نخست‌وزیر کانادا: تلاش برای پاسخگو کردن ایران ادامه می‌یابد

جاستین تروردو گفت باید حقایق در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی روشن شود

جاستین ترودو در حال ورود به سالن سخنرانی در مورد فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی-Dave Chan / AFP

جاستین ترودو، نخست‌‌وزیر کانادا، روز گذشته گفت که دولتش مصمم است تا زمان برقراری عدالت و روشن شدن ابعاد پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی به تلاش‌هایش ادامه دهد.

ترودو در جمع خبرنگاران گفت که دولتش از نخستین روزهای پس از ایین رویداد به دنبال این هدف بوده است و هدفش روش‌شدن ابعاد ماجرا، برقراری عدالت برای قربانیان و پاسخگو کردن کسانی است که مسئول بروز این فاجعه بوده‌اند.

روز چهار‌شنبه گزارش سازمان هواپیمایی ایران در مورد پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین منتشر شد که در آن صرفا اوپراتور سامانه پدافند سیار به عنوان مقصر شناخته شده است. در این گزارش، مکالمات کاربر سامانه با مقام‌های ارشد و شواهد دیگر در مورد زمان رویداد وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ مسافر و خدمه پرواز بامداد روز ۱۸ دی ماه و ساعتی پس از حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد در عراق، با شلیک دو موشک سپاه پاسداران چند دقیقه پس از پرواز سرنگون شد. همه سرنشینان این هواپیما کشته شدند.

در یک سال گذشته جامعه بین‌المللی و خانواده قربانیان تلاش‌های گسترده‌ای برای پاسخگو کردن مقام‌های جمهوری اسلامی انجام داده‌اند.

جمهوری اسلامی ۷۲ ساعت پس از سرنگونی این هواپیما، دلیل آن را مخفی نگاه داشته بود. نهایتا با انتشار اطلاعات در مورد شواهد شلیک موشک پدافندی، فرمانده نیروی هوافضای سپاه مسئولیت این فاجعه را پذیرفت. امیرعلی حاجی‌زاده که نیروهای تحت امرش به سمت هواپیمای مسافربری شلیک کرده‌اند همچنان در سمت خود باقی مانده است.