل این ماه با فروش مجموعه‌ای از‌ رمزهای غیرقابل‌‌ معاوضه به نام«روزانه‌ها» (Everydays) از طریق کریستیز، به سومین هنرمند پردرآمد جهان تبدیل شد.

مزایده آنلاین کلاژ دیجیتال او از ۱۰۰ دلار (۷۲ پوند) آغاز شد و به قیمت ۶۹.۳ میلیون دلار به فروش رسید.

آقای وینکلمان این هفته در پادکست «سوی» حضور پیدا کرد و گفت که کمتر از شش ماه است که با رمز غیرقابل معاوضه آشنا شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محبوبیت این رمز‌ها در سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرده است. هنرمندان و افراد مشهور با فروش مالکیت دیجیتال یک چیز -خواه اثری هنری یا یک توییت- از طریق سیستم ثبت اطلاعات غیرقابل تغییر به نام بلاک‌چین، درآمد هنگفتی کسب کرده‌اند.

این همان فناوری زیربنایی بیت‌کوین است و پرداخت رمز‌های غیرقابل معاوضه نیز با رمز دیجیتال صورت می‌گیرد.

آقای وینکلمان به این سوال که آیا از قرارگیری رمز‌های غیرقابل معاوضه «در سطح دوم هرم» -سطح اول خود رمزارز است- نگران است، پاسخ منفی داد اما آن را برای سرمایه‌گذاران، «فوق‌العاده سوداگرانه» و خطرناک توصیف کرد.

وی گفت:«این برای افراد اهل ریسک خوب است چون بسیاری از اینها هیچ سودی نخواهند داشت. با نگاه تاریخی به هنر متوجه می‌شوید که کالاهای مرغوب با‌ گذشت زمان سود خوبی به دست می‌آورد، اما بخش عمده آن صفر می‌شود. واقعیت این است. به نظر من رمز غیرقابل معاوضه هم فرقی با آن‌ها نخواهد داشت و معتقدم ما در یک حباب سرخوشانه و کاملا غیرمنطقی هستیم.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد