استعفای اجباری چند تن از کارکنان کاخ سفید برای اعتراف به مصرف ماری‌جوانا در گذشته

تاکنون ۱۴ ایالت مصرف ماری‌جوانا را برای استفاده‌های تفریحی توسط بزرگسالان قانونی کرده‌اند

در ۳۶ ایالت آمریکا استفاده از ماری‌جوانا با مجوز پزشک مجاز است- MLADEN ANTONOV / AFP

گفته می‌شود که کاخ سفید از چندین کارمند خود خواسته است به دلیل اعتراف به مصرف ماری‌جوانا (cannabis) در گذشته استعفا دهند، صرف‌نظر از این که در ایالت‌هایی که کارمندان این ماده را مصرف کرده‌اند، ماری جوانا در آن زمان قانونی بود است یا نه.

تاکنون ۱۴ ایالت و همچنین شهر واشنگتن دی سی مصرف ماری‌جوانا را برای استفاده‌های تفریحی توسط بزرگسالان قانونی کرده‌اند. در ۳۶ ایالت دیگر نیز استفاده از ماری‌جوانا با مجوز پزشک مجاز است. با این حال، مصرف ماری‌جوانا هنوز در سطح فدرال غیرقانونی است. در صورت پذیرش مصرف ماری‌جوانا توسط هر کارمند دولت، آن شخص نمی‌تواند گواهی امنیتی لازم را برای خدمت در دولت دریافت کند.

به گزارش دیلی بیست، دولت بایدن در جریان استخدام کارمندان در اوایل سال جاری، از متقاضیان استخدام خواسته بود که استفاده از ماری‌جوانا در گذشته را به عنوان بخشی از بررسی سابقه خود افشا کنند، اما به برخی از آنها گفته ‌بود که پاسخ آنها «نادیده گرفته خواهد شد.»

این امر پس از آن صورت گرفت که کاخ سفید ماه گذشته دستورالعمل‌های خود را برای مجاز دانستن استفاده محدود از ماری‌جوانا در سابقه کارمندان به‌روز کرد؛ با این توضیح که نمی‌خواهد آن وضعیت مانعی برای خدمت افراد کاردان در دولت باشد.

با این حال، آن فیلیپیک، مدیر اداری کاخ سفید، طی هفته جاری با چندین کارمند تماس گرفت تا به آنها اطلاع دهد که چون قبلاً به مصرف ماری‌جوانا اعتراف کرده‌اند، باید استعفا دهند یا در یک برنامه دورکاری قرار گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از کارمندان سابق که از او خواسته شد استعفا دهد، از این حرکت ابراز تعجب کرد و به روزنامه دیلی بیست گفت:«این سیاست‌ها هرگز توضیح داده نشد. آستانه معذور بودن یا توجیه‌ناپذیر بودن، هرگز توضیح داده نشد.»

یکی دیگر از کارمندان ادعا می‌کند که «این اقدام منحصراً کارمندان جوان و آنهایی را هدف گرفته است که از ایالت‌هایی آمده‌اند که مصرف ماری‌جوانا در آنها قانونی بوده است.»

طبق دستورالعمل‌های جدید دولت بایدن، از کارمندان کاخ سفید خواسته شده است که مصرف ماری‌جوانا را متوقف کنند و به ایشان اطلاع داده است که از آنها آزمایش‌های تصادفی مواد مخدر گرفته خواهد شد.

ماه گذشته، سناتورهای برجسته دموکرات چاک شومر، کوری بوکر و ران وایدن با انتشار بیانیه مشترکی قصد خود را برای پیشبرد اصلاحات عمده برای قانونی‌سازی ماری‌جوانا در دوره ریاست جمهوری آقای بایدن اعلام کردند.

در آن بیانیه آمده است: «جنگ با مواد مخدر، جنگی علیه مردم، به ویژه افراد رنگین‌‌پوست بوده است.»

«پایان دادن به ممنوعیت فدرال مصرف ماری‌جوانا برای اصلاح اشتباهات این جنگ نافرجام و پایان دادن به دهه‌ها آسیب وارد شده به جوامع رنگین‌پوست در سراسر کشور ضروری است.»

سناتورهای دموکرات همچنین اظهار داشتند که «همزمان با اقدام ایالت‌ها به قانونی کردن ماری‌جوانا» آنها نیز برای «کمک به افرادی که در جنگ با مواد مخدر ناعادلانه هدف قرار گرفتند» تلاش خواهند کرد.

«ما با همکاری با یکدیگر برای انجام اصلاحات جامع برای قانونی کردن ماری‌جوانا متعهد هستیم تا این فصل غم‌انگیز در تاریخ آمریکا را پایان دهیم و بکوشیم تا عواقب ویرانگر این سیاست‌های تبعیض‌آمیز را خنثی کنیم.»

ایندیپندنت برای اخذ توضیح در این باره با کاخ سفید تماس گرفته است.

© The Independent