سوئد از شرکت‌های هواپیمایی آلاینده، پول بیشتری می‌گیرد

سایر کشورها نیز کم‌کم سیاست‌هایی برای مهار رشد صنعت هوافضا در نظر می‌گیرند

در این اقدام جدید، هزینه نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاه‌های سوئد بیشتر خواهد شد - Ina FASSBENDER / AFP

سوئد در حال تدوین برنامه‌ای است تا از شرکت‌هایی که هواپیماهای آلاینده‌تری دارند، پول بیشتری بگیرد.

در این اقدام جدید، هزینه نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاه‌های سوئد بیشتر خواهد شد تا شرکت‌های هواپیمایی دارای هواپیماهای باکیفیت‌تر، سود بیشتری کسب کنند.

این حرکت، مشوقی برای شرکت‌های هواپیمایی در جایگزینی هواپیماهای فرسوده و آلاینده‌‌ آن‌ها با مدل‌های جدیدتر و کمتر آلوده‌کننده است.

وزیر زیرساخت‌ سوئد گفت: «با اجرای این طرح، هزینه نشست و برخاست هواپیماهایی که اثر بیشتری بر تغییرات آب‌وهوایی دارند چشمگیرتر خواهد شد و برعکس.»

این طرح قرار است از ماه ژوئیه آغاز شود اما ابتدا باید به تایید مجلس برسد. دولت اعلام کرده که این اقدام، همچنان در دست بررسی و مذاکره است.

در صورت تایید این طرح، هزینه‌های نشست و برخاست در هر دو فرودگاه «آرلاندا» در استکهلم و «لاندوتر» در گوتنبرگ، تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوئد کشوری است که جنبش «شرم از پرواز» در اروپا نخستین بار راه افتاد و هزاران نفر از جمله سوئدی‌های معروفی مانند مالنا ارنمان، خواننده اپرا (و مادر گرتا تونبرگ)، خواستار جایگزینی پرواز با روش‌های پایدارتر حمل‌ونقل شدند.

در چند سال گذشته، با اوج گرفتن این جنبش در سوئد، حمل‌ونقل ریلی رونق بیشتری گرفته است. در سه ماهه آغازین سال ۲۰۱۹ تعداد مسافران پروازهای داخلی هشت درصد کاهش یافت و کل تعداد سفرهای ریلی در سوئد به همین‌ میزان زیاد شد.

سایر کشورها نیز کم‌کم سیاست‌هایی برای مهار رشد صنعت هوافضا در نظر می‌گیرند.

فرانسه در اکتبر ۲۰۲۰ اعلام کرد که قصد دارد برای پروازها مالیات سختگیرانه محیط زیستی اختصاص دهد که در صورت تایید، یکی از بزرگترین مالیات‌های محیط زیستی بر سفرهای هوایی در دنیا خواهد بود. «طرح توجه بیشتر به محیط زیست» فرانسه که مشابه طرح «وظیفه مسافر هوایی» در بریتانیا است، افزایش چشمگیر قیمت بلیت هواپیما را در پی خواهد داشت.

این مالیات برای پروازهای کلاس عادی مسیرهای کوتاه‌ (زیر دو هزار کیلومتر)، ۳۰ یورو برای بلیت یکسره خواهد بود. بلیت یکسره پروازهای کلاس عادی با طول مسیر متوسط تا بلند (بیش از دو هزار کیلومتر)، ۶۰ یورو و بلیت یکسره کلاس بیزینس در مسیرهای کوتاه ۱۸۰ یورو گرانتر خواهد شد. بلیت یکسره پروازهای کلاس بیزینس در مسیرهای متوسط تا بلند نیز ۴۰۰ یورو گرانتر خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان