کرونا شاخص میانگین سن افراد در انگلستان را به مرز سال‌های ۱۹۴۰ رساند

«چنین افتی در عصر مدرن بی‌سابقه، و نمایانگر کاهش چشمگیر میانگین سن از جنگ جهانی دوم تاکنون است»

به رغم واکسیناسیون، ویروس کرونا جان‌های بیشتری را نیز خواهد گرفت-Lindsey Parnaby / AFP

داده‌های اخیر حاکی از آن است که همه‌گیری ویروس کرونا باعث بیشترین افت میانگین طول عمر در انگلستان (بخشی از بریتانیا) از جنگ جهانی دوم تاکنون شده است. 

میانگین طول عمر در مردها در سال گدشته ۱.۳ سال و در زن ها ۰.۹ سال نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش یافت که بیشترین افت از سال ۱۹۳۹-۴۰ بوده است.

گزارش اخیر نهاد بهداشت عمومی انگلستان (پی اچ ای) که روز پنجشنبه منتشر شد، حاکی از آن است که طول عمر شهروندان انگلستان در نخستین نیمه سال ۲۰۲۰ و  نخستین موج همه‌گیری کرونا به شدت کاهش یافته است.  

در مدت زمان میان ماه‌های ژانویه و ژوئن سال ۲۰۲۰ میانگین سن مردها هنگام تولد ۱.۷ سال نسبت به شش ماهه سال پیش از آن و برای زنان  ۱.۵ سال کاهش یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«پی چ تی» می‌گوید این آمار به معنای آن نیست که از طول عمر نوزادان به این میزان کاسته خواهد شد، زیرا شاخص مرگ و میر در طول زمان متغیر است، اما ارقام داده شده روش دیگری برای نشان دادن پیامد مرگ و میرهای ناشی از کووید-۱۹در میان جمعیت انگلستان است. 

این نهاد می‌افزاید که این احتمال نیز وجود دارد که میانگین ارزیابی شده طول عمر بار دیگر به سطح پیش از همه گیری بازگردد.

تاکنون بیش از ۱۴۰ هزار نفر در بریتانیا بر اثر عوارض تثبیت شده کووی-۱۹ درگذشته‌اند. ویروس کرونا در بریتانیا  در سال ۲۰۲۰ بیش از همه‌گیری آنفولانزای اسپانیایی سال ۱۹۱۸ کشته داده است.

دکتر وینا رَلی، پژوهشگر در «صندوق کینگز»، می‌گوید همه‌گیری کرونا تقریبا۷۲ هزار مورد مرگ بیشتر از میانگین مرگ‌و‌میر‌های معمول در سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ برجای گذاشته است.

او گفت: «چنین افتی در عصر مدرن بی‌سابقه، و نمایانگر کاهش چشمگیر میانگین سن از جنگ جهانی دوم تاکنون است. افزون بر آن، نکته نگران کننده این است که میانگین سن جامعه در دهه پیش از بروز همه‌گیری نیز به علت عدم تساوی میان نواحی و طبقات فقیر وغنی کاهش یافته بود. 

«این داده‌ها نمایانگر عمیق‌تر شدن شکاف تساوی (طبقاتی)  در انگلستان و افت میانگین سن تا دوسال در نواحی فقیرنشین، و یک سال در مناطق ثروتمند است. 

«در سال ۲۰۲۰ شکاف در میانگین طول عمر میان طبقات فقیر و غنی تا بیش از ده سال برای مردها و ۸.۵ سال برای زن‌ها افزایش یافت. این شکاف چشمگیر بر نیاز به نه تنها کنترل ویروس، بلکه حل عوامل عدم تساوی‌های اجتماعی- اقتصادی که مدت‌هاست بر جامعه سایه افکنده، تاکید می‌کند.»

او افزود که تا روز پنجم مارس موج دوم و بسیار بزرگتر کرونا به  ۳۲ هزار مورد مرگ بیش از معمول انجامیده است.

او هشدار داد که به رغم واکسیناسیون، ویروس کرونا جان‌های بیشتری را نیز خواهد گرفت: «خطر کاهش طول عمر به کمتر ازسطوح پیش از همه گیری بسیار واقعی است.»

© The Independent

بیشتر از جهان