آداب غریب نامگذاری نوزادان سلطنتی در بریتانیا

مانند اکثر اعضای خانواده سلطنتی، نوزادان سلطنتی معمولا نام‌ خانوادگی ندارند

فرزندان شاهزاده ویلیام و کیت میدلتون، نام خانوادگی رسمی ندارند - PATRIK STOLLARZ / AFP

شاهدخت یوژنی و جک بروکسبانک نام پسرشان را که جدیدترین عضو خانواده سلطنتی بریتانیا است، اعلام کردند: آگوست فیلیپ هاوکی بروکسبانک.

این زوج که اولین فرزندشان را در ۹ فوریه ۲۰۲۱ به دنیا آوردند، نام کودک را به همراه سه عکس جدید در اینستاگرام به اشتراک گذاشتند. در آن پست اینستاگرامی اطلاع دادند که که کودک به احترام پدر بزرگ یوژنی، شاهزاده فیلیپ، نامگذاری شده است.

شاهدخت یوژنی در استوری‌های اینستاگرامش در کنار عکسی از خودش و شوهرش که نوزاد را در آغوش گرفته‌اند، نوشت: «او به احترام جدّ پنجم نامگذاری شده است.»

پیش از آشکار شدن نام آخرین عضو خاندان سلطنتی، این زوج با اعلام تولد نوزاد در اینستاگرام و انتشار عکس او، رسوم دربار را نقض کردند؛ با این حال، به نظر می‌رسد که شاهدخت یوژنی و آقای بروکسبانک برخی از قواعد نامگذاری نوزادان را که اعضای خانواده سلطنتی باید آنها را مراعات کنند‌، رعایت کرده‌اند.

برخی از قوانین غیرمعمول برای نامگذاری نوزادان سلطنتی به قرار زیر است:

بسیاری از نوزادان سلطنتی نام خانوادگی ندارند

مانند اکثر اعضای خانواده سلطنتی، نوزادان سلطنتی معمولا نام‌خانوادگی ندارند. با این حال، موارد استثنایی وجود دارد، مانند مورد آرچی، فرزند شاهزاده هری و مگان مارکل، که به او نام خانوادگی مانباتان-وینزور داده شد. این نامی است که اعضای خانواده سلطنتی در صورت نیاز به نام‌خانوادگی، از آن استفاده کرده‌اند.

فرزندان شاهزاده ویلیام و کیت میدلتون، شاهزاده جورج، شاهدخت شارلوت و شاهزاده لوئیس نام خانوادگی رسمی ندارند. با این حال، آن‌ها به واسطه نسب پدری به عنوان دوک و دوشس کمبریج، در جاهایی که لازم باشد، مانند مدرسه، از نام‌خانوادگی کمبریج استفاده می‌کنند.

هنگامی که شاهدخت یوژنی با آقای بروکسبانک ازدواج کرد، نام‌خانوادگی وی را گرفت و در واقع عنوان خود را به والاحضرت شاهدخت یوژنی، خانم جک بروکسبانک، تغییر داد.

از این رو منطقی است که این دو تصمیم بگیرند نام‌خانوادگی پدر نوزاد را برای پسر تازه متولد شده خود برگزینند.

والدین حداقل سه نام انتخاب می‌کنند

به طور معمول، برای احترام به اجداد سلطنتی، در بدو تولد به نوزادانی که در خانواده سلطنتی متولد می‌شوند، چندین نام داده می‌شود؛ به عنوان نمونه، شاهزاده ویلیام چهار نام دارد و فرزندان او و دوشس کمبریج، هر یک سه نام دارند. شاهدخت یوژنی با دادن سه نام به پسرش، این سنت را حفظ کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد که نام کوچک این کودک در بزرگداشت جدّ پنجم، شاهزاده آلبرت، انتخاب شده است، در حالی که اولین نام میانی وی، ادای احترام به پدر پدربزرگ، شاهزاده فیلیپ، است.

گفته می‌شود که نام هاوکی در احترام به ادوارد هاوکی بروکسبانک، جدّ پنجم او، انتخاب شده است.

در رده‌های پایین سلسله مراتب جانشینی تاج‌وتخت، استفاده از نام‌های منحصر به فرد مجاز است

بسیاری از اعضای خانواده سلطنتی نام مشترک دارند. از زمان تولد ملکه ویکتوریا در سال ۱۸۱۹، طی دو قرن گذشته، ۹ نوزاد سلطنتی ویکتوریا و ۱۲ نوزاد سلطنتی «آلبرت» نامگذاری شده‌اند.

با این حال، به عنوان یک قاعده کلی، هرچه نوزاد در سلسله‌مراتب جانشینی پایین‌تر باشد، استفاده از نام منحصر به فرد برای نامگذاری او بیشتر قابل قبول تلقی شده است.

کارولین هریس، استاد تاریخ در دانشکده مطالعات مداوم دانشگاه تورنتو و نویسنده کتاب «تربیت کودکان سلطنتی: هزار سال فرزندپروری سلطنتی»، گفت: «هرچه از خط جانشینی پایین‌تر بروید، نام منحصر به فرد یا غیر‌سنتی بیشتری خواهید داشت.» 

شاهزاده خانم یوژنی دهمین فرد در نوبت به ارث بردن سلطنت است و پسرش در جایگاه یازدهم است. بنابراین به احتمال زیاد برای انتخاب نام کودکش آزادی بیشتری به او و همسرش داده شده است.

نیازی به تایید ملکه نیست، اما قبل از اعلام نام به او اطلاع داده می‌شود

براساس رسوم سلطنتی، اعضای خانواده سلطنتی معمولا قبل از اعلام عمومی نامی که برای فرزندشان انتخاب کرده‌اند، آن را به ملکه الیزابت دوم اطلاع می‌دهند.

با این حال، این بدان معنا نیست که پادشاه یا ملکه باید نام را تایید کند. طبق گفته کیت ویلیامز، مفسر سلطنتی، این «گفت‌وگویی غیررسمی‌خواهد بود» اما اگر ملکه به هر دلیلی نام را تایید نکند، احتمال تغییر نام وجود دارد.

ویلیامز گفت: «البته آنها آنقدر به ملكه احترام می‌گذارند كه اگر او بگوید «من واقعا این اسم را دوست‌ ندارم،» قطعا آن را در نظر بگیرند.»

عناوین را ملکه اهدا می‌کند

در حالی که ملکه نه نام کودک را تعیین می‌کند و نه نامگذاری به تایید او احتیاج دارد، اعطای عنوان به کودک در حیطه اختیار و تصمیم او است.

بعید به نظر می‌رسد که آگوست فیلیپ هاوکی بروکسبانک عنوان سلطنتی دریافت کند، زیرا او فرزند یک زن در خانواده سلطنتی است. در عوض، او با عنوان مستر آگوست بروکسبانک شناخته خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از زندگی