ماهواره زباله جمع‌کن، فضا را پاکسازی می‌کند

تقریبا ۹۲۰۰ تن زباله فضایی وجود دارد. ۳۴ هزار شیء بزرگ‌تر از ۱۰ سانتی متر و ۱۲۸ میلیون شیء در اندازه‌های بزرگ‌تر از یک میلی‌متر تا یک سانتی‌متر

زباله‌های فضایی که  دور زمین در گردش هستند، خطری برای ماهواره‌ها محسوب می‌شود - AFP

ماموریت ماهواره‌ای جدید به فضا شروع شد، ماموریتی نه برای کاهش زباله‌های فضایی بلکه با امید به پاکسازی فضا از آن‌ها. این برنامه فضایی که سرپرستی آن را بریتانیا برعهده دارد، تلاشی است برای نظارت بر مقادیر زیادی از زباله‌های فضایی که زمین را احاطه کرده‌اند.

متخصصان مکررا هشدار داده‌اند که این میزان از زباله‌های فضایی که به دور زمین در گردش است، خطری برای ماهواره‌ها محسوب می‌شود که احتمال برخورد آن‌ها را به یکدیگر به طور فزاینده‌ای افزایش می‌دهد. براساس اعلام آژانس فضایی اروپا، تقریبا ۹۲۰۰ تن زباله فضایی وجود دارد. ۳۴ هزار شیء بزرگ‌تر از ۱۰ سانتی متر و ۱۲۸ میلیون شیء در اندازه‌های بزرگ‌تر از یک میلی‌متر تا یک سانتی‌متر. این طور تخمین زده می‌شود که در نتیجه این قطعات خرد شده، ۵۶۰ مورد در هم شکست، انفجار، برخورد و رخداد غیرمعممول اتفاق افتاده است. در حالی که پرتاب موشک‌ها از سال ۱۹۵۷ چیزی حدود ۱۰۶۸۰ ماهواره به مدار زمین فرستاده است، در حدود ۶۲۵۰ مورد از آن‌ها هنوز در فضا وجود دارند اما فقط ۳۷۰۰ ماهواره کار می‌کنند.

برخورد با زباله‌های فضایی می‌تواند تاثیر زیادی بر روی خدمات این ماهواره‌ها بگذارد. خدماتی که مردم هر روز به آن اتکا دارند، از قبیل تلفن‌های همراه و خدمات بانکی آنلاین. نخستین ماموریت از این دست در جهان ابتدا قرار بود روز شنبه انجام شود اما به دلیل پاره‌ای مسائل فنی به روز دوشنبه صبح موکول شد. در روز دوشنبه، دو فضاپیما - یک ماهواره «سرویسر»  برای جمع‌آوری زباله‌ها و یک ماهواره «کلاینت» به عنوان زباله فضایی- با یک موشک سایوز از پایگاه فضایی خدمات پرتاب موشک GK در قزاقستان به فضا فرستاده شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خدمات شرکت استرواسکیل که الزا-دی نام دارد از سوی مرکز کنترل خدمات مستقر در مدار و از جانب شرکت خدمات ماهواره‌ای (SAC) در هارول آکسفوردشایر اجرا خواهد شد. انتظار می‌رود که این ماموریت، عملیات اصلی خود را حدودا در ماه‌های ژوئن و ژوییه اجرایی کند. ماهواره «سرویسر» به این منظور طراحی شده است که زباله‌های فضایی را از مدار پاکسازی کند، این ماهواره به فناوری نزدیک کردن محل اتصال و همچنین سازوکار اتصال مغناطیسی مجهز است. ماهواره «کلاینت»، یک قطعه ساخته شده از بقایای ماکت است که به صفحه‌ای مجهز شده که اتصال را امکان‌پذیر می‌کند. 

طی این ماموریت، ماهواره سرویسِر، مجموعه‌ای از عملیات و مانورهای فنی تعقیب و گریز را با ماهواره کلاینت انجام می‌دهد و قابلیت‌های خود را برای یافتن و جذب ماهواره‌های از کار افتاده و سایر زباله‌های فضایی نشان می‌دهد. این مجموعه عملیات شامل جست‌وجو به دنبال ماهواره کلاینت، بررسی آن و ملاقات و رسیدن به آن و عملیات به دام انداخت کلاینت در حال سقوط و در شرایط غیر از سقوط می‌شود. الزا-دی نخستین ماموریت تجاری جمع‌آوری زباله‌های فضایی در جهان محسوب می‌شود.  

آماندا سولوی، وزیر علوم انگلستان پیش از پرتاب ماهواره‌ها گفت: «پاکسازی فضا از زباله‌های خطرناک نه تنها به لحاظ زیست محیطی مهم است بلکه یک فرصت تجاری بزرگ برای انگلستان محسوب می‌شود. فرصت تجاری بزرگی با وجود شرکت‌هایی نظیر آسترواسکیل که نقش راهبردی در ماموریت‌های این چنینی بازی می‌کنند. به عبارتی در این که چگونه می‌توان فضا را برای همه امن‌تر کرد.»

گزارش های بیشتر از پرس اسوسییشن

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی