چرا فرارسیدن بهار را جشن می‌گیریم؟

اعتدال بهاری، نشانه آغاز فصل شکوفایی گل‌ها و پایان رسمی زمستان است

STR / AFP

پس از یک زمستان سرد و در میانه بحران کرونا، مردم جهان در نیمکره شمالی به آغوش بهار می‌روند.

گوگل هم اعتدال بهاری یا روزی را که بهار فرا رسیده است، جشن می‌گیرد .

اما اعتدال بهاری چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟ هر سال دو بار، در ماه مارس و سپتامبر، خورشید مستقیماً بالای خط استوا به صورت عمود می‌تابد. در ماه مارس، این نشانه شروع بهار برای نیمکره شمالی است و شروع رسمی پاییز را در ماه سپتامبر نشان می‌دهد.

رصدخانه سلطنتی بریتانیا در گرینویچ توضیح می‌دهد که «در دو موعد از سال، خورشید نیمکره شمالی و جنوبی را به طور مساوی روشن می‌کند. اینها به اعتدال معروفند: اعتدال پاییزی و اعتدال بهاری.»

نقطه اعتدال لحظه‌ای است که قرص خورشید عمود بر استوا می‌شود. در این تاریخ‌ها، تقریباً ساعت‌های مساوی از نور روز و تاریکی وجود دارد.»

اعتدال بهاری، شروع رسمی بهار است، به این معنی که روزهای طولانی‌تر و دمای گرم‌تر به زودی در راه است. همچنین نشانه آغاز فصل شکوفایی گل‌ها و پایان رسمی زمستان.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتدال معنای فرهنگی قابل توجهی هم دارد. ایرانیان این لحظه را جشن می‌گیرند و سال در نقطع اعتدال بهاری نو می‌شود. عید پسح یهودی معمولاً در اولین ماه کامل پس از اعتدال بهاری در نیمکره شمالی جشن گرفته می‌شود. یکشنبه عید پاک در اولین ماه کامل اعتدال بهاری برگزار می‌شود و ژاپن اعتدال بهاری را به عنوان یک تعطیل رسمی جشن می‌گیرد.

در حالی که اعتدال‌های بهاری و پاییزی وجود دارد، انقلاب‌های تابستانی و زمستانی هم وجود دارد که روز نخست تابستان با کوتاه‌ترین شب و طولانی‌ترین روز مشخص می‌شود و بالعکس در آغاز زمستان یا همان شب یلدا.

بیشتر از جهان